Henrich Startet 10.September.2017 Link til dette innlegget Startet 10.September.2017 (redigert) Jeg har en Kad 300 som av og til ikke har kreftene den skal ha . Når dette skjer, øker også motoren i temperatur. kompressor starter som den skal, turbo er nok også ok , og diesel er renset og ok. ingen feilmeldinger på 'EDC. Har vært en bedre periode nå, men i dag kom dette tilbake, og båten sliter med å gå i plan. det går bra frem til ca 2500 omdreininger. i dag stoppet jeg motor, og tok all strøm, startet på nytt og ok. Gi da helt fint i plan og temp normal. Noen som kjenner problemstillingen? fikk vite fra volvo at en trykkføler som har en slange fra innsug til "databoksen" kunne gi problemer om denne ikke var ren eller at det var kondens i den. tok den av og renset slangen, så denne skal også være ok. Når dette ikke skjer, går båten bra og oppnår fullt turtall 3800 omd. regner med det er en elektrisk feil, men håper på tips hvor en skal lete. Redigert 10.September.2017 av Henrich (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 der fins mange rare årsaker til slike feil som kjem av og til. Ein som eg var borti, og som vi sleit i veker med å finna, var i ei produksjonsmaskin i ein bedrift. Der viste feilen seg å vera ein dårlig transistor, den målte ok, men den blei for varm etter ei stund, og stoppa då heile maskina. Transistoren blei skifta, og problemet var borte. Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Henrich skrev for 18 timer siden: fikk vite fra volvo at en trykkføler som har en slange fra innsug til "databoksen" kunne gi problemer om denne ikke var ren eller at det var kondens i den. tok den av og renset slangen, så denne skal også være ok. Har feilen vært der etter at du renset slangen? Du må rense alle slanger og i tillegg se at de ikke lekker eller ligger i klem. Bytt til nye om du er i tvil. Sjekk at spjeldet på turbo-regulering går lett, om du har slikt utstyr. Om det var ren el-feil vil jeg tro at du fikk feilmelding på data. Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Mitt inntrykk at de aller fleste feil oppstår som følge av mangel i vedlikeholdet. Gå nøye gjennom alle punkter i vedlikeholdsplanen først, filter, væsker, reimer osv. Da kan du være sikrere på at du leter etter en reel feil, og ikke bare et tett filter eller dårlig tilkobling. Sitér dette innlegget Link to post
Henrich Svart 28.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Litt oppdatering- alt vedlikeholdet er på plass, og alle filter osv er nye. Det kan se ut som det er stopp solenoiden som ikke åpner nok, så denne skal ut nå, for å se på funksjon, eller skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Ser du det på returmengden med diesel ? At stopp solenoiden ikke gjør som den skal? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Henrich Svart 28.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Nei, men den går ikke som den skal innimellom, og etter en del forskning og samtaler med mekaniker på Jarlsø marina er dette en mulighet. Når den ikke har "kraft" fra 2700 omd og oppover, stopper jeg motor, starter på nytt og den er helt ok. Det er fjær og en magnet som kan være slitt/ødelagt, og da vil det ikke åpne skikkelig, og dermed lite diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.