Jump to content

Kad 300 - elektrisk feil som kommer å går

Henrich

Recommended Posts

Jeg har en Kad 300 som av og til ikke har kreftene den skal ha . Når dette skjer, øker også motoren i temperatur. kompressor starter som den skal, turbo er nok også ok , og diesel er renset og ok. ingen feilmeldinger på 'EDC.

Har vært en bedre periode nå, men i dag kom dette tilbake, og båten sliter med å gå i plan. det går bra frem til ca 2500 omdreininger. i dag stoppet jeg motor, og tok all strøm, startet på nytt og ok.  Gi da helt fint i plan og temp normal.

Noen som kjenner problemstillingen? fikk vite fra volvo at en trykkføler som har en slange fra innsug til "databoksen" kunne gi problemer om denne ikke var ren eller at det var kondens i den. tok den av og renset slangen, så denne skal også være ok.

Når dette ikke skjer, går båten bra og oppnår fullt turtall 3800 omd. regner med det er en elektrisk feil, men håper på tips hvor en skal lete.

Redigert av Henrich (see edit history)
Henrich skrev for 18 timer siden:

fikk vite fra volvo at en trykkføler som har en slange fra innsug til "databoksen" kunne gi problemer om denne ikke var ren eller at det var kondens i den. tok den av og renset slangen, så denne skal også være ok.

Har feilen vært der etter at du renset slangen?

Du må rense alle slanger og i tillegg se at de ikke lekker eller ligger i klem.

Bytt til nye om du er i tvil.

Sjekk at spjeldet på turbo-regulering går lett, om du har slikt utstyr.

Om det var ren el-feil vil jeg tro at du fikk feilmelding på data.

• 3 uker senere...

Nei, men den går ikke som den skal innimellom, og etter en del forskning og samtaler med mekaniker på Jarlsø marina er dette en mulighet. Når den ikke har "kraft" fra 2700 omd og oppover, stopper jeg motor, starter på nytt og den er helt ok. Det er fjær og en magnet som kan være slitt/ødelagt, og da vil det ikke åpne skikkelig, og dermed lite diesel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...