Jump to content

Svart røyk fra eksos


REM

Recommended Posts

Ser det går en annen tråd som omhandler unormal eksosrøyk. Velger allikevel å starte en ny tråd da symptomene her er annerledes. Jeg gikk opp Oslofjorden i dag etter 2 uker ferie i Båhuslen. Det var en sørlig frisk bris så vi la oss i en 16-18 knop etter Strømstangen, akkurat fort nok til å holde følge med vinden. Der vi satt på fly i fullstendig vindstille merket vi en eim av dieseleksos. Da vi så oss tilbake så vi en umisskjennelig sky av svart/grå dieseleksos mot horisonten. Jeg ga på gass og når vi kom opp i 23 kn syntes faktisk eksosen å forsvinne. Jeg la meg så i ca 3000 RPM og bakket av på den ene maskinen til tomgang og lot fortsatt den andre jobbe. Turtallet her falt endel, og hastigheten selvfølgelig gikk ned mot ca 10 kn. Motoren som jobbet begynte nå å utvikle store mengder svart eksos. Jeg gjentok eksperimentet med den andre motoren og det samme skjedde; den motoren som jobbet utviklet store mengder svart eksos. Da vi kom i havn så jeg at akterspeilet var tilgriset av dieseleksos. Dette har jeg også sett før og det har vært vanlig at jeg etter en lengre tur på fjorden gjerne må ”vaske henne bak” etter fortøyning på søndags kvelden.

Bilde

Jeg mistenker vel at jeg under belastning får dieseloverskudd fordi turboene ikke lenger henger med og leverer den forbrenningslufta som skal til? Motorene AQAD41B har gått ca 800 timer og og er ellers i bra stand. Oljeforbruk går fra fullt til halvt på peilepinnen ila. sesongen og ingen blow-by fra påfyllingslokket kan registreres. Max. turtallet ligger på 3700 på bab motor og 3850 på stb., slik det har vært siden jeg kjøpte båten. Dysene eller dieselpumpa har ikke vært justert i den tid jeg har eid båten (2 år)

Noen ideer?

Bilde

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kan være flere ting,men start enkelt med å sjekke luftfilter, dyser, pumpeinnstilling. Dersom alt dette er ok kan det være turboene som er begynt å gi seg, dette kan sjekkes med en turbotrykkmåler. En annen enkel måte å kontrollere turbo på er rett å slett å manuelt spinne den dersom den ikke spinner lett rundt er den mest trolig slitt.

 

 

Intruder

Link to post
Share on other sites

Kan være flere ting,men start enkelt med å sjekke luftfilter, dyser, pumpeinnstilling. Dersom alt dette er ok kan det være turboene som er begynt å gi seg, dette kan sjekkes med en turbotrykkmåler. En annen enkel måte å kontrollere turbo på er rett å slett å manuelt spinne den dersom den ikke spinner lett rundt er den mest trolig slitt.

Intruder

<{POST_SNAPBACK}>

 

Litt uenig med Intruder her på hva som er enkelt

 

Luftfilter er enkelt. Sjekk dyser og pumpeinnstillinger er ikke enkelt.

Kanskje ikke fult så enkelt å spinne turbinene rundt for hand heller.

Helt enig at feilen kan ligge her, men du bør være rimlig kyndig for å utføre dette, desuten trenger du en del utstyr.

 

Det at motorene røyk kraftig når de gikk alene tror jeg sier noe om at bellastningen blir for høy. Motoren klarer ikke å nå sitt turtall i bremsekurven etter det du setter hendelenn til. Det kan være flere grunner til det;

 

Motoren klarer ikke å pumpe nok luft til å forbrenne alt drivstoff som pumpene gir. eller

 

Propellen går for tungt i vannet. Feildimensjonering, grodd bunn og/eller for tungt lastet båt.

 

En propell skrur seg fremmover i vannet. Den glipper litt hele tiden. Dette kalles slipp. Slippet er ganske konstant. Når kun den ene motoren går prøver propellen å drive båten like fort fremmover som den gjør sammen med den andre motoren. Dette betyr at dieselpumpene gir 100 % mens turtallet er lavere en maks. Ergo for lite luft.

 

Altså betyr dette at når en motor går alene vil det komme røyk.

 

Prøv uten luftfilter og med åpent motorrom.

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

Link to post
Share on other sites

En annen enkel måte å kontrollere turbo på er rett å slett å manuelt spinne den dersom den ikke spinner lett rundt er den mest trolig slitt.

Intruder

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke nødvendigvis så ille/kostbart; i mange tilfeller er det bare skitt/sot som har fått rotoren til å "gro fast". I så tilfelle kan en omgang med vaskemiddel gjøre underverker.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det at motorene røyk kraftig når de gikk alene tror jeg sier noe om at bellastningen blir for høy. Motoren klarer ikke å nå sitt turtall i bremsekurven etter det du setter hendelenn til.

En propell skrur seg fremmover i vannet. Den glipper litt hele tiden. Dette kalles slipp. Slippet er ganske konstant. Når kun den ene motoren går prøver propellen å drive båten like fort fremmover som den gjør sammen med den andre motoren. Dette betyr at dieselpumpene gir 100 % mens turtallet er lavere en maks. Ergo for lite luft.

Altså betyr dette at når en motor går alene vil det komme røyk.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm. Logisk egentlig det der med bruk av èn motor på full belastning = underskudd på luft (egentlig overskudd på diesel ift. turtall, ikke sant?)

Er det andre med dobbelinstallasjon som kan bekrefte dette. Dette vil jo da være det normale hvis man legger av med èn motor fra marsjfart. Litt usikker på om det samme skjer hvis jeg gir full gass fra tomgang på kun èn?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

41 motoren har jo sortrøykbegrenser, den runde boksen på toppen av innsprøytningspumpen:

Bilde

Løsne låsemutteren og skru skruen opp/ut et stykke. Tell omdreiningene og noter slik at du kan sette den tilbake om ønsket effekt ikke oppnås. Ikke fjern skruen men du kan skru den ganske langt ut. Eneste negative effekt du kan oppleve er dårligere akselerasjon men du kan også bli kvitt mye sort røyk. Husk å teite låsemutteren etterpå.

 

Funksjonen til sortrøykbegrenseren er at den hindrer innsprøytningspumpen å gi max diesel før turboen gir trykk. Der er et membran i boksen. Dette holdes oppe mot stillskruen av en fjær. Når turboen gir større trykk enn fjæren klarer å holde mot dyttes et stag nedover i pumpa og den frigjøres for full innsprøytning. Turbotrykket kommer inn gjennom røret fra innsugningsmanifolden til røykbegrenserboksen.

 

Ellers er det nok ikke unormalt at en motor overbelastes når den andre ikke er i drift da giring og propell er dimensjonert ut fra dobbeltinstallasjon.......

 

P.S. Bildet er lastet opp i en annen sammenheng så ignorer de røde ringene........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har ikke tro på at det er noe gale med motorene dine. Det du beskriver høres for meg helt normalt ut. Når man går i vindstille og kan "se" gjennom eksosen som alle motorer har mer eller mindre av, vil dette dette gi grålig skjær mot opplyst horisont. Dette med sot på hekken har jeg selv opplevd i vindstille, ved at det da er kun turbulensen bak akterspeilet som "holder" eksosen inntill båten.

 

Kanskje har du ett lite misforhold mellom turbotrykk og dieseltilførsel (dysejustering),som andre her har nevnt!!

Link to post
Share on other sites

Løsne låsemutteren og skru skruen opp/ut et stykke. Tell omdreiningene og noter slik at du kan sette den tilbake om ønsket effekt ikke oppnås. Ikke fjern skruen men du kan skru den ganske langt ut. Eneste negative effekt du kan oppleve er dårligere akselerasjon men du kan også bli kvitt mye sort røyk. Husk å teite låsemutteren etterpå.

<{POST_SNAPBACK}>

Mye vettuge innlegg her. Jeg har nå skrudd ut senterskruen på svartrøykbegrenseren med 2 omdreininger. Har ikke hatt tid til å testkjøre, men vi går ut i morgen natt eller fredag morgen for helgetur. Gir tilbakemelding når vi er tilbake.

Takk for alle innspill så langt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå skrudd ut senterskruen på svartrøykbegrenseren med 2 omdreininger.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan godt være du må skru den enda mer ut for å få noe særlig virkning og det er heller ikke sikkert at det løser problemet....... Men det er nå en enkel og kjapp sak å teste.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kansje du skal teste dette stoffet..HD

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg bruker HD, så langt uten synlig virkning ihvertfall hva gjelder soting.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det kan godt være du må skru den enda mer ut for å få noe særlig virkning og det er heller ikke sikkert at det løser problemet....... Men det er nå en enkel og kjapp sak å teste.

<{POST_SNAPBACK}>

Totalt 4 omdr. ut uten synlig resultat. Synes faktisk at røyken tiltok under pådrag og akselerasjonen ble bedre? :rolleyes: Det var ikke inn man skulle skru da?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Totalt 4 omdr. ut uten synlig resultat. Synes faktisk at røyken tiltok under pådrag og akselerasjonen ble bedre? :rolleyes: Det var ikke inn man skulle skru da?

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmmm... Det var nå litt snodig.

 

På mine 41A er der et membran i den boksen med skruen på. Under membranet er en fjær som løfter membranet opp mot stillskruen og turbotrykket er over membranet og presser dette ned når turboen begynner å gi trykk. Logikken min tilsier da at du i alle fall ikke skulle få mer røyk og bedre aks. med skruen lenger ute.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm... Det var nå litt snodig.

 

På mine 41A er der et membran i den boksen med skruen på. Under membranet er en fjær som løfter membranet opp mot stillskruen og turbotrykket er over membranet og presser dette ned når turboen begynner å gi trykk. Logikken min tilsier da at du i alle fall ikke skulle få mer røyk og bedre aks. med skruen lenger ute.......

<{POST_SNAPBACK}>

Logikken din stemmer nok SveinHa. Man skal skru ut. Var innom Volvo Penta idag og de sa at man skal få merkbar forskjell ved å skru ut 1/8-1/2 omdreining

Har nok tatt litt hardt i med mine 4 omdr. Tenker jeg går 3,5 omdr tilbake og ender opp med 1/2 omdr. ut.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem med min VP 41 B i fjor. Den sotet mye og du kunne se det bak når det var stille vær. Hekken så akkurat ut som din. Uten å skremme deg måtte min motor totaloverhales og derfor er jeg jo ikke sikker på om årsaken var spesfikk eller om det var for at den var generelt litt slitt. Det var iallefall ikke turboen for jeg gikk en del med den gamle turboen før jeg byttet til ny, etter overhalingen. Poenget er at hekken etter overhaling var helt renn selv etter 20 timers gange... så dette skal neppe være slik når du oppnår fult turtall. Jeg snakket med Volvo og de sa at den skulle ikke ryke selv om den hadde 3700, under dette kunne det komme røyk også på en 100% motor fordi den jobbet for tungt.

 

Årsaken kan vel være så mangt, men tipper du må ut med dysene om ikke noe av dette andre du har blitt anbefalt fungerer... Turboen var enkel å finne ut om gikk lett, kom til den via luftfilteret (tok bort dette og kom da inn på ene siden og min gikk lett rundt). Med slitne turboer får du neppe fult turtall...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem med min VP 41 B i fjor. Den sotet mye og du kunne se det bak når det var stille vær. Hekken så akkurat ut som din. Uten å skremme deg måtte min motor totaloverhales og derfor er jeg jo ikke sikker på om årsaken var spesfikk eller om det var for at den var generelt litt slitt. Det var iallefall ikke turboen for jeg gikk en del med den gamle turboen før jeg byttet til ny, etter overhalingen. Poenget er at hekken etter overhaling var helt renn selv etter 20 timers gange... så dette skal neppe være slik når du oppnår fult turtall. Jeg snakket med Volvo og de sa at den skulle ikke ryke selv om den hadde 3700, under dette kunne det komme røyk også på en 100% motor fordi den jobbet for tungt.

Det er klart, totaloverhaler du en motor som ryker pga. et tett luftfilter vil nok dette løse problemet. Noe overkill kanskje? Jeg føler jeg bør være noe mer selektiv en dette. Mine motorer har gått 800 timer, oppnår 3850 og 3700, bruker i praksis ikke olje, ingen blowby, bra og jevn komp på alle cylindrene og fungerer ellers pirkefritt bortsett fra en liten vibrasjon fra bab. motor over 3000 RPM som sansynligvis skyldes et gåent motorfeste?

Jeg prøver meg fram med svartrøykbegrenseren som SveinHa tipset meg på og rapporterer tilbake om jeg oppnår forbedringer

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Mitt tips er å sjekke dysene (HVIS ikke noen av de andre tipsene som er enklere, fungerer). Disse var dårlig på min og KAN være årsaken til at den røyk mye...

 

Jeg prøver på ingen måte å antyde at motorene dine er utslitt, men jeg må nesten kommenterer uttalelsen din om at jeg har overhalt motoren pga et tett luftfilter. Min motor ble selvsagt ikke overhalt bare pga luftfilteret som gikk tett, hvis du skulle tro det. Den ble demontert og alle slitedelere ble målt og funnet over grensene Volvo har satt for når det er nødvendig med overhaling. Før motoren ble demontert ble det konstatert av eksperter at det var for mye røyk fra veivhusfilteret (det kom også olje ut der).... Ved overhalingen ble det i tillegg til slittasjen også konstatert en knekt eksosfjær. Det er også mistanke om at denne motoren hadde gått VELDIG mange timer. Det ble avdekket at den hadde blitt demontert tidligere også så mine problem er på ingen måte representative for denne modellen. Disse er jo kjent for å være svært gode og slitesterke.

 

Lykke til!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Mitt tips er å sjekke dysene (HVIS ikke noen av de andre tipsene som er enklere, fungerer). Disse var dårlig på min og KAN være årsaken til at den røyk mye...

 

Jeg prøver på ingen måte å antyde at motorene dine er utslitt, men jeg må nesten kommenterer uttalelsen din om at jeg har overhalt motoren pga et tett luftfilter. Min motor ble selvsagt ikke overhalt bare pga luftfilteret som gikk tett, hvis du skulle tro det. Den ble demontert og alle slitedelere ble målt og funnet over grensene Volvo har satt for når det er nødvendig med overhaling. Før motoren ble demontert ble det konstatert av eksperter at det var for mye røyk fra veivhusfilteret (det kom også olje ut der).... Ved overhalingen ble det i tillegg til slittasjen også konstatert en knekt eksosfjær. Det er også mistanke om at denne motoren hadde gått VELDIG mange timer. Det ble avdekket at den hadde blitt demontert tidligere også så mine problem er på ingen måte representative for denne modellen. Disse er jo kjent for å være svært gode og slitesterke.

Lykke til!

<{POST_SNAPBACK}>

Mitt poeng Bjoris, var i mitt tilfelle å prøve å være noe mer selektiv enn å sende motorene bort for heloverhaling. En heloverhaling ville sikkert løst problemet med røykutviklinga men til hvilken pris? Hvis derimot motorene i tillegg til å ryke svart i mellomregisteret også blåste olje gjennom veivhusfilteret, viste lav og ujevn kompresjon, forbrukte olje i tillegg til kanskje å oppviser et oljetrykk som var under ønskelig kunne en overhaling være på sin plass.

Noen av disse klassiske symptomene på en sliten motor viste vel motoren din så vidt jeg skjønner. Da vil klart en heloverhaling være på sin plass.

Takker forøvrig for tipset om å sjekke dysene. Skal sjekke de hvis ikke justering av svartrøykbegrenseren funker. I og med at begge motorene synes å ryke like mye har jeg vel ikke allverden tro på at det ligger her, men man vet aldrig?

Takker igjen for innspill

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ok, Rem. Lykke til med jakten.

 

Jeg er klar over at du nok vet at dysene kan være årsaken, men jeg ville nå fortelle om min erfaring med bytte av dyser (blant annet). Iflg de som overhalte motoren var dette sannsynlig årsak til all røyken på min motor. Dysene satt bomfast og ble ødelagt når de skulle tas ut så det måtte kjøpes 6 nye... Vedkommende mekanikker sa at det var sjelden at de satt så fast at de ble ødelagt så hva den motoren har vært gjennom kunne vært interessant å visst!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Kanskje du skal være glad for at du ikke vet det Bjoris?

:crazy: Du tenker på at dersom jeg hadde hatt mer peiling på motorer så hadde jeg ikke fått overhalt motoren, men bare byttet dyser så røyken hadde forsvunnet??? Vel, den hadde sikkert gått mange timer til, til tross at den var slitt (Scand hadde jo selvsagt ikke overhalt den om den ikke var slitt), men siden jeg hadde garanti på motoren det året måtte jeg få tatt det mens den galdt... Da var siste ord om hvorvidt min motor måtte overhales eller ikke sagt fra min side.

 

Jeg følger nøye med på det som skjer i motorrommet og finner derfor ut ting tidlig, slik mener jeg at jeg får et tryggere båtliv samtidig som jeg syns det er interessant. Folk er forskjellige, men jeg får ikke panikk om det kommer en dråpe olje eller litt vann, men prøver selvsagt å finne ut hvorfor det skjer. Som eksempel kan jeg nevne at jeg fant en brukket slangeklemme under motoren når jeg lå i Farsund på vei vestover med den nye båten. Slikt skal jo ikke skje, men det skjedde likevel. Satte på en ny klemme som jeg hadde kjøpt inn som reservedeler og gikk trygt videre... Uten jevnlige undersøkelser i motorrommet hadde jeg ikke oppdaget dette... og en bagatell kunne blitt et stort problem...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hadde noenlunde samme problemstilling på min 41B for noen år siden. Et lokalt merkeverksted foretok en gjennomgang av hele maskinen til utrolige fakturahøyder uten effekt. Det viste seg at problemet lå i ekshaustlangen som var oppfliset innvendig og nærmest tett. (Denne eventualiteten måtte jeg fortelle dem om, etter at jeg så de hadde fakturert alt mulig annet uten effekt). Etter å ha mottatt faktura for reparasjon av dette, uten fratrekk i pris, var min konklusjon at jeg ikke skal ha noen Volvomaskin i min båt før vesentlige organisatoriske endringer er foretatt. (forhandleren skiftet ut).

 

Men, det er vel lite sannsynlig at dette er saken i ditt tilfelle, to tette ekshaustslanger samtidig krever en viss fantasi å tenke seg.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...