erven Startet 11.September.2017 Del på Facebook Startet 11.September.2017 Hei. Har kjøpt en båt med en VP KAD 42 hvor kompressor og al luftinntaksystem er stålet. Forrige eier sier han har brukt han uten dette og det skulle funket bra. Jeg får ikke effekten som jeg burde ha og lurer om turboen er gåen. På luft inntak siden går den fin rund og alt følles fast og teit. Er det noen som har noen ideer? Må jeg montere kompressor med alle luftinntak deler? Hvordan kan jeg får sjekket om turbo funker eller ikke. Er takknemlig med alt innspill! Mvh. erven Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 11.September.2017 Del på Facebook Svart 11.September.2017 Kjører KAD43 uten kompressor, så jeg har en kompressor "til overs". Sitér dette innlegget Link to post
erven Svart 11.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2017 Betyr dette at det problemfritt å kjøre uten kompressor, eller trengs det visse tilpasninger? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 11.September.2017 Del på Facebook Svart 11.September.2017 Det er problemfritt på mars og full fart hos meg. Har vel bare betydning for akselerasjonen etter som jeg har forstått. Båten går tregere opp i plan. Noen har koblet ut kompressoren med en bryter for å slå den av og på. Denne løsningen kanskje mest på KAD42 som ikke har de lydisolerte rørene inn/ut av kompressoren (støyer) som KAD43 har. Sitér dette innlegget Link to post
erven Svart 11.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2017 (redigert) Takk for informasjonen. Dette betyr at mitt effekt problem sannsynligvis ikke ha noe å gjøre med mangel av kompressor. Da må det ligger i turboen eller intercooler ???. Redigert 11.September.2017 av erven (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 11.September.2017 Del på Facebook Svart 11.September.2017 (redigert) Det kan vel være begge deler. Ta av luftfilteret og sjekk at turboen går lett. Demonter intercolleren og la den få en skikkelig rengjøring. Kan kanskje være andre ting: tenningspunkt, dysespisser, dieselpumpe o.a. Det dukker sikkert opp noen her som har kompetanse for å gi deg OK tips. Du kan også prøve søkefunksjonen på BP. Jeg vet at der er flere tråder om turboproblem mv., eller om dårlig effekt. Redigert 11.September.2017 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
erven Svart 11.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2017 Ok takk for innspill sålangt. Har lest meg opp litt rund omkring. Turboen går lett og fint på luft siden. Uten belastning får jeg nok turtall, så kan nesten ikke være diesel. Intercooler kan jeg skru av og regngjøre. Prøver meg på denne i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.September.2017 Del på Facebook Svart 11.September.2017 Du kan starte med å måle ladetrykket i innsugsmanifolden. Det kan du gjøre med ett 0-2,5 eller 0-4bar manometer, det finnes flere pluggede hull på manifolden som du kan bruke. Om du ikke oppnår riktig ladetrykk for din motor er det ikke synsing, da vet du at du har et problem... Det byttes mange turboer hvert eneste år fordi noen tror turboen ikke er i orden... Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 12.September.2017 Del på Facebook Svart 12.September.2017 Ved "rusning" uten belastning bruker motoren bare en brøkdel av hva behovet er under belastning så dette "friskmelder" ikke brennstofftilførselen. Mangel på brennstoff gjør også at du ikke oppnår riktig ladelufttrykk, men det er en bra begynnelse å starte feilsøking med dette. Følger ladelufttrykket verdiene oppgitt til motoren opp til det turtall du oppnår på full belastning, er sannsynlig turbolader ok. Sitér dette innlegget Link to post
erven Svart 12.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2017 (redigert) Take for alle gode innspill. Må bare få tak i manometer og starter der. Så da kommer neste hvordan finne en trykkmåler, google is not my friend her..... Redigert 12.September.2017 av erven (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 12.September.2017 Del på Facebook Svart 12.September.2017 Jeg holder en knapp på dårlig turbo. Hvor mye klaring er det mellom turbinblader og turbinhuset på eksossiden? Har du mer enn 1,5 til 2 mm? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
dieselfan Svart 12.September.2017 Del på Facebook Svart 12.September.2017 erven skrev for 2 timer siden: Så da kommer neste hvordan finne en trykkmåler Tess - mercedes løsning men betaler seg inn over tid 500kr... http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=node&nodeid=2275 Biltema turbotrykkmåler 160kr http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Bil-instrumenter/Analoge-instrumenter-O52-mm-2000036658/ Biltema lufttrykksmåler 320 kr Artikkel: 82780 Skru ut den pluggen i innsuget som du ønsker å bruke og velg overgang/overganger hos BT/rørlegger/maskinforetning. Et verksted tar gjerne 2000kr for denne jobben, en mobil mekaniker kan ta mer.... Sitér dette innlegget Link to post
erven Svart 12.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2017 Takk for infoen, virkelig hjelp her å få! Biltema er på vei til jobb. Tess ligger rund hjørne?. Litt usikker hvor jeg skal skru den innpå, skal google litt. mmosberg Det er en stund siden at jeg monterte turboen, men tror at klaring ligger rund 2mm, turboen satt fast. Mye koks på eksos siden, la den i diesel i en uke, kom seg reint ut av badet og gikk fint rund uten slak. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 12.September.2017 Del på Facebook Svart 12.September.2017 Da tror jeg det er turboen. Med for mye klaring lekker eksosgassen ut i eksosrøret uten å spinne turbinen. Symptomene du har er typiske for dette. Koster ikke allverden med ny turbo og er en jobb du klarer fint selv. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
erven Svart 13.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2017 Har vel bestemt meg for å demontere turboen og levere den inn til test. Dessverre må det bli neste uke da jobb kommer i veien for fritiden:) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 13.September.2017 Del på Facebook Svart 13.September.2017 erven skrev for 16 timer siden: Take for alle gode innspill. Må bare få tak i manometer og starter der. Så da kommer neste hvordan finne en trykkmåler, google is not my friend her..... Jeg har en turbotrykksmåler som passer rett på du kan leie hvis du bor på Østlandet :-) Eller lage en selv. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
erven Svart 13.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2017 (redigert) Takk for tilbudet, men bor på regnsiden?av landet, Bergen. Redigert 13.September.2017 av erven (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
erven Svart 30.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2017 Da var feilen funnet. Traff en nabo som hadde hat fall i turtall og ingen krefter på sin KAD 44. Vistte seg å være fødepumpen. Så da jeg byttet den til under en tusenlapp virket alt som det skulle!! Takk for hjelpen alle her inne, har blitt klokere av alle innspill! Mvh. Erven. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.