Jump to content

Kad 42 uten kompressor?

erven

Recommended Posts

Hei.

Har kjøpt en båt med en VP KAD 42 hvor kompressor og al luftinntaksystem er stålet.

Forrige eier sier han har brukt han uten dette og det skulle funket bra.

Jeg får ikke effekten som jeg burde ha og lurer om turboen er gåen. På luft inntak siden går den fin rund og alt følles fast og teit.

Er det noen som har noen ideer?

Må jeg montere kompressor med alle luftinntak deler? Hvordan kan jeg får sjekket om turbo funker  eller ikke.

Er takknemlig med alt innspill!

Mvh.

erven 

Det kan vel være begge deler. Ta av luftfilteret og sjekk at turboen går lett. Demonter intercolleren og la den få en skikkelig rengjøring. Kan kanskje være andre ting: tenningspunkt, dysespisser, dieselpumpe o.a. Det dukker sikkert opp noen her som har kompetanse for å gi deg OK tips. Du kan også prøve søkefunksjonen på BP. Jeg vet at der er flere tråder om turboproblem mv., eller om dårlig effekt.

Redigert av Zach (see edit history)

Du kan starte med å måle ladetrykket i innsugsmanifolden. Det kan du gjøre med ett 0-2,5 eller 0-4bar manometer, det finnes flere pluggede hull på manifolden som du kan bruke.

Om du ikke oppnår riktig ladetrykk for din motor er det ikke synsing, da vet du at du har et problem...

Det byttes mange turboer hvert eneste år fordi noen tror turboen ikke er i orden...

Ved "rusning" uten belastning bruker motoren bare en brøkdel av hva behovet er under belastning så dette "friskmelder" ikke brennstofftilførselen. Mangel på brennstoff gjør også at du ikke oppnår riktig ladelufttrykk, men det er en bra begynnelse å starte feilsøking med dette. Følger ladelufttrykket verdiene oppgitt til motoren opp til det turtall du oppnår på full belastning, er sannsynlig turbolader ok.

erven skrev for 2 timer siden:

Så da kommer neste hvordan finne en trykkmåler

Tess - mercedes løsning men betaler seg inn over tid 500kr...  http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=node&nodeid=2275

Biltema turbotrykkmåler 160kr  http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Bil-instrumenter/Analoge-instrumenter-O52-mm-2000036658/

Biltema lufttrykksmåler 320 kr Artikkel: 82780

Skru ut den pluggen i innsuget som du ønsker å bruke og velg overgang/overganger hos BT/rørlegger/maskinforetning.

Et verksted tar gjerne 2000kr for denne jobben, en mobil mekaniker kan ta mer....

Takk for infoen,  virkelig hjelp her å få! Biltema er på vei til jobb. Tess ligger rund hjørne?. Litt usikker hvor jeg skal skru den innpå, skal google litt.

mmosberg Det er en stund siden at jeg monterte turboen, men tror at klaring ligger rund 2mm, turboen satt fast. Mye koks på eksos siden, la den i diesel i en uke, kom seg reint ut av badet og gikk fint rund uten slak.

erven skrev for 16 timer siden:

Take for alle gode innspill. Må bare få tak i manometer og starter der. 

Så da kommer neste hvordan finne en trykkmåler, google is not my friend her.....

Jeg har en turbotrykksmåler som passer rett på du kan leie hvis du bor på Østlandet :-)

Eller lage en selv.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...