Jump to content

Hva funker for å "gjennopplive" teak?

Alekbjerk

Recommended Posts

En enkel sak å slipe ned teaken tilstrekkelig til at den ser ny ut, men hvor lenge varer det? Dekket slites fortere ned ved at du slipper det så jeg ville ikke gjort det.  Hadde tidligere en Hallberg Rassy hvor tidligere eiere hadde slippet ned dekket mange nok ganger til at det flere steder ikke lengre var spor til natingen, og skruhodene kom frem. Dekket var da slippet ned til halv tykkelse, det vil si ca. 6 mm.

Nevermind skrev 1 time siden:

En enkel sak å slipe ned teaken tilstrekkelig til at den ser ny ut, men hvor lenge varer det? Dekket slites fortere ned ved at du slipper det så jeg ville ikke gjort det.  Hadde tidligere en Hallberg Rassy hvor tidligere eiere hadde slippet ned dekket mange nok ganger til at det flere steder ikke lengre var spor til natingen, og skruhodene kom frem. Dekket var da slippet ned til halv tykkelse, det vil si ca. 6 mm.

Så om jeg tolker deg riktig ville du heller gått for en teaktens?

index skrev for 3 timer siden:

Synes den allerede er fin jeg. Den har fått den jevne fine gråfargen som fungerer som beskyttelse mot vær og vind.

Dette er jo smak og behag. I virkeligheten syntes jeg det ser lite pent ut:)

Dersom du skal bruke teakrens - så bruk en av de mildere variantene. Jeg syns den vanlige (IKKE PRO-utgaven) av Respect sin rens gjorde en fin jobb. Alternativt har Teakseal en veldig fin enkomponent rens som heller ikke skader dekket. 

Ligg unna midler som garanterer "nyoppusset" teaklook. Disse er for sterke og vil skade mer enn de gavner. De består gjerne av en eller annen variant av syre/base og etser dermed bort den myke veden, mens den harde blir stående igjen.

Når det gjelder sealer kommer det an på hva du er ute etter av utseende. Høvelings har fått gode skussmål her på Båtplassen, jeg har prøvd Teakseal fra Sandøya båtdekk og Starbrite Tropical Oil sealer og har vært veldig fornøyd med begge to. Alle disse gir "som ny" utseende på teaken din. Dersom du ønsker mer grå og patinert look er det beste å vaske en gang i blant med grønnsåpe eller zalo (det siste har jeg ikke prøvd, kun blitt anbefalt av @Bitteliten her på forumet og skal visst fungere topp), for deretter å behandle med Boracol.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Alekbjerk skrev for 10 timer siden:

Må man slipe ned? Evt hvor mye pusser man ned?

Den teaken er forvitret så langt ned i årringene at den bør slipes (mener nå jeg). Du kan f.eks. begynne med en plansliper med 40 papir. Det er viktig å begynne med grovt papir slik at du får tatt toppene og jevnet ut. Gå over til finere papir før du er helt nede på det nivået du ønsker, hvis ikke må du slipe mye for å få vekk ripene fra det grove papiret. Begynner du med fint papir vil du bare tette papiret med en gang.

Komodo skrev 20 minutter siden:

Den teaken er forvitret så langt ned i årringene at den bør slipes (mener nå jeg). Du kan f.eks. begynne med en plansliper med 40 papir. Det er viktig å begynne med grovt papir slik at du får tatt toppene og jevnet ut. Gå over til finere papir før du er helt nede på det nivået du ønsker, hvis ikke må du slipe mye for å få vekk ripene fra det grove papiret. Begynner du med fint papir vil du bare tette papiret med en gang.

Kan godt hende at @Komodo har rett her - og at du må slipe. Men jeg ville prøvd en forsiktig rens før jeg gikk til det steget. På en moderne båt har du gjerne kun én gang du kan slipe - selve teaken på dekket ditt er gjerne ikke mer enn 3-5 mm tykk. Derfor ville jeg utsatt slipingen så lenge som praktisk mulig.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Her var det mye gode innspill- tusen takk for det! Den teaken er jo ikke kjempeflott, men er den såpass "ødelagt" at det ikke er poeng i det hele tatt å prøve med teakrens først? Den kan ikke bli skadet yttligere av en teakrens om jeg vil teste det først?

DR_Nelson skrev for 5 timer siden:

Ser vi har samme båt.

Brukt respect (ikke pro) en gang for å få den så ny som mulig. Ikke bruk hard børste eller noe slikt

Nå blir det bare vanlig vask i fremtiden. Ikke pussing. Høvelings teaksealer er best.

Min var og slik din var og renset oljet 2 strøk så ser den slik ut. Holder mer en en sesong

IMG_8127.JPG

Kjempefin båt er det jo- av ren nysgjerrighet: hvordan motor sitter på den? Akkurat den teaken du har der er det resultatet jeg ønsker. Ser du skriver at din teak er lik den jeg har nå. Brukte du Respect Teak oil og deretter den sealeren? Brukte du ikke noe teakrens først?

Redigert av Alekbjerk (see edit history)

Sitter en Suzuki DF140 med største propell mulig. Går som ei kule. 

Min teak var grå og skitten som din.

Jeg brukte Respect Teak Rens steg 1 & 2 som kommer i samme pakke. 

Og 2 strøk Høvelings Teaksealer (dette er teakoljen).

Ikke noe annet enn det. 

Husk masse vann. Teaken din vil bli mørk og nesten svart av steg 1. Så brukes steg 2 etterpå. La tørke godt og så olje.

Ett tips, ikke bruk pensel til oljen. Heller ikke maskeringsteip. Det spruter bare og oljen kryper under teipen. 

Bruk en liten svamp og "legg" oljen på teaken.  

DR_Nelson skrev for 2 timer siden:

Sitter en Suzuki DF140 med største propell mulig. Går som ei kule. 

Min teak var grå og skitten som din.

Jeg brukte Respect Teak Rens steg 1 & 2 som kommer i samme pakke. 

Og 2 strøk Høvelings Teaksealer (dette er teakoljen).

Ikke noe annet enn det. 

Husk masse vann. Teaken din vil bli mørk og nesten svart av steg 1. Så brukes steg 2 etterpå. La tørke godt og så olje.

Ett tips, ikke bruk pensel til oljen. Heller ikke maskeringsteip. Det spruter bare og oljen kryper under teipen. 

Bruk en liten svamp og "legg" oljen på teaken.  

DR_Nelson skrev for 1 time siden:

Og innvendig, glem grønnsåpen. Jeg vasker både stua og teaken på båten med Osmo 8016 beregnet for oljet tregulv. 

Veldig drøy og god såpe med olje i.

Takk for supert svar! Tror jammen meg at jeg går får din metode i og med dine gode resultater.

Zettåtte skrev 22 minutter siden:

Jeg brukte noe som het snappy, og da gikk det slik:). Her har jeg først fuktet godt, og brukt 2 steg's behandling. Bare å helle litt på, bruke en liten børste og skrubbe forsiktig. Steg 3 er olje, men måtte tørke først, så det rakk jeg ikke. Er skikkelig fornøyd med resultatet,

IMG_1722.PNG

IMG_1735.JPG

Ja, dette ble jo også strøkent. Tydligvis mange gode produkter til teak:) Brukte du 3 forskjellige produkter fra de?

Napoli skrev for 2 timer siden:

IKKE bruk Snappy - det ser topp ut første gang (hvis teaken og natene overlever), men ødelegger teaken fullstendig. Søk snappy her i forumet så skjønner du hvorfor jeg sier det.

Hm, ja, det er jammen ikke lett å finne produkter uten noe negativt. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-etsende-teakmidler-hardt-dekket, båtmagasinet.no roser vel ikke akkurat produktet etter min oppfatning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...