Jump to content

Hvor mye olje får jeg pumpet ut av en KAD 32

Bavaria32Sport

Recommended Posts

Hei!

Jeg har prøvd å søke på forum etter erfaringer med oljeskift på en KAD32. 

Ved tidligere innlegg har jeg sett at mange av dere er flinkere til å søke på tidligere innlegg enn det jeg er, så dersom det finnes et svar på dette allerede så beklager jeg forstyrrelsen :)

Jeg ser at det ofte er diskutert to typer pumper for å suge opp olje; enten en vakuum pumpe eller pumpe med slange som man stikker ned i peile-røret.

* Er det noen som har konkrete erfaringer med KAD32 om hvilken av disse som fungerer best ?

* Et annet spørsmål er; Hvor mye olje bør jeg klare å få pumpet ut før jeg kan si meg fornøyd ? 

Jeg leser også at det er varierende meninger om hvor lenge motoren bør gå før man begynner å pumpe ut olje. Jeg antar at temperaturen på oljen vil ligger på 80-90 grader når motoren er ordentlig varm. 

* Så siste spørsmål bli da; Bør jeg har normal driftsvarme på motoren før jeg begynne å pumpe ? Om ikke; hvor lenge bør jeg kjøre motoren før olja er varm nok ?

På forhånd takk for hjelpen igjen!

Hei Worry!

Takk for svar. 

Jeg tror jeg skrev litt klønete. 

Det er vel to måter å suge ut olje på;

1) Ved å stikke en slange ned i peilerøret, eller

2) Ved å lage vacuum i peilerøret slik at oljen suges opp

.. eller tar jeg feil ? 

Og det er fullstendig unødvendig å ha oljen driftsvarm før man setter i gang.

Vi har hatt tråder her tidligere på folk som har klart å søle varm olje på seg ombord med masse søl utover som resultat, flere har klart å sette den stive sugeslangen fast helt nedi bunnpannen da oljen skikkelig varm så plasten var blitt helt myk. Motor måtte ut i ene tilfellet... Husker ikke flere, men det er det.

Så oljen er fullt pumpbar når du kjenner en lunk i oljefilteret. Da er det sånn rundt 40 grader.  

Redigert av Gudrun (see edit history)

Takk Gudrun!

Veldig greit å vite! Det er altså slik at alle pumper har denne slangen som stikkes ned i peilerøret ? Jeg fikk av en eller annen grunn for meg at noen hadde en patent som de festet på dette peilerøret og lagde vacuum slik at oljen på den måten ble sugd opp... 

Av de bunnpannene jeg har tatt av selv eller andre har tatt av og jeg har fått lov til å se på så har INGEN av de peilepinnerøra gått til bunnen av bunnpanna.

Om du er av den sorten som syntes motoren din har det best om du får ut mest mulig av den gamle olja og slammet så legg bort ideen om å bruke peilepinnerøret som sugerør...

Relevant er det vel også å tenke litt på om det ikke er best for motoren å få ut mest mulig av det som samler seg på bunnen....  metallspon, sotklumper, formsand, pakningssement,  slam, pakningsbiter ++++

Ved å kveile sugerøret med en radius på ca 75mm og lagre sugerøret slik blir det spenn i slangen.

Jeg fører inn slangen i peilepinnerøret med sugerøret pressende nedover slik at røret "dipper" ned og mot bunnen så fort det er ute av peilepinnerøret.

Det er slik jeg mener at man kan gjøre det beste ut av det... ikke er det mye styr.... ikke er det kostbart...

For å være helt ærlig med deg vil jeg anbefale deg å ikke høre på de som mener at det ikke er så "nøye" hvor mye olje du får ut. 

Er du i tvil... ta et norgesglass og fyll oppi 7 dl ny olje og 2dl spillolje. Rør rundt.... hvordan ser det ut ?  Er det slik at noen kaller det et "oljeskift"

Hei og beklager sein tilbakemelding. Mitt båtopptak er forsinket så det blir et forsøk på tegning så lenge.

Håper teksten over sammen med det under gir deg en god forståelse.

Mitt blå rør ligger oppkveilet i mange uker for å få spenn.

Hensikten med spennet er at når det blå røret tres ned i oljepeilepinnerøret og kommer ut i bunnpanna skal spennet gjøre at røret dipper ned til det kommer i kontakt med bunnen av bunnpanna.

2cm fra eller til tilsvarer over en liter olje... derfor tror jeg denne kveilinga er så nyttig og viktig.

Viktig!!  For at kveilinga skal virke må du rulle kveilen inn i peilpinnerøret med kveilen stående for å få spennet til å tvinge det blå røret til å dippe ned så snart det forlater peilepinnerøret (rød farge på skissa)

Slik kveiler jeg opp 150cm med 8mm x 1mm fleksibelt pneumatikkrør. Måler 6mm innvendig. 1mm veggtykkelse.

IMG_4708.jpg.a454c3bd1ee029c23222402d1683a90e.jpg

Kveilen må stå under hele innmatingen.

59c16526832f5_VolvoPenta42-300oljeskift8mm.jpg.d2e313b6b99983998167dc2e4dc012d9.jpg

Om det ikke er godt forklart så fortsett å stille spørsmål :) vi skal ikke gi opp før dette er helt klart.

Hei Dieselfan!

Dette ble faktisk helt klinkende klart. Tusen takk for at du tok deg tid og bry til å gjøre dette!

Et par betraktninger her. For å få til dette så må man da vite hvilken vei røret svinger i  bunnen ( noe som jeg antar jeg kan se ved hvor plasseringen av røret er i forhold til motoren  ? )

Men er det slik at alle peilipinnerør har en slik bøy i enden ? (Jeg har VP KAD 32)

Kjøpte forøvrig vacuum pumpe fra Maritim i dag. Tenkte å bytte olje i morgen. Har lagt slangen i kveil slik du gjør nå, så jeg håper det holder til i morgen ? .. eller bør jeg utsette ?

Tusen takk igjen! Dette var et sjeldent godt svar.

Hei igjen,

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Dersom illustrasjonene i linkene under er riktige slipper du å tenke på bøyen på peilepinnerøret.

Dersom det er riktig vil du kunne bruke kortere sugerør enn oss med 6 syl og bøy.

Du vil også trolig kunne høre når sugerøret ditt treffer bunnen av bunnpanna.

Vurder å kutte 2 små hakk i tuppen av sugerøret, slik at det ikke suger seg fast.

Som info er det også greit å vite at item 27 (tappeplugg) er det ikke alle motorer som har...

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-22-3057.aspx

vhttps://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-22-4916C.aspx

Lykke til med oljeskift :thumbsup:

Fantastisk!

Tilbakemeldingene er vel fortjent! Du har virkelig lagt arbeid i å svare på mitt spørsmål, og det setter jeg pris på.

Da begynner jeg å bli mentalt klar for oljeskift i ettermiddag!

Ha en riktig fin helg og høst så håper jeg vi sees på forumet igjen.

Takk Dieselfan!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...