Fred89 Startet 12.September.2017 Del på Facebook Startet 12.September.2017 Jeg kjøpte min Askeladden 525 i Juni i år, han som hadde båten tidligere har ikke bunnsmørt den i sitt eie da han dro den opp på henger etter hver gang han hadde brukt den, og den sto vinterlagret på land om vinteren. Jeg har lyst å ha båten liggende ute på vannet i vinter, jeg har dratt opp båten på henger nå for og inspisere hvordan den ser ut under, den har et hvitt lag med det jeg tror eg selvpolerende bunnsmøring, arrester meg om jeg tar feil av betegnelsen her. Men det jeg lurer på er om jeg er nødt å bunnsmøre båten før den skal ligge utpå i vinter? eller går det greit å vente til våren med dette? tenker siden tidligere eier ikke har påført nytt bunnstoff i sitt eie over 4-5år, om det har noe betydning? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.September.2017 Del på Facebook Svart 12.September.2017 Det gror jo ikke allverden om vinteren, så det må du vurdere selv. Tror jeg hadde tatt det når du likevel er på land nå. Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 12.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2017 ja jeg anker ikke så mye på groe egentlig men mer om man kan få plastpest eller lignende siden det er så gammel bunnsmøring på den? er jeg helt på vidda her nå så arrester meg gjerne Sitér dette innlegget Link to post
M/B Bianca Svart 12.September.2017 Del på Facebook Svart 12.September.2017 (redigert) Bunnstoffet utgjør ikke et vanntett sjikt, og det hjelper kun mot groe. Det er primer/antipest som sørger for vanntetthet, og det sjiktet må være på plass og i orden før man tenker bunnstoff. Inspiser båten og sjekk tilstanden. I mange tilfeller er det bare å fornye det eksisterende selvpolerende bunnstoffet med et nytt strøk. Dette ville jeg gjort nå, før utsetting. Redigert 12.September.2017 av M/B Bianca (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.September.2017 Del på Facebook Svart 12.September.2017 Er det bunnstoff igjen, så funker det. Ingenting å bekymre seg for. Det gror ikke stort på vinteren uansett . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fred89 Svart 12.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2017 det er et godt lag med bunnstoff på båten, det er en markant "tykk" kant mellom stoff og plast, ingen synlige hull eller flass i stoffet heller. leser litt om bunnstoff nå, og ser at folk mener svart bunnstoff er bedre en hvitt? hva er årsaken til dette? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.September.2017 Del på Facebook Svart 12.September.2017 Ganske enkelt, giften i bunnstoffet har farge. Så i hvitt stoff kan man ikke ha like mye gift som i farget. Ikke noe stort problem da, mange bruker hvitt og er fornøyd med det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.