Sjøvind Startet 12.September.2017 Link til dette innlegget Startet 12.September.2017 Jeg har en relativt flatbunnet båt, og må akseptere å gå 10-12 knop i motsjø. Prøver jeg å gå noe fortere, siger den langsomt over i plan og farten øker da til 17-18 knop. På stille vann marsjer den fint på 20-22 knop, møter jeg bølger drar jeg ned på farten. Det som er litt irriterende, er at den da "detter igjennom" på rundt 17 knop og farten går ned mer enn det som trengs. Jeg må også gi på en del for å få den i plan igjen. Vurderer å lage til trimplan som en forlengelse av bunnen, evt med noen få graders vinkel nedover. Har noen plater og noe småtteri som jeg kan bruke sammen med pianohengsler og strekkfisk. Vil det hjelpe noe særlig, eller er det kun motoriserte plan evt smart-tabs som er løsningen? Kommentar fra moderator: Lagt til båtmodell i tittelen. Skal alltid være med om det er relevant. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.September.2017 Link til dette innlegget Svart 12.September.2017 Gjelder det båten i signaturen din? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
janet Svart 13.September.2017 Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 For få år siden solgte Maritim/Arendal trimplan som var fjærbelastede, harde fjærer. Det ble påstått at de fungerte utmerket. (kjøpte et sett men har aldri montert det) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Tjorven III Svart 13.September.2017 Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 Gjelder det Hansvik kan Smart tabs gjøre susen tjorven Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 13.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 (redigert) Takk for svar! Gjelder Hansvik 18 ja, kanskje greit å få med det. Men tar gjerne i mot erfaringer fra andre båttyper også. Har brukt søkefunksjonen her og funnet mye om smart-tabs og motoriserte plan. Så det er først og fremst erfaringer med faste trimplan jeg er ute etter. Redigert 13.September.2017 av Sjøvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.September.2017 Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 Sjøvind skrev for 10 timer siden: Vurderer å lage til trimplan som en forlengelse av bunnen, evt med noen få graders vinkel nedover. Har noen plater og noe småtteri som jeg kan bruke sammen med pianohengsler og strekkfisk. Vil det hjelpe noe særlig, eller er det kun motoriserte plan evt smart-tabs som er løsningen? problemet med faste plan er jo at de vil gi mer og mer løft i hekken ettersom farta øker, slik at det blir en risk for overplaning i 22 knop for at du skal få ønska effekt i 12 knop. Mens feks smart tabs blir dyttet opp av vannstrømmen ettersom farta øker, slik at de til en stor grad kompenserer for dette. Men det du da kan gjøre er jo å lage plan slik du beskriver, og se om de gir tilfredsstillende resultat. Hvis ikke, så kan du kjøpe smart-tabs gassfjærer løse, og bare bytte ut strekkfiskene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bitteliten Svart 13.September.2017 Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 (redigert) smart tabs er første jeg tenkte på. Jeg har bra erfaring med de. om du vil ha fast installasjon ville jeg lagd en interceptor løsning i stedet. Redigert 13.September.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 13.September.2017 Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 (redigert) Smarttabs i kompositt koster i underkant av 2 båtlapper. Ikke bryet verdt å mekke noe "jalla"selv... Redigert 13.September.2017 av YngveKL Trykkleif.... (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 13.September.2017 Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 Har meget god erfaring med Smarttabs. Hatt det på begge de siste båtene mine. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 13.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 Skjønner at det er mange som er fornøyde med smart-tabs, de ligger i tenkeboksen. Men jeg er altså ute etter erfaringer med faste trimplan, som riktignok kan finjusteres når man ligger i ro. ivar skrev for 13 timer siden: problemet med faste plan er jo at de vil gi mer og mer løft i hekken ettersom farta øker, slik at det blir en risk for overplaning i 22 knop for at du skal få ønska effekt i 12 knop. Mens feks smart tabs blir dyttet opp av vannstrømmen ettersom farta øker, slik at de til en stor grad kompenserer for dette. Men det du da kan gjøre er jo å lage plan slik du beskriver, og se om de gir tilfredsstillende resultat. Hvis ikke, så kan du kjøpe smart-tabs gassfjærer løse, og bare bytte ut strekkfiskene Det siste der var smart, må lage dem i samme mål som smart-tabene i tilfelle. Faste med strekkfisk vil jo måtte justeres slik at båten går optimalt i marsjfart. Så spørsmålet er om jeg vil klare å holde båten i et slags plan ned mot 14-15 knop, mot ca 17 i dag.. Sitér dette innlegget Link to post
Guzzi Svart 13.September.2017 Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 Du vil sikkert klare å holde båten i lavere hastighet, men du taper kjøreegenskaper og drivstoff i vanlig fart på flat sjø. Du får større våt flate, noe som bremser båten. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.September.2017 Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 Sjøvind skrev 44 minutter siden: Det siste der var smart, må lage dem i samme mål som smart-tabene i tilfelle. burde ikke være noe problem å lage de temmelig like originalen. Mine er 9" x 12" , og det er justering på festene både oppe og nede Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 13.September.2017 Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 YngveKL skrev for 14 timer siden: Smarttabs i kompositt koster i underkant av 2 båtlapper. Ikke bryet verdt å mekke noe "jalla"selv... Det kommer vel an på trådstarters økonomi? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 13.September.2017 Link til dette innlegget Svart 13.September.2017 .. og hva han har tilgjengelig av materialer og verktøy.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
YngveKL Svart 14.September.2017 Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 8 hours ago, Komodo said: Det kommer vel an på trådstarters økonomi? Joda, ser dette, men likevel... Hva koster bare gassfjærene løse da? Men sikkert gøy å lage en løsning selv da 8 hours ago, ivar said: .. og hva han har tilgjengelig av materialer og verktøy.. Det går vel an å få lånt en drill og skaffe seg litt tettemasse om man ikke har det? Det er jo ikke så mange skruene... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.September.2017 Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 kjøpte nye fjærer (svakere) til ene båten min. Rett i overkant av 30$ pr stk tror jeg det var Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 14.September.2017 Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 I ditt tilfelle vil smale men lange faste trimplan være den beste løsningen. Bøy sidene ned (hvor idiotisk det enn måtte høres ut for enkelte) slik at du "låser" vannet på trimplanet lengst mulig. Det gir høyt moment og minst vannmotstand. Å kombinere det med strekkfisker gir deg det lille ekstra Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 14.September.2017 Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 Lånt et bilde. Her ser du en profil med bøyde sider. Sånne sider du mente, Dieselfan? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.September.2017 Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 Takk GunR, jepp akkurat som på bildet ditt. Dette gir mer moment i forhold til tap som følge av vått areal. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 14.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2017 Takk for svar alle sammen! Jeg hadde vel klart å investere i et slikt sett uten å gå konkurs Heller likevel fortsatt mest mot å lage noen selv, passe lite vinterprosjekt det. Guzzi skrev for 23 timer siden: Du vil sikkert klare å holde båten i lavere hastighet, men du taper kjøreegenskaper og drivstoff i vanlig fart på flat sjø. Du får større våt flate, noe som bremser båten. Er det med å holde båten i plan i lavere hastighet som er hovedmålet. Klarer jeg i tillegg å oppnå noe mykere gange i marsjfart er det et kjempepluss. Kjøreegenskapene er jo ikke all verden i utgangspunktet.. dieselfan skrev for 12 timer siden: I ditt tilfelle vil smale men lange faste trimplan være den beste løsningen. Bøy sidene ned (hvor idiotisk det enn måtte høres ut for enkelte) slik at du "låser" vannet på trimplanet lengst mulig. Det gir høyt moment og minst vannmotstand. Å kombinere det med strekkfisker gir deg det lille ekstra Dette var interessant. Får nok ikke til å lage samme profil som på bildet til GunR, men kanter ned på sidene er vel ikke umulig. Men vil jeg oppnå denne effekten i de hastighetene det er snakk om? Lange, smale - hvor lange tenker du de bør være? Er en badestige i veien, klarer nok ikke å få de stort lengre bakover enn 25 cm. Sideveis tenkte jeg ca 30. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.September.2017 Link til dette innlegget Svart 15.September.2017 Kjenner dessverre ikke skroget ditt. Det er lite i bruk på mine kanter og derfor kan jeg ikke være spesifikk. Med lange trimplan menes trimplan som er lengre enn de er brede. Om du bare har 25 cm tilgjengelig så er det jo ikke så mye å dvele ved... I ditt tilfelle handler det om å oppnå akkurat det som trengs... begynn med en 10mm finerplate, kapp ett sett 15cm, ett sett 20cm og ett på 30cm. Prøvekjør og velg den smaleste som gjør jobben og bøy sidekantene ned og de vil gi deg noe margin For å svare direkte på tråd-tittelen din: slike faste trimflaps vil helt klart holde båten i plan i lavere fart. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.September.2017 Link til dette innlegget Svart 15.September.2017 dieselfan skrev On 14.9.2017 at 10.21: I ditt tilfelle vil smale men lange faste trimplan være den beste løsningen. Bøy sidene ned (hvor idiotisk det enn måtte høres ut for enkelte) slik at du "låser" vannet på trimplanet lengst mulig. Det gir høyt moment og minst vannmotstand. Å kombinere det med strekkfisker gir deg det lille ekstra Der lærte jeg noe nytt... Så det er grunnen til flapsene på båten min har den utformingen. Bra jeg ikke hørte på et `geni' for noen år siden. Han mente bestemt at disse sidene på flapsene ødela effekten, og mente jeg burde skjære dem vekk.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 18.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 (redigert) dieselfan skrev On 15. september 2017 at 9.15: Kjenner dessverre ikke skroget ditt. Det er lite i bruk på mine kanter og derfor kan jeg ikke være spesifikk. Med lange trimplan menes trimplan som er lengre enn de er brede. Om du bare har 25 cm tilgjengelig så er det jo ikke så mye å dvele ved... I ditt tilfelle handler det om å oppnå akkurat det som trengs... begynn med en 10mm finerplate, kapp ett sett 15cm, ett sett 20cm og ett på 30cm. Prøvekjør og velg den smaleste som gjør jobben og bøy sidekantene ned og de vil gi deg noe margin For å svare direkte på tråd-tittelen din: slike faste trimflaps vil helt klart holde båten i plan i lavere fart. Takk for svar igjen! Båten er vel mer vanlig på Vestlandet ja, kanskje mest fra Mørekysten og nordover? Den er produsert i Rørvik. Flatbunnet båt med litt kjøl, butt i baugen, bredest på midten. Disse bildene fra produsenten (hansvik.no) viser litt, ikke mye v-bunn akkurat. Men den er stabil, og romslig innvendig. Båttypen brukes vel mest til fritidsfiske, særlig utgavene med mindre innredning. Vi bruker den til småturer i skjærgården og litt fiske. Jeg har ingen behov for høy toppfart, marsjfart på 20-22 knop holder til å gi grei rekkevidde. Men det er altså litt irriterende at den "detter" ned fra plan når jeg drar ned til 17 knop. Pleier ikke å ta enkeltstående råd på internett for god fisk, men i dette tilfellet er jeg ikke så redd for det (følger med på en viss annen tråd her inne). Tror du det er sjanse for å klare å oppnå noe mykere gange i marsjfart også hvis jeg stiller trimplanene slik at de gir bittelitt overplaning? Og, hvis du ser vekk fra badestigen, hvor lange bør de være? Jeg klarer nok ikke å få satt av en helg til prøvekjøringer og ta båten opp flere ganger, selv om det hadde vært gøy. Så må lage trimplanene slik at jeg er sikker på at de gir nok løft, det får heller våge seg om det blir litt større vannmotstand enn nødvendig. Redigert 18.September.2017 av Sjøvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Du kan jo justere trimplanene dine litt etterhvert som du får testet. Overplaning er ikke å anbefale, satt Bennett flaps på min første båt, en Viksund 535 Open. Ble en helt annen båt å bruke, kunne gå sakte i plan, lettere å komme opp i plan med full båt (litt liten motor og for tøff propell), og mye roligere gange i litt sjø. Men en gang gjorde jeg feil, og kjørte begge planene ned i stedet for opp.. La seg veldig på ene siden, og så den andre, og veldig lite gøy å være ombord, og klarte ikke motvirke det med motortrimmen. Men skjønte fort hva jeg hadde gjort, og hevet begge trimplanene kjapt. Men du kan jo kanskje sette de slik at du klarer å holde overplaningen borte ved å trimme ut motoren? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 ville lagd de litt store. Og så justert på strekkfiskene. Det vil sannsynligvis gi mykere gange i motsjø i marsjfart. Ulempen kan bli i unnasjø , om baugen trygges for mye ned så vil båten kunne skjære ut. Ser ut som at Hondaen din er av nyere dato - går ut fra at den har powertrim? Bruker du denne aktivt, og i hvilken grad gir det effekt? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.