TorgeirH Startet 13.September.2017 Del på Facebook Startet 13.September.2017 (redigert) Jeg har etter mye om og men somlet meg til å få koblet sammen min kartplotter (Garmin 1020xs) og VHF (Garmin VHF100i) for å få inn posisjonsdata til VHF for plotter. Med familie på 4 og 2 små barn involvert er det greit at den røde knappen sender avgårde vår posisjon hvis det skulle skje at vi trenger assistanse. Men, det at jeg har koblet dem sammen betyr ikke at jeg faktisk får VHF til å motta posisjonen fra plotteren... Etter en god del banning i forbindelse med kabeltrekking fra plotter til VHF, og sammenkobling av NMEA0183 lederene, skjer det ingenting når strømmen kommer på (Dvs, plotter og VHF skrur seg på, men VHF får ikke posisjonsinfo). Det jeg har gjort, er å koble sammen talker og reciever etter beste evne ved hjelp av vedlagte diagrammer selv om jeg tror at det er her feilen ligger. Jeg har sjekket at plotteren sender alt av NMEA0183 informasjon i innstillingene. Over er det et utklipp fra VHF installasjonsmanual først, og så plottermanual . (Skryt til Garmin for å være inkonsekvente i benevnelsene Tx A vs Tx 1, Tx B vs Tx 2 osv ) Ut ifra de to diagrammene over, koblet jeg slik: Plotter: VHF: BLÅ (Tx 1) -> FIOLETT (Rx A+) BRUN (Rx1) -> BLÅ (Tx A+) GRÅ (Tx 2) -> GRÅ (Rx B-) FIOLETT (Rx 2) -> BRUN (Tx B-) Her blir jeg litt forvirret, for i plottermanualen, dukker også dette opp, og for en med mekanisk bakgrunn stopper det litt opp her. Så langt jeg kan se, har jeg koblet sammen to enheter med to utgående og to inngående ledninger, mao ikke behov for felles jord. Stemmer dette? Er det feil i måten jeg har koblet sammen, eller bør jeg se etter ledningsbrudd eller lignende? Redigert 13.September.2017 av TorgeirH Korrigert mine koblinger basert på engelsk manual for VHF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 13.September.2017 Del på Facebook Svart 13.September.2017 Ta en tlf til Seatronic i Moss, de "knekker" det problemet med en gang. Mene rå huske at VHF og Plotter skal ha egen jording - ikke samme punktet. Det skal bare brukes 2 ledninger for å koble de sammen, og det må åpnes for at plotter sender signal, og du må åpne for at VHF tar i mot signal. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
TorgeirH Svart 13.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2017 Jeg fant i hvertfall en feil i den norske manualen for VHFen, den sier at den har 3stk A ledninger, mens den engelske viser at det er 2stk A og 2 stk B ledninger. Så her møter man utforldringer allerede i installasjonsmanualen... Ringer Seatronic hvis baatplassen kommer til kort :) Sitér dette innlegget Link to post
TorgeirH Svart 13.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2017 (redigert) Internettet leverer varene. Her omtales Garmin 840, men ledningene er de samme: The 840 uses it's power ground as the NMEA 0183 groundHere it is: 840 100blue purplebrown bluethe 2 negative wires (gray/brown) on the VHF 100 connect to a common ground shared by the power ground of the 840. They can be connected straight to the power ground of the 840. Redigert 13.September.2017 av TorgeirH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.