Jump to content

Restaurering av Fanaholmen's Johnson seahorse18


jadalber

Recommended Posts

I forbindelse med restaurering av en 1958 Evinrude Fastwin 18 fikk jeg tilbud om en delemotor. En blå Johnson 18 fikk jeg forklart.

Det viste seg å være en Johnson FD-12 som er en seahorse 18 fra 1958 som hadde fått seg et strøk med Evinrudelakk.

Pent nok gjort en gang i tiden, men trengte ny behandling.

Et par nye tenningsspoler var alt som skulle til før den gikk som en klokke.

Plukket siden motoren i biter og glassblåste alt så den kunne få tilbake sin rødfarge.

Byttet stempelringer og alle pakninger selvfølgelig.

Legger ut noen bilder til ære for fanaholmen

 

 

Altså - det er noen utfordringer her på BP. Uansett hvordan jeg nummererer bildene, så kommer det nyeste først - grr

 

 

19.JPG

18.JPG

17.JPG

16.JPG

15.JPG

14.JPG

13.JPG

12.JPG

11.JPG

10.JPG

9.JPG

8.JPG

7.JPG

6.JPG

5.JPG

4.JPG

3.JPG

2.JPG

1.JPG

Link to post
jadalber skrev for 4 timer siden:

Altså - det er noen utfordringer her på BP. Uansett hvordan jeg nummererer bildene, så kommer det nyeste først - grr

 

Om du bruker PC så plassér markøren der du vi ha det første bildet. Deretter klikker du på pluss-tegnet på vedlegget.

Så klikker du på de andre vedleggene i den rekkefølge du ønsker.

 

Ellers imponerende hva du får til. Evinrude/Johnson er i en klasse for seg selv når det gjelder veteran-motorer.

Ikke mange Suzuki og Yamaha igjen fra den tiden.

Link to post
Ingar skrev for 10 timer siden:

 

Ellers imponerende hva du får til. Evinrude/Johnson er i en klasse for seg selv når det gjelder veteran-motorer.

Ikke mange Suzuki og Yamaha igjen fra den tiden.

 

Kanskje ikke så underlig da Yamaha lanserte sin første påhenger i Japan i 1960 og Suzuki i 1965. På den tiden var vel både Evinrude og Johnson allerede nærmest veteraner i sitt segment.

Link to post

Fantastisk arbeid ?

Hadde selv en 28 HK , 1962 mod Eivinrude i min ungdom, samt en 33 HK Eivindrude fra tidlig 70 tallet. Driftsikre gode motorer dengang, men veldig tørste..

Arcimedes var vel dengang verstingen når det kom til driftssikkerhet og kvalitet... 

Husker også vi hadde en 4 HK Tomos,  skikkelig elendige greier..

Som sagt, nydelig restaurerings arbeid..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...