larsen2000 Startet 13.September.2017 Del på Facebook Startet 13.September.2017 (redigert) Har byttet undervannhus og får ikke sporene på girstaget fra motor til å gli inn i riktig spor på undervannshuset. Jeg har giret i båten i fri samt giret på undervannshuset i fri. Dersom jeg drar forsiktig i gass/girhendel får jeg det til å passe, men da går undervannshuset i gir når jeg skyver gass/girhendel tilbake i fri igjen (altså er det da i fri når konsollen er i gir, og i gir når konsollen er i fri). Har også prøvd å ha både gass/girhendel i revers og undervannshuset i revers - og også i gir fremover - men får ikke samkjørt sporene da heller. Noen tips til hvordan jeg kan få dette smooth sammen? Drivaksling inn i veiven og kjølerøret ned i impellerhuset glir perfekt sammen, så det er altså giret som er problemet. Redigert 13.September.2017 av larsen2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 14.September.2017 Del på Facebook Svart 14.September.2017 Installing the water pump and shift rod 1. Install the shift rod assembly NOTE: Install the shift rod assembly into the lower case, turn it counterclockwise 90° a, and then push it down b to connect it to the shift slider Fra Service manual https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0ahUKEwiOyaa1naTWAhUnMZoKHfMFC-gQFgg9MAM&url=http%3A%2F%2Fgjoel-marinecenter.dk%2Fupload%2F6D9-28197-3G-11.pdf&usg=AFQjCNF5lfAt-SJZpp2YWjoXTxJDqyTElw Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 14.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2017 Mener du at giret i undervannshuset er montert feil? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.September.2017 Del på Facebook Svart 14.September.2017 Har du sett om drivaksel beveger seg litt når du setter den i gir? Har en sterk mistanke til at det er sporene som ikke treffer på en av akslene. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 14.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2017 Vet ikke, men la merke til at at jeg måtte vri bittelitt på propellakslingen for å gire både forover og i revers når jeg giret med skiftenøkkel rett på staget på undervannshuset. Men det er vel ikke unormalt? Startet opp motor og vekslet mellom gir og fri, og det går 100% smooth. Den stod da i gir med konsoll i fri og i fri med konsoll i revers ;) Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 14.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2017 Tyder det ikke forresten på at det er riktig montert så lenge jeg får svitsjet mellom fri, revers og forover med spline/stag på undervannshuset? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 14.September.2017 Del på Facebook Svart 14.September.2017 (redigert) Ifølge manualen skal du altså først entre girstangen i hullet for deretter å vri girstangen 90 grader før du setter eller entrer den helt på plass. Så setter du sammen undervannshuset. En test er å skifte gir mens du ennå ikke har montert undervannshuset og girhuset. Om det fungerer så er det bare å sette det sammen. Redigert 14.September.2017 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 14.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2017 Giringen fungerer som nevnt fint, men får fortsatt ikke undervannshuset til å matche sporene på girstaget ned fra motoren. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 14.September.2017 Del på Facebook Svart 14.September.2017 Installing the lower unit 1. Set the gear shift to the neutral position at the lower unit. 2. Align the alignment mark a on the bushing with the alignment mark b on the bracket. 3. Install the dowels 1 into the lower unit. 4. Install the lower unit into the upper case, and then tighten the lower case mounting bolts (nuts) to the specified torque. Kan dette være noe å følge? Sitér dette innlegget Link to post
TSHbåt Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 Hei! Fikk du løst problemet ditt? Jeg sitter med akkurat samme dilemma, og føler jeg har prøvd alt. Håper du ser denne og har noen tips! :) Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 29.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 Det viste seg at 100 og 115hk ikke passet om hverandre :) Sitér dette innlegget Link to post
TSHbåt Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 Aha, så du hadde feil undervannshus rett og slett? Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 29.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 Jepp, fikk feil fra forhandler :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 bummer! Litt forskjellig giring på de også ser jeg, 2.31 vs 2.15 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.