Jump to content

Gear Ratio - Evinrude G1 vs G2 - Propellvalg


John_Kr

Recommended Posts

Kanskje et vanskelig spørsmål, men jeg prøver ...

 

Prøver å innhente litt lære rundt propellvalg og om " Gear Ratio" på undervannshuset har noe betydning for valg av stigning på propellen.

Min 2014 Evinrude G1 motor (er solgt) som har et gearforholdet på 1.86:1, mens den nye G2 motoren (har bestilt) har et gearforhold på 2.17:1.

 

Hvordan blir regnestykket eller beregningsverdiene med den nye undervannshuset. Finner ikke G2 motoren i noen propellkalkulatorer. Er forskjellen så liten at man kan se bort fra dette forholdet?

 

Vil bare legge til at forskjellen på båt/motor er kun G1 motor (150 HO) til G2 motor.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Er vel lettere veksling, dermed større stigning? Men jeg er ikke ekspert. Men forskjellen er vel ganske stor %-vis, så skulle tro du måtte ta hensyn til det.

 

I kalkulatoren med 6000 rpm og 24" propell, blir teoretisk toppfart (0slipp):

2,17:1 : 54,61

1,86:1 : 63,71

 

 

Skal du oppnå 64 knop med 2,17 må jeg legge inn 28" propell. Men om det blir riktig, aner jeg ikke :D

 

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Jeg tenker at et fornuftig utgangspunkt er å se på toppfarten du fikk tidligere med G1-modellen. Jeg ser for meg at du kanskje klarte rett i underkant av 50 knop på det meste. Hvis jeg har trykket rett i kalkulatoren, vil en propell med 23" pitch med 5% slipp og 6000rpm gi en toppfart på rundt 49 knop. Det fordrer at du oppnår såpass lav slipp og klarer nær max rpm. Tror jeg ville satset på 23" i utgangspunktet. 24" blir tyngre og går kanskje litt ut over akselerasjon når man skal dra båten i plan. Jeg tenker det er fornuftig å ha en propell som faktisk gir max rpm ved lett båt. Da har man nok å gå på når man er flere ombord og tyngre lastet.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Jeg hadde en Raker II/22" på G1 motoren, nå er vel Rakeren litt kjent for å kanskje ha høyere stigning en oppgitt, dvs kanskje den hadde 23". Motor var montert på topp.

 

Du har rett i dine beregninger, samme tallverdier oppga min Leverandøren (sirka) at jeg skulle få, men jeg kom nok ikke opp i denne WOT turtallet, jeg kom så vidt over 5000. Nå er det slik at jeg ikke er så interessert i å nå de 50 knopsgrensa, derfor lite testing. Mye dårlig vær medførte at jeg ikke testet for å nå toppfart. Jeg er heller interessert i å ha en båt som er lett å få opp av vannet og går lett rundt 30-40 knop. Tanken denne gangen er å prøve en 4-blader (RX4) og da beregne stigningen på den, dette er en propell som har 15" diameter mot Rakeren som har 14,5". Har jeg skulle satt på en RX4 på G1 motoren så har jeg kanskje valgt 18" eller 20", beregningene over til G2 blir da litt vaskelig dersom man må ta hensyn til Gear Ratio'n på 2.17:1.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Ja, jeg har også lært litt om propell og propellvalg av kunnskapsrike folk her inne. Jeg har en Suzuki DF150. Denne motoren har et gearratio på 2.5:1 og max rpm på 6000. I praksis betyr det at propellen vil snurre 2400rpm når motoren har turtall på 6000. Jeg har en 23" stålpropell, og toppfarten blir da en funksjon mellom 23" pitch, slipp (tap i prosent) og 2400rpm (teoretisk).

 

Din 150G2 har gearratio 2.17:1. D.v.s. at propellen snurrer 2750rpm når motoren har 6000rpm. Hvis du oppnår max rpm på motor, vil samme propell (23") på din Evinrude gi en del høyere toppfart.

 

På 150HO G1 med gearratio 1,86:1 snurrer propellen enda raskere rundt: 3225rpm ved motorturtall på 6000rpm. Da vil en propell med lavere pitch teoretisk gi samme hastighet som en propell med større stigning på G2-motoren. Du sier du hadde 22+" på G1. Det forklarer langt på vei at du ikke fikk mer enn rundt 5000rpm på WOT.

 

Jeg tenker at hvis du går for RX-4, så kommer den i 22" og 24". Det er en propell som skal gi bra grep, og da tror jeg 24" er for mye. Da tror jeg du vil miste mye punch opp i plan. 22" er nok det helt riktige valget. Du vil nok miste bittelitt toppfart med en slik kombinasjon, men den vil dra veldig bra. Et alternativ kan være en 23" Rebel. En slags mellomløsning mellom Raker som du hadde og RX4.

Hvis vi plotter inn RX4 med 22" pitch og f.eks. 5% slipp får vi ca. 47 knop. Det er ikke sikkert du får ganske så mye RPM med RX-4, men trolig et godt valg uansett. Vi er kanskje ikke så langt unna hvis vi tipper 45+ knop og veldig bra grep, aks opp i plan mm.:smiley:

 

Tipper andre kan utdype mer rundt egenskapene med 4-blads propell kontra 3-blads.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
John_Kr skrev for 11 timer siden:

Hvordan blir regnestykket eller beregningsverdiene med den nye undervannshuset. Er forskjellen så liten at man kan se bort fra dette forholdet?

 

 

Jeg la for moro skyld inn differansen mellom G1 og G2 og gearratio 1,86:1 kontra 2,17:1. Med max rpm (6000) gir det propellomdreining på henholdsvis 3225 og 2750 rpm. Differansen er ~475 rpm. Jeg la inn dette (1:1) og 0 slipp, og med 23" pitch propell utgjør geardifferansen faktisk rundt 9 knop. Så det vil nok bety at man må gå opp/ned både 2" og 3" i pitch med samme fart/egenskaper som utgangspunkt.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Alfaalfa har skrevet endel interessant om utveksling / rpm på propell kontra bladareal og vannmotstand - får håpe an kikker innom her også 

 

min erfaring er iallefall at utveksling helt klart påvirker propellvalg 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Dere er flinke ... :-)

Det er ikke bare å klaske på en propell, her må man være ops på mange områder. Det betyr jo egentlig at G2 motoren går med et lavere gear, det var vel egentlig det jeg ikke likte med G1 motoren at den gikk med et for høyt gear. Jeg ønsker å kom meg opp på ca 5500 WOT, for da går motoren noe lettere. Vi er alltid 2 personer om bord også og med en del last.

 

Må studere å forske litt på det dere skriver, interessant.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Ja, det er mange faktorer i spill. Alfaalfa har helt sikkert mye fornuftig å si. Skulle jeg selv mene noe, tror jeg du har godt med power med en 150(HO?) G2 på en 605 Enduro. Et par pers og litt litt last er ikke noe problem for denne motoren. Det handler bare om å treffe noenlunde riktig med propellvalg.

 

Det sagt: Jeg tror ikke du trenger en 4-blads propell. Jeg tror heller ikke at Raker er optimalt til ditt bruk. "Alltid 2 pers og en del last" tolker jeg som litt lastet. Jeg ville prøvd å unngå for tung propell. Heller en som er noenlunde "lett" og som fungere optimalt innenfor rangen/området. Jeg begynner å se at 22" pitch synes å være "midt i".  23" er greit med lett last, men siden du oftest kjører litt lastet, så fremstår 22" som en grei pitch.

 

Viper eller Rebel er vel spørsmålet. Og kanskje senke motor et hull.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Det blir 150 HO ..., samme som sist.

Jeg prøvde flere Viper propeller på G1, vet ikke, men de likte jeg ikke, hadde vibrasjon på dem alle.

Rebel har jeg ikke prøvd.

 

Hvilken vurdering gjør du rund en 4-blader da? På G1 så sa Leverandøren og Nordkapp at en 4-blader ikke vil fungere på denne båten, jeg rakk aldri prøvd det. Mitt problem er at jeg har så stor tro på en 4-blader at jeg er neste blind for andre løsninger, jeg trengs å bli overbevist for andre løsninger.

 

Når jeg hevet motoren på topp så ble den vanskelig å trimme, den spant ekstremt lett og du måtte kjenne båten godt for å finne rette vinkel på motoren for å få den til å gå optimalt. Derfor kan det være fornuftig denne gangen å gå for en 4-blader og fortsatt høy montering.

 

Må jeg gå for en Raker II/22 HO, så tror jeg motoren må ned et hull. På G1 så var denne propellen tung å dra, men på G2 så kan den passe vesentlig berdre med lavere gear.

 

Nå har Mercury mange svært gode propeller (lest tester), men det vil jeg nok ikke få med på kjøpet, vil nok måtte forholde meg til Evinrude.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Nå er jeg ikke noen ekspert på dette. Har heller ikke erfaring med disse propellene. Det kan godt være at RX4 gir deg det du vil ha, og du har jo uansett muligheten til å senke motoren et hull hvis den fortsatt spinner for fort i svinger og bølger med mye trim. Jeg tror 22" varianten er den som passer best. Jeg ser for meg at RX4 griper bedre og gir bedre all-round egenskaper enn Rakeren som vel er mer spisset mot toppfart. Litt vanskeligere å se hvordan RX4 oppfører seg mot f.eks. Rebel. Rebel kan virke som en "økonomi"-propell. D.v.s. god/effektiv på marsjfart?

 

 

Link to post

Jeg vet ikke om du kjenner til denne siden, men synes det står mye nyttig om propellvalg, målinger som viser forskjell mellom 3 og 4 bladere m.m.

http://www.ribadventure.gr/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=39&Itemid=256&lang=en

 

Det kan også se ut som om 4-bladere må velges med en del lavere pitch enn 3-bladere. Så kanskje du må ned på 20" RX-4 for å ha turtall i optimalt område. 5600-5800 WOT. Fordelen ser ut til å være at du får lite slipp med 4-bladere.

Link to post

Solseng

Propell er et meget vanskelig tema, den linken du henviser til er ny for meg, mye bra stoff her.

 

Skal du ha en 4-blader så bør motoren monteres høyt og 1" ned i stigning ifm en 3-blader. Hvor jeg egentlig havner er noe uvisst. Evinrude har kun 2 propellere (slik jeg oppfatter det) som er designet for G2 motoren, dvs Raker II/HO og RX4, de øvrige er fra G1 generasjonen. Vil nok tro at sluttresultatet blir en av de to førstnevnte. Årsaken til at jeg ikke var helt fornøyd med den propellen jeg hadde, Raker II/22 (minste utgaven) var at den føltes for stor for min G1 motor, fikk rundt 5000 WOT. G2 motoren har heldigvis et lavere gear, da er jeg nesten der at jeg tror at den nye Raker II/22 HO vil passe godt.

 

ToreKn

Denne er godt kjent, men den er grei å ta en titt i for å friske opp kunnskapene. Leste raskt igjennom pdt fila og fant lite om selve gear utveksling og påvirkning på stigning på propellen.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei. Tror du kommer godt ut med 22/Raker. Hadde en G1 med denne og hadde ca 5000rpm. Prøvde og med en 19Viper. Nådde 6000rpm. Og mistet 4 knop toppfart. Med høyere gear omsetning på G2 så får du nok høyere rpm med 22raker.

Fant en rpm/hk kurve på nett en gang for 150hk Ho. Den avgir full effekt fra 4500rpm og oppover, så du trenger ikke å være redd for ikke å få ut alle Hk..

Link to post

Jeg solgte nettopp en Nordkapp med G1 motor og Raker II/22, jeg fikk bare 4900 på WOT, motor montert på topp. Med 2.17 i utveksling på G2 så vil nok Raker HO 22 passe bedre en den forrige Raker II. På G2 bør jeg ha 5400 omdr. på WOT.

Kommer til å prøve Raker HO 22 og RX4 (18-22").

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
  • 2 uker senere...

Ser de som har forsøkt båten med RX4 propellen får 45knop, noe lavere en G1 motoren me Raker II 22, men jeg kjenner ikke til stigning og turtall i testen og monteringshøyde.

 

Nå er det slik at jeg velger en motor med integrert styring, det betyr 20kg tyngre motor samt at motoren kommer noen mm lengre bak. Om dette påvirker resultatet vites ikke.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Det er vel nokså vanlig at man mister et par knop ved å velge 4-blad kontra 3-blads propell. Jeg tenker at hvis du får forhandler til å teste RX-4 i ulike pitch før overlevering, så skulle du sikkert ende opp med riktig propell. Ville bare passet på å nevne at båten gjerne brukes med litt last, og at akselerasjon opp i plan er et viktig kriterie. Da er det greit å unngå å "over-proppe" selv om man kanskje ofrer bittelitt på absolutt WOT, og at man faktisk tester med f.eks. 2-3pers og full tank.

Link to post

Även jag famlar mig fram i propellerdjungeln.

Den Viper 22 båten levererades med är lite för tungdriven även om toppfarten är god. (Evinrude 150 h.o. G1)

Jag kom över en begagnad Raker 20. Tyvärr har vädret under hösten inte varit särskilt lämpat för provkörning. Möjligen finns ytterligare något mer att hämta ur Rakern. Notera att det är en äldre modell utan ställbara ventilationshål etc.

 

V22 vs R20 fuel.PNG

V22 vs R20 speed.PNG

Redigert av Dadid (see edit history)

Prima 38, Hobie Wave, Nordkapp 605 Enduro - E-tec 150 h.o., Askeladden 14/2210 Tohatsu 9,9/15

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...