John_Kr Svart 18.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2017 Raker 20" passer vell ikke til 150 HO, den har mindre spline, du må opp på Raker II som har minste stigning på 22". Nå viser det vel seg at Raker propellene har noe større stigning en oppgitte mål så en Raker II/22 kan ha en stigning på 23", de er tunge å dra. Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Dadid Svart 18.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2017 Propellern jag kör är en äldre Raker som passar. Den stigningen finns mycket riktigt inte på dagens modeller. Hur designen skiljer sig i övrigt vet jag inte. Prima 38, Hobie Wave, Nordkapp 605 Enduro - E-tec 150 h.o., Askeladden 14/2210 Tohatsu 9,9/15 Link to post
John_Kr Svart 18.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2017 OK Raker HO er den nye propellen til G2, minste stigning her er 22" som fortsatt kan være noe stor, men da kommer gir-forholdet (1:2,17) inn som hjelper til. Dette må bare prøves, det er nesten umulig å anta hvordan dette blir. Velger du en RX4 så har du mere stigning å velge mellom, men den er stor i diameter (15"). Får jeg en 4-blader og wot på 5500 til 5700 omdr. så er jeg fornøyd, Antar da at jeg får 44-45 knop, det holder, da blir båten lett å håntere med noe last. Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Enduro 605RS/ 2018 De har testet båten i dag, RX4 18" 5900WOT, 44 knop, sitter som støpt Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Solseng Svart 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Høres bra ut. Hvordan opplever du å kjøre med 4-blader? Jeg kommer sikkert også til å kjøre 4-blader selv. Propellen jeg prøvde var litt for stor, så jeg må ned i pitch, men likte hvordan det var å kjøre med denne 4-bladeren. Planen var å skifte til ny 4-blader i dag ute i holmene, men huben satt dønn. Får kjøpe meg et ekstra hub-kit. Greit å ha uansett. Link to post
John_Kr Svart 1.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Hei Fikk desverre ikke muligheter til å teste så mye i går da sterk vind og høy sjø forhindret det. På min 2014 modell med Raker/II-22 så fikk jeg bare 4900 omdr og kanskje 46-48 knop, båten virket tung å få opp med litt last, den gikk rett og slett på et for høyt gir. 2018 modellen med G2 HO og RX4/ 18" så oppleves det noe helt annet, alt virket lett, rett i plan. Propellen sitter som støpt i vannet og du kan trimme den nesten helt ut til 80% før den slipper. Det jeg taper er toppfart. Nå er det ikke jeg som har testet, men fikk opplyst om at de fikk 5900 omdr og 43-44 knop. De antydet at et alternativ har vært å gått ned 5500 omdr og 20" propell, smak og behag. Jeg kommer til å teste 18" en stund, tror den vil passe meg godt. RX4 er en stor propell, 15" diameter, sikkert godt på fuel økonomi. Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
ivar Svart 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 (redigert) høres ut som at samme prop i 19" kunne vært ideelt (men den fins jo ikke) - husker ikke hva som var anbefalt toppturtall på denne selv om det sikkert er nevnt flere ganger..? Men om denne er bedre på marsj og andre områder så veier vel det opp for de tapte knopene på topp, som man uansett ikke bruker så ofte? Redigert 1.Juni.2018 av ivar (see edit history) Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
John_Kr Svart 2.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2018 WOT 5400 - 6000 omdr, jeg får 5900 omdr, dvs vi er innenfor og motoren går på et lett gir. Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 2.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2018 (redigert) Fikk testet noe i dag, generelt så vil jeg si at så langt så er denne RX4 propellen fantastisk, sitter godt og en utrulig akselerasjon. På min forrige 605 med G1 motor fikk jeg bare 4900 på WOT, på denne får jeg 5900, det merkes ifm at den går på et lavere gir. Forbruk; så jeg hadde ca. 40L/100km i forbruk (håpløs måleverdi) ved 25-26 knop og 3500 omdr. Økte jeg til 4000 omdr så gikk forbruket opp til 42L/100km. Propell: RX4 18" x 15". Vet ikke, er fornøyd med oppsettet, men en 20" kan kanskje være et like bra valg. Redigert 2.Juni.2018 av John_Kr (see edit history) Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Solseng Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Ikke godt å si hva som er beste valget. Du er jo innenfor anbefalt turtallsområde med begge, men i hver sin ytterkant. Det finnes noen alternativer, men da tenker jeg det er best å teste ut 4-bladeren over litt tid (gjennom sesongen) for å finne ut om det er det beste kompromisset i forhold til ønskede egenskaper. Når det er sagt: Jeg gikk fra 23" til 21" i pitch, og fikk ~300 rpm differanse. Dette var mellom Suzuki (Solas) og Solas egne propeller. Nå lager vel Solas propeller for Evinrude også. Kanskje hoppet fra 18" til 20" lander på ~5600rpm? Videre: Er det mulig at motoren får bittelitt mer turtall på topp når den er godt innkjørt? Ikke godt å si på forhånd, men det kan være verdt å se litt nærmere på. Når det gjelder alternativer: - Det går an å sende 18" RX4 til Winrace og be dem om å legge til litt mer pitch + balansering. Da burde du få en bra propell. - Mercury Racing tilbyr Revolution 4 i en såkallt XP-utgave (Xtra Pitch). Da kan man velge i halvtom pitchsprang. Rev4 har nesten samme diameter (14,6") og byr vel på noenlunde samme karakteristikk som RX-4. Koster nok litt ekstra, men hvis man har funnet den "optimale" propellen til sitt bruk, er det kanskje verdt å betale det lille ekstra for å være spot on? http://mercuryracing.com/boat-propellers/outboard/revolution-4-xp/ Link to post
John_Kr Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 (redigert) Ok, takk ..., må nesten teste litt mere en 2-3 turer, bli litt kjent med den først. Revolution 4/ 19" har nok vært spot on, hører de som har den er svært godt fornøyd. RX4 kommer ikke i 19". Men, 4- blader og lav stigning ble jeg fornøyd med, sitter ekstremt godt i vannet og har en voldsom akselerasjon opp til 4000 rpm. Når det gjelder disse ventilasjonshullene så har jeg ikke sjekket om de er åpen eller ikke, kjenner ikke til hvordan dette fungerer. Redigert 3.Juni.2018 av John_Kr (see edit history) Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Kjører med hullene lukket ... Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
TomF Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 (redigert) Noblesse 760 med 300 G2 og RX4 20". 100 RPM i forskjell på lukket og åpne ventiler. Jeg når toppfart (45 knop) ved 5400 RPM og lukkede ventiler. Ca 60 % trim. Redigert 20.Juni.2018 av TomF (see edit history) Link to post
John_Kr Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Jeg har ikke rukket å teste så mye, det har vært dårlig vær, men leverandøren har testet en del før jeg fikk båte. Dette er ca. verdier, data fra Leverandør og meg selv: G2 150HO, RX4 18", wot 5900 omdr 44 knop. Marsjer fint på 3500 omdr, forbruk 18L/T eller 40L/100km eller 0,7L/nm (ca.omregnet), mener jeg har 26 knop i hastighet på 3500 omdr Liker seg best på 45% trim, den stopper å galoperer rundt denne trimprosenten. Kan trimme den helt ut til 80% før den spinner. Synes den virker rask og lettkjørt, den går på et lett gir. Kanskje 20" har passet noe bedre, men jeg prioritere at den går lett. På min forrige Enduro med G1 motor hadde etter min vurdering for stor propell, fikk bare 4900 omdr på maks. Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
ivar Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 John_Kr skrev On 3.6.2018 at 17.17: Når det gjelder disse ventilasjonshullene så har jeg ikke sjekket om de er åpen eller ikke, kjenner ikke til hvordan dette fungerer. Her er hva Mercury sier om emnet: Sitat Few things alter a boat's performance as much as changes to the propeller. Realizing this, Mercury Marine Propeller Company has designed and patented a new series of propellers that allow a boater to fine-tune his boat's acceleration by controlling the amount of air flowing over the propeller blades. Mercury calls it the Performance Vent System (PVS). In theory here's how it works. As the boat accelerates, exhaust gases are drawn out of vent holes behind each blade to aerate the water, which allows engine rpm to rise more rapidly for quicker acceleration. (Too much air, however, will cause a propeller to over-ventilate and lose its bite.) With a PVS prop you can regulate the amount of air being vented by installing plugs with different size vent holes, until you find the best plug for your particular set up. Once the boat is on plane the speed of the water flowing over the vent holes seals the exhaust in so that the propeller operates in solid, non-aerated water and has no effect on top speed. Er kanskje mest aktuelt for de som kjører høye stigninger som gjør at motoren bruker mye tid på å komme seg opp i turtall Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn