Jump to content

Ønsker råd til vinterklargjøring av daycruiser


ch765

Recommended Posts

Har en plan for vinterklargjøring av en '97 Chaparral 2335SS med VP 5.7 GSI, DP-S drev, sjøvannskjøling, kjøres i ferskvann. Båten skal lagres utendørs under presenning? Er det greiest å kjøpe stativ, eller er det noen som har gode erfaringer/tegninger på stativ av f.eks 2"4" ?

 

Det første jeg lurer på er olje. I manualen står det ikke klart hvilken olje som skal brukes, annet enn at multi-viskositet ikke skal brukes. Regner med det er ingen som tar hensyn til dette lengre. Brukte ifjor Total Rubia TIR 7400 15W-40 (levert av verksted) Det står "diesel" på den, men det gjør kanskje ikkeno? Er det annet jeg bør se på enn viskositeten?

 

I og med jeg skal kjøre bare i ferskvann, og restene etter bunnstoff er flisete/"krakelert", tenkte jeg å slipe og male med noe. Hva bør jeg male med?

 

Her er min foreløbige liste, er det noe jeg bør/kan gjøre om våren istedet? (Ikke sortert etter rekkefølge)

Høst:

  • Skifte olje og oljefilter, kjøre motoren varm etterpå.
  • drenere drev(?)
  • Spraye motor og elektriske koblinger med wd-40 (ikke spray reimer)
  • Blande inn bensinstabilisator (STA-BIL)
  • Skifte bensinfilter
  • Rødsprit i toalett og vask
  • Tømme vanntanker
  • Ta ut batteri
  • Spyle skroget rett etter den er tatt opp
  • Ta ut puter, kalesje og løsøre
  • Ta ut bånnplugg
  • Bytte drevolje og o-ringer
  • Kontrollere powertrimolje
  • Kontrollere servoolje
  • Se over slanger

Vår:

  • Polere
  • Skifte belger (3-4 år siden sist)
  • Skifte impeller

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
ch765 skrev On 16.9.2017 at 10.45:

Har en plan for vinterklargjøring av en '97 Chaparral 2335SS med VP 5.7 GSI, DP-S drev, sjøvannskjøling, kjøres i ferskvann. Båten skal lagres utendørs under presenning? Er det greiest å kjøpe stativ, eller er det noen som har gode erfaringer/tegninger på stativ av f.eks 2"4" ?

 

Det første jeg lurer på er olje. I manualen står det ikke klart hvilken olje som skal brukes, annet enn at multi-viskositet ikke skal brukes. Regner med det er ingen som tar hensyn til dette lengre. Brukte ifjor Total Rubia TIR 7400 15W-40 (levert av verksted) Det står "diesel" på den, men det gjør kanskje ikkeno? Er det annet jeg bør se på enn viskositeten?

 

I og med jeg skal kjøre bare i ferskvann, og restene etter bunnstoff er flisete/"krakelert", tenkte jeg å slipe og male med noe. Hva bør jeg male med?

 

Her er min foreløbige liste, er det noe jeg bør/kan gjøre om våren istedet? (Ikke sortert etter rekkefølge)

Høst:

  • Skifte olje og oljefilter, kjøre motoren varm etterpå. - Nei, kjøres varm først, så bytte olje. Når ny olje er i skal motoren ikke startes igjen.
  • drenere drev(?) - Trengs ikke - drenerer seg selv
  • Spraye motor og elektriske koblinger med wd-40 (ikke spray reimer) IKKE WD-40, det er en brennbar spray. Kjøp marine utgaven.
  • Blande inn bensinstabilisator (STA-BIL) 
  • Skifte bensinfilter
  • Rødsprit i toalett og vask - Jeg bruker giftfri frostvæske, mildere mot slangene.
  • Tømme vanntanker - og blåse ut av slanger med trykkluft
  • Ta ut batteri - og sette til lading
  • Spyle skroget rett etter den er tatt opp
  • Ta ut puter, kalesje og løsøre 
  • Ta ut bånnplugg
  • Bytte drevolje og o-ringer
  • Kontrollere powertrimolje
  • Kontrollere servoolje
  • Se over slanger

Vår:

  • Polere
  • Skifte belger (3-4 år siden sist)
  • Skifte impeller

 

Her er min rutine på maskinen, sikkert litt forskjell på hvordan folk gjør dette - men denne har fungert greit i en del år...

 

Opplag på høsten:

- Full tank med konservert bensin, bruk ditt favoritt lurium til konservering, selv bruker jeg SeaFoam.

- Bytte bensinfilter og vannutskiller

- Koble til frostvæske til drevet med muffer (hvis ferskvannskjølt) - jeg har lagd min egen variant av denne til frostvæske: https://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=3780 . Hvis båten er sjøvannskjølt ville jeg tømt blokka totalt etter at alt annet er ferdig - men allikevel kjørt igjennom med frostvæske først. Noen bytter også impeller på høsten, selv gjør jeg det på våren. Frostvæske er viktig fordi man ikke alltid klarer å tømme alt vann ut - og det er kjipt å sprekke blokka eller noe annet. I tillegg gir frostvæsken et lag med antikorrosjonsmiddel.

- Kjøre maskin med 3% totaktsolje i bensinen til den er varm. Dette gjøres med ekstern tank, slik at bensinen i hovedtanken ikke brukes. 

- Ta ut plugger og fogg sylinderne med fogging oil, sett inn de gamle pluggene igjen for hånd.

- Bytte olje og filter på maskin

- Bytte olje på drev

- Fett på gass/gir vaier og evt servo/styrin

- Beskytt alle reimer og spray hele motoren med CRC 6-66 (IKKE WD-40)

Der var min rutine på selve maskinen og bensinen ferdig. 

 

Olje - bruk en hvilken som helst olje som oppfyller kravene i brukermanualen. Selv bruker jeg hva enn jeg får billigst som er 10w-40 (ble Mobil 1 sist gang).

 

Hvis jeg har glemt noe er det sikkert noen som er velvillige nok til å supplere :)

 

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Frostvæske i dass. 

 

Skru ut eventuelle anoder som kommer i kontakt med frostvæske i kjølere. 

 

6-66 fremfor noe annet. 

Vask motorrom. 

 

Skyll godt gjennom eventuell septiktank. 

 

Skift eventuell  o-ring og smør opp, på drivstoffpåfylling. 

 

Ellers så er lista de ganske ok.

 

poller gjerne skroget på høsten. Da setter ikke dritten seg gjennom vinteren. Det er ofte bedre temp i lufta nå enn når du vil sjøsette ? 

 

Vask kalesjen nå..

Link to post

For min motor, VP 4,3 Gi, saltvanns kjølt så skal termostaten fjernes når man kjører ferskvann (frostvæske) igjennom motoren. Dette står forklart i owners manual, som forøvrig ser ut til å være samme manual for din motor.

I og med at du kun har kjørt i ferskvann så er dette kanskje ikke like viktig for å få fjernet salter, men så lenge man må kjøre igjennom med frostvæske så skal man da fjerne termostaten.

 

https://www.manualslib.com/manual/917510/Volvo-Penta-3-0gs-Sx.html?page=51#manual

 

 

Link to post
ch765 skrev On ‎16‎.‎09‎.‎2017 at 10.45:

? Er det greiest å kjøpe stativ, eller er det noen som har gode erfaringer/tegninger på stativ av f.eks 2"4" ?

 

 

Jeg har brukt begge deler. Når jeg hadde skjærgårdsjeep så brukte jeg 2"4" og det fungerte veldig bra. Laget bare oppned-T'er, skrudde på beslag og la oppå langsgående "bjelke". Tok det fast med tau og slengte presenning over.

 

På forrige båten brukte jeg derimot stativ pga jeg hadde fått en lignende som deg der stativet fra skjærgårdsjeepen ikke passet. Prøvde da Maritim sitt bakkestativ. Min erfaring med det var det var det var mer vinglete og puslete. Spesielt I kombinasjon med at det ikke var helt flatt underlag og båten ble rett og slett for høy når den stod på slike isoporsaker. Dette var en Askeladden beetle. Men om du har båten helt flatt og ikke den står så høyt, så vil nok det fungere bedre for deg.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
  • 2 uker senere...
Vingen300 skrev On 9/19/2017 at 10.00:

For min motor, VP 4,3 Gi, saltvanns kjølt så skal termostaten fjernes når man kjører ferskvann (frostvæske) igjennom motoren. Dette står forklart i owners manual, som forøvrig ser ut til å være samme manual for din motor.

I og med at du kun har kjørt i ferskvann så er dette kanskje ikke like viktig for å få fjernet salter, men så lenge man må kjøre igjennom med frostvæske så skal man da fjerne termostaten.

 

https://www.manualslib.com/manual/917510/Volvo-Penta-3-0gs-Sx.html?page=51#manual

 

 

 

Jepp, det stemmer, så det samme i manualen min, så jeg fjerner termostaten, så slipper jeg å kjøre den helt varm, og bruke vinteren på å lure på om termostaten faktisk åpnet seg før jeg kjørte gjennom frostvæske..

 

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Link to post
ch765 skrev 31 minutter siden:

Noen spm:

Drenere blokk/manifold før eller etter man kjører gjennom med frostvæske? - Etter

Og trenger man å blåse igjennom drikkevannslanger med trykkluft hvis man kjører igjennom med giftfri frostvæske? Og vil ikke trykkluft ødelegge pumpa? - Nei, du trenger ikke å blåse igjennom om du fyller med frostvæske. Dersom du blåser igjennom med trykkluft må du koble fra pumpa først.

 

Jeg liker ikke å ha frostvæske på ferskvannstanken - det gjør bare alt vanskeligere til våren. Så jeg sikrer meg at den er så tom som mulig, og blåser luft gjennom alle slanger.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
boble65 skrev for 6 timer siden:

Du skal starte og kjøre motor varm etter bytte av olje og filter. Da får du sjekket at oljetrykk er riktig og får fylt filter og kan peile at det er riktig nivå på olja etter 15 minutters tid? 

Gni det inn :giggle:

Ja, jeg har tapt en diskusjon om dette med olje. Motoren skal som @boble65 sier startes og kjøres ca 15 -20 minutter etter at oljen er skiftet (jeg har aldri gjort det men - er visst riktig og viktig for å unngå mentale problemer). Den reelle grunnen er for å sjekke at det ikke er lekkasjer rundt oljefilter samt at det er riktig nivå på oljen.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...