Jump to content

Yanmars delepriser sett fra Konkurransetilsynet


Lotus

Recommended Posts

For en tid tilbake sendte jeg denne mailen til Konkurransetilsynet:

Hei.

Jeg lurer litt på dette med misbruk av markedsmakt. Jeg er båteier og har en båt med Yanmar motor. Den trenger hvert år nye sinkanoder for å beskytte mot tæring. Yanmar Corp har spesielle regler for salg på tvers av landegrenser og det er derfor ikke mulig for meg å kjøpe sinken direkte fra f.eks. USA.

 

Synd er det fordi i USA koster original sink fra Yanmar Corp. $6,70, mens samme sink kjøpt i Norge koster ca 300 kroner + mva fra forhandler. Jeg kan kjøpe et likeverdig erstatningsprodukt fra USA. Det koster omlag $1,02.

eller drøye 6 kroner.

 

Spørsmålet jeg da stiller er om slike ekstreme prisforskjeller i kombinasjon med markedshindrene tiltak er brudd på gjeldene lover og regler og dermed misbruk av markedsmakt.

 

I båtverdenen er vi ofte vant til å betale 3-dobbelt pris for varer beregnet for båt, men i dette tilfellet blir det en ekstrem forskjell på prisen en norsk monopolist opererer med til sine forhandlere og den pris markedet for øvrig operere med.

 

Er det fritt frem å ta slike ekstreme påslag i forhold til prisene andre land opererer med?

 

Varenummeret på delen er 119574-18790.

 

MVH

Den 8. juli fikk jeg svar:

Konkurransetilsynet viser til din henvendelse av 28. mai 2005 vedrørende prisen på sinkanoder til Yanmar motorer.

 

Utganspunktet er at det er fri prisfastsettelse for en selger og det er opp til kjøperen å vurdere de forskjellige tilbudene og velge det billigste alternativet.

 

Det er i prinsippet også tillatt å ha en eneforhandler i et land. I hvilken grad eneforhandleravtaler vil være konkurransebegrensende er avhengig av Yanmars markedsandeler i det norske markedet. Dette er fordi det er ansett som konkurransefremmende dersom en forhandler er villig til å ta kostnadene ved å introdusere et nytt produkt eller et nytt merke i et marked. For å vinne tilbake noen av de investeringer som er det legitimt å gi forhandleren en form fr markedsbeskyttelse for å ha mulighet til å vinne investeringene tilbake. Det er derimot i strid med konkurranseloven § 10 dersom f.eks en importør med enerett til å importere en bestemt båtmotor til Norge fastsetter prisene for sine forhandleres videresalg.

 

En leverandør av en båtmotor vil ha en sterk stilling i markedet for reservedeler til motoren. Konkurransetilsynet er tilbakeholdne med å regulere priser i markedet. En prisforskjell på 250 kr er mye, men ikke tilstrekkelig til at tilsynet vurdere saken nærmere. I dette tilfelle virker er det også tilgang til alternative produkter selvom dette ikke er originale reselvedeler.

 

Konkurransetilsynet anser med dette saken som avsluttet. Mer informasjon om konkurranseloven finnes på www.konkurransetilsynet.no.

 

Med vennlig hilsen........

Det svaret likte jeg dårlig, så jeg sendte en ny mail:

 

Hei og takk for svar.

I Deres svar opplyses det om at en prisforskjell på 250 kroner er mye, men ikke nok til at man vil vurdere dette nærmere. Det overrasker meg noe, all den tid dette er 500% dyrere enn samme originaldel i USA. Videre må man ta i betraktning at leverandøren i USA antagelig har minst 100% fortjeneste, kanskje mer. Gitt at Yanmar Norge kjøper denne delen til samme pris som importører i andre land, innebærer dette at påslaget man opererer med til sluttbruker er på minimum 1000%. Det innebærer i så fall at Yanmar Norge opererer med et påslag som er minst 10 ganger større enn påslaget som for eksempel USA har. Mitt spørsmål blir da: Hvor stort må påslaget for reservedeler generelt være for at Konkurransetilsynet vil se på saken?

 

Jeg har et spørsmål til:

Har Konkurransetilsynet noe i mot at spørsmål og svar i denne saken legges ut på https://baatplassen.no ?

Båtplassen er Norges største maritime diskusjonsforum og problemstillingene rundt dette vil nok interessere svært mange.

 

Med vennlig hilsen........

 

Dagen etter kom det et nytt svar:

Hei igjen,

 

Problemet med den type saker du trekker frem, er at Konkurransetilsynet må ta stilling til hva som er en urimerlig pris for å vurdere om det foreligger utilbørlig utnyttelse av en dominerende stilling. Dette innebærer å ta stilling til hva som er en rimelig pris, og deretter foreta en prisregulering. Tilsynet er tilbakeholdne med å regulere priser på denne måten, og har ikke gjort dette i tidligere saker. Det normale er at markedskreftene løser slike problemer ved at en leverandør som tar for høye priser, mister kunder og på den måten blir tvunget til å redusere prisene.

 

I vurderingen av om en pris er urimelig høy, vil det relevante sammenligningsgrunnlaget være hva sinkanoder til andre båtmotorer koster. Prisen må videre vurderes i forhold til leverandørens kostnader, og det kan tenkes at leverandører i forskjellige land har et forskjellige kostander som kan rettferdiggjøre prisforskjeller.

 

Det er videre et vilkår for at saken skal omfattes av konkurranseloven § 11 at Yanmar motor har en dominerende stilling i markedet. Selvom Yanmar kan ha en sterk posisjon i forhold til levering av reservedeler, må det legges til grunn at en kjøper tar i betraktning hva reservedeler vil koste allerede ved valg av motor. Markedet for reservedeler ikke alltid vil være et eget marked.

 

Det skal igjen presiseres at selvom en eneforhandleravtale kan være lovlig i henhold til komnkurranseloven, vil det være i strid med konkurranseloven dersom importøren fastsetter sine forhandleres videresalgspriser. Det er viktig å opprettholde priskonkurransen mellom de forskjellige forhandlerne av Yanmar motorer.

 

Håper jeg har gitt et mer utfyllende og klargjørende svar. Du kan gjerne legge svaret ut dersom du mener anddre vil ha interesse av dette.

 

Med vennlig hilsen.......

 

 

Så nå blir det store spørsmålet:

Hvor dyrt må det være før Konkurransetilsynet synes det er for dyrt? Si det. Litt vanskelig å finne ut hvis tilsynet ikke ønsker sitat: å ta stilling til hva som er en urimerlig pris for å vurdere om det foreligger utilbørlig utnyttelse av en dominerende stilling.

 

Så hvis Konkurransetilsynet ikke ønsker å ta stilling i denne type saker, betyr vel dette at en hvilken som helst pris kan fastsettes av importøren uten noen fare for at tilsynet skal gripe inn. Neste spørsmål blir vel da hvilke saker man faktisk skal bry seg med.....

Noen som har lyst til å tjene seg rike på parallellimport i gråmarkedet? :smiley:

 

Konklusjonen fra tilsynet blir, slik jeg ser det, at hvis man er så dum å kjøpe Yanmar motorer uten først å ta stilling til deleprisene, har man kun seg selv å takke.

 

Synspunkter?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Hulda finner svarene fra tilsynet rimelige. Hvis en et foretak kan leve med å presse markedet, er dette opp til foretaket. Yanmar har ikke monopol på motorer i Norge. Markedet burde reagere med å finne andre leverandører enn Yanmar. Denne reguleringen kan muligens være noe teoretisk i og med at originalinstallasjon av motorer for det meste blir foretatt i et annet land enn Norge. Grunnen til at prisene er vesentlig endret i USA, har med konkurransen å gjøre. For å si det litt flåsete, så sitter Yanmar å melker det norske markedet fordi markedskreftene av grunner ikke fungerer her.

 

Volvo-kompisen kom trekkende med en Yanmar ladeluftkjøler i våres. Det var en underlig konstruksjon der kjølerørene var loddet på hver side av huset, altså det er umulig å trekke ut "bundelen" eller kjølerørene. Mellom huset og flensen til kjølerørene var det pakning i hver ende av kjøleren. Feilen var at pakningene hadde gått i stykker. Løsningen som Yanmar presenterte for kunden var å kjøpe ny kjøler til en fem år gammel motor. Kjøleren, som hadde størrelse omlag som en halv formloff og veide noe mer, hadde den nette pris av kr. 26.000 + mva. Sånn omtrent. Volvo-kompisen var i tilnærmet sjokk. Og når en som er vant med Volvo-prising gjennom mange år er i sjokk, så sier vel det noe om prisleiet. Nye pakninger ble laget i to halvdeler og limt på plass. Løsningen kostet noen få kroner.

 

Da Hulda vurderte motoralternativer, var et av hovedkriteriene å finne en ukomplisert motor med godt utvalg av deler på "gråmarkedet". Dette førte til at jeg har en motor uten ladeluftkjøler, turbo, kompressor eller elektronikk. Reslultatet er at jeg har en tung og stor motor relatert til effekt, men som jeg mener veier opp ulempen med å være i lomma på en enkelt deleleverandør. Hadde Hulda vært en huritggående båt, ville kriteriene blitt endret tilsvarnede.

Link to post

Konklusjonen fra tilsynet blir, slik jeg ser det, at hvis man er så dum å kjøpe Yanmar motorer uten først å ta stilling til deleprisene, har man kun seg selv å takke.

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jeg tror faktisk dette er sakens kjerne. Annet en i en stalinistisk stat vil det ville bli en umulighet for et konkurransetilsyn å vurdere varers " rimelighet mhp pris" Markedskreftene må her få anledning til å spille slik at den type urimligheter som du beretter etterhvert vil jevnes ut. Piratdeler finnes som du sier og fler vil komme til hvis Janmar bibeholder sin prisprofil.

Det er vel grunn til å tro at Janmar vil beholde sine priser til den dagen kundene i større skala enn nå, begynner å kjøpe piratdeler. Så langt tyder det jo tvert om som om betalingsvilligheten i det norske markedet er så stor at leverandørene fortsatt har marginer å gå på. Til syvende og sist er det egentlig opp til oss forbrukere å bestemme prisene i form av vårt handlemønster.

Bra initiativ fra en prisbevist forbruker Lotus. Svaret var vel egentlig det man kunne forvente.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

En ting som jeg ikke har oppfattet: hvorfor kjøper Yanmar-eiere i Norge ikke likeverdige erstatningsprodukter i USA? $1,06 pluss moms og frakt  mot kr 300 + mva...

 

Hadde jeg hatt Yanmar-motor ville jeg kanskje til og med bestille 5 sett og selge 4 her på baatplassen med fortjeneste.

<{POST_SNAPBACK}>

Så er gjort.

Jeg gjorde som Lotus kjøpte 4 sett à 5 anoder til min Yanmar. totalkosnad inkl. frakt nok 398,-

 

Jeg bestilte kun sink uten messingpluggen, men når jeg åpnet pakken var det pluger på samtlige til prisen for uten.

 

Go2 marine.com er adressen for intereserte.

Link to post

Så er gjort.

Jeg gjorde som Lotus kjøpte 4 sett à 5 anoder til min Yanmar. totalkosnad inkl. frakt nok 398,-

 

Jeg bestilte kun sink uten messingpluggen, men når jeg åpnet pakken var det pluger på samtlige til prisen for uten.

 

Go2 marine.com er adressen for intereserte.

<{POST_SNAPBACK}>

Finner ingnting på go2marine siden om at de ikke sender deler ut av USA. Stemmer dette, eller bestilte du via Magnum.

Link to post

Jeg syntes dette er enkelt,  Hvis en er så missfornøyd med Yanmar sine delepriser, kjøp et annet motor merke og se om gresset er grønnere der over tid.  :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

På meg virker det som om Yanmar kan ha lært noe på den grønne siden av gjerdet - og da har de gjennom mange år hatt gode læremestere når det gjelder å operere med fantasipriser :wink::wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...