Kjellg Startet 16.September.2017 Link til dette innlegget Startet 16.September.2017 (redigert) Har i dag ikke lys på båten min, og tenkte at jeg skulle skaffe meg en lyskaster eller ledbar. Tror jeg går for en sak med ganske smal stråle som ikke lyser opp hele havna når jeg kommer inn. Har sett på ledbar og ren lyskaster fra både hella og eBay/aliexpress, men klarer ikke å bestemme meg. Ønsker noe skikkelige saker, så det blir vel hella eller noe slikt. Noen som har tips? Redigert Er en NB 820 Combi. Redigert 16.September.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Runej72 Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 Følger denne tråden, da vi også har behov for en lyskaster. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 www.lightforce.com Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Roger jo Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 (redigert) Har inntrykk av at havnene er "nok" opplyste. Ekstra lys kan fort gå ut over nattsynet slår på dekkslys når en er inne. Mulig en håndholdt til matrosen på fordekk?? Redigert 16.September.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Napoli Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 Kjøp denne fra Biltema, så kjøper du denne og denne i varmhvit fra Aliexpress - og setter de inni. Da skal du ha lys nok :) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Duppe Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 Har tenkt på samme, men vurderer mest håndholdt da det ikke alltid rett foran båten jeg vil trenge opplyst, særlig når det skal legges til. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 Siden du ber om tips på skikkelige saker så skal du få det. Metromarine har blant annet denne Xenonlampen. Kjøpte den selv veldig billig da Maritim hadde konkursutsalg for noen år siden. http://matromarine.com/product/spotlight-xenon-12v-55w/ Har omkring 800 m rekkevidde og gir en stråle av dagslys foran deg. Skal du ha noe kraftigere må du over i proffmarkedet. Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 jeg har kjøpt jabsco sin dyr, denne utgaven men dem har rimeligere alternativer som er bra Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 HansH skrev 18 minutter siden: Metromarine har blant annet denne Xenonlampen. Kjøpte den selv veldig billig da Maritim hadde konkursutsalg for noen år siden. http://matromarine.com/product/spotlight-xenon-12v-55w/ Jeg hadde sansen for denne! Pent design, og ikke spesiellt dyr. Er det mulig å bytte pæren, eller er det sealed beam? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 Roger jo skrev for 2 timer siden: Mulig en håndholdt til matrosen på fordekk?? Ikke bestandig en er to ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 Napoli skrev for 3 timer siden: , så kjøper du denne og denne i varmhvit fra Aliexpress - og setter de inni Sikkert dumt spørsmål, men er den første linken bare en startboks, og den andre selve pæra? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fjordgubbe Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 Denne likte eg svært godt, men diverre utan Xenon: Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 Eg har denne : https://www.lasashop.no/products/ipf-sokelys på bøylen over flybridge. Joystik styring. Virker god og solid. Enkel å bytte pære. På "skråen" framfor flybridge så har eg denne med trådløs fjernkontroll :https://www.marineshop.no/elektrisk/lys-/-lamper/lyskaster-fjernstyrt/golight-fjernstyrt-lyskaster-12v-50w-radiostyrt-fjernkontroll-106773-p0000074335 Vetta søren kva eg anbefaler som best av dei. IPF har kanskje smalare stråle og er lettast å betjene med joystik, men den er levert med kort kabelpakke, så eg måtte fram med loddebolten. Eg trur du blir fornøyd uansett kva søkelys du landar på, mitt tips vert å ta stilling til om du vil ha joystik , fjernkontroll eller begge deler. Og om du kan spandere xenon som gir betre lys. Led har eg ikkje erfaring med på søkelys, men det er strømmvenlig. Har led "arbeidslys" til å lyse opp akterdekk ved behov. https://www.solhaug.as/produkter/belysning-12-24-230v/dekkslys-12-24-230v/led-12-24v/dekkslys-led-np610-30w-10-30v-bredstraalende-ip67 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fjordgubbe Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 Kva med den øverste, med 200 w xenon? Nokon som veit pris? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 Rigid. Fantastisk lys, og pris, men diverre ikkje styring: Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 (redigert) Det 200 Watt lyset du har avbildet er en Carlisle & Finch. Regn med 50.000-100.000,- norske. ACR har en 150W xenon kortbue, ACL 600 som er veldig lik. Den fant jeg til USD 8000, så 62.000,- norske, pluss moms.. Redigert 16.September.2017 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 16.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 (redigert) Mange gode tips her. Er det xenon som fortsatt gjelder og ikke LED? Tror ikke jeg går for halogen men heller xenon... Den metromarine lampa - finnes den i Norge? Så en lignende på maritim men den var 24V. Redigert 16.September.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 (redigert) Er ingenting galt med LED, men som jeg nevnte i en annen tråd, det som leveres i alt jeg har sett av mindre fjernstyrte LED lyskastere, er mange små reflektorer, eller ofte linser, som ikke gir like lang rekkevidde som Xenon eller sågar Halogen med én stor reflektor. Ønsker man et litt bredere lysbilde som dekker et større område, f-eks tilegging ved brygge eller moring (som du omtrent vet hvor befinner seg...) ville jeg selv valgt LED. Tror det Metromarine lyset selges på Seatronic under et annet navn? Var i alle fall veldig likt. Edit: https://seatronic.no/strom/sokelys-horn/sokelys/xenon-sokelys Står at det leveres med "2 lys" altså høy-lav. Det tror jeg er trykkfeil, og bare korrekt for halogenutgaven de også selger. Bildet virker også å høre til halogenlyset. Redigert 16.September.2017 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 (redigert) Komodo skrev for 2 timer siden: Sikkert dumt spørsmål, men er den første linken bare en startboks, og den andre selve pæra? Ja, den første er startboks og strømforsyning (ballast). Den neste er bare selve pæra. Den løsningen der gir rundt 580 lux på 25 meter - dvs inni hampen mye lys, men ingenting i forhold til @PolarLi sin "minisol". Redigert 16.September.2017 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Poseidon70 Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 Sikkert skaffet deg lyskaster nå, hva havnet du på? jeg kikker på noen fra https://www.solhaug.as/ De ser skikkelig proffe ut da og leverer både 12 og 24v, LED, Zenon og halogen. Tips mottas gjerne! Sitér dette innlegget Link to post
jma001 Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Noen som kanskje vet hvor maken til denne led-lyskasteren kan bestilles? Må bytte ut denne med en ny. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.