Solseng Startet 16.September.2017 Link til dette innlegget Startet 16.September.2017 Hadde en riktig fin tur ut i skjærgården i dag. Blå himmel og lite vind, men det var ganske tung sjø etter gårsdagens kuling her i Rogaland. Måtte kjøre litt utaskjærs for å komme frem til målet. Tipper dønningene var rundt 2-2,5m. Etter å ha nytt dagen oppankret ute i holmene (4 timer), ville ikke motor starte. Fryktet selvsagt at det var kommet vann i bensinen da dette hendte på jomfruturen med ny motor tidligere i år, men etter at tanken ble 100% tømt, tenkte jeg at det kunne da ikke skje igjen... Sjekket derfor om pumpebelgen på bensinslangen, og den var helt tørr. Ingen katastrofe heldigvis. Litt pumping og motoren fikk den maten den trenger for å svive. Men de første minuttene når man plutselig innser at man ikke kommer seg avgårde, er ganske ubehagelige. Jeg under derfor på hvorfor eller hva som er årsak til at bensinslangen dreneres etter et relativt kortvarig opphold/stopp av motor? Da jeg la ut hadde båten/motoren ligget i ro i et par uker uten at det var noe problem med tilførsel. Sier vel sitt om véret vi har hatt i det siste. Uansett: Kan det være at kjøring i såpass mye sjø kombinert med lite drivstoff i tank kan være årsak? At det rett og slett suges litt luft når båten går i så tung sjø og drivstoffet flyter fra ene siden til den andre? Det gikk heldigvis helt greit, men det hadde vært greit å ha en forklaring på fenomenet også. Sitér dette innlegget Link to post
Snemann Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 En mulig forklaring kan være Om lufting til bensintanken var stengt ville bensin pumpen etter en tid laget vakuum i tanken, når du da stopper motoren blir bensinen sugd tilbake til tanken av vakuumet. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 16.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 Takk for innspill. Det kan nok være en forklaring i mange tilfeller. Spesielt hvis man har løs tank. Siden jeg har fast tank og fast installert lufting, tror jeg kanskje ikke det var årsaken? Men det var uansett en god årsaksforklaring. Kanskje jeg må sjekke at det ikke er kommet noe som hindrer ventilasjonen i luftehullet? Er jo en gammal båt (-96) dette. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.September.2017 Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 er enveisventiler i blæra som skal forhindre at dette skjer. Høres ut til at disse begynner å bli litt slitte og at det er på tide å bytte bensinslange. Anbefaler da originalt, iallefall ikke biltema da de jeg har prøvd der er av bob-bob kvalitet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 16.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2017 Jo, ja, kanskje? Fikk helt ny slange/blære ved motorbytte i år, så det burde være ok.Men det utelukker ikke som du sier; at blæren ikke fungerer 100%. Godt mulig at det kan være forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Aldrig vært bortti dette verken på nye eller gamle motorer! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.