Jump to content

Tom/tørr bensinslange etter holmetur. Årsak?

Solseng

Recommended Posts

Hadde en riktig fin tur ut i skjærgården i dag. Blå himmel og lite vind, men det var ganske tung sjø etter gårsdagens kuling her i Rogaland. Måtte kjøre litt utaskjærs for å komme frem til målet. Tipper dønningene var rundt 2-2,5m. Etter å ha nytt dagen oppankret ute i holmene (4 timer), ville ikke motor starte. Fryktet selvsagt at det var kommet vann i bensinen da dette hendte på jomfruturen med ny motor tidligere i år, men etter at tanken ble 100% tømt, tenkte jeg at det kunne da ikke skje igjen...

Sjekket derfor om pumpebelgen på bensinslangen, og den var helt tørr. Ingen katastrofe heldigvis. Litt pumping og motoren fikk den maten den trenger for å svive. Men de  første minuttene når man plutselig innser at man ikke kommer seg avgårde, er ganske ubehagelige.

Jeg under derfor på hvorfor eller hva som er årsak til at bensinslangen dreneres etter et relativt kortvarig opphold/stopp av motor? Da jeg la ut hadde båten/motoren ligget i ro i et par uker uten at det var noe problem med tilførsel. Sier vel sitt om véret vi har hatt i det siste.:thumbsdown:

Uansett: Kan det være at kjøring i såpass mye sjø kombinert med lite drivstoff i tank kan være årsak? At det rett og slett suges litt luft når båten går i så tung sjø og drivstoffet flyter fra ene siden til den andre? Det gikk heldigvis helt greit, men det hadde vært greit å ha en forklaring på fenomenet også.:smiley:

Takk for innspill.:smiley: Det kan nok være en forklaring i mange tilfeller. Spesielt hvis man har løs tank. Siden jeg har fast tank og fast installert lufting, tror jeg kanskje ikke det var årsaken? Men det var uansett en god årsaksforklaring. Kanskje jeg må sjekke at det ikke er kommet noe som hindrer ventilasjonen i luftehullet? Er jo en gammal båt (-96) dette.

er enveisventiler i blæra som skal forhindre at dette skjer. 
Høres ut til at disse begynner å bli litt slitte og at det er på tide å bytte bensinslange.  Anbefaler da originalt, iallefall ikke biltema da de jeg har prøvd der er av bob-bob kvalitet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...