Grand Banks jr Startet 16.September.2017 Del på Facebook Startet 16.September.2017 Jeg har en Volvo Penta TMD40A med MS3-giret, og dermed strak aksling. Det bobler i ekspansjonstanken, og ved å bruke sylinderlekkasjetester har jeg påvist eksos i kjølevannet. (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Radiator/Sylinderlekkasjetester-2000020969/ ) Pakningen i mellom turbo og eksosmanifold var dårlig, er byttet. Men det er likevel bobling, og da er det vel naturlig å mistenke toppakningen? Jeg har ikke sett spor av vann i oljen, og ikke sett spor av olje i vannet. Motoren mister ikke kjølevann. Så da må jeg kanskje hive meg ut i det og bytte toppakning? Evt. noe annet jeg bør sjekke først? Jeg har aldri åpnet opp en så stor dieselmotor før, og kjenner meg litt utrygg på det. Byttet toppakning på en M3D (tror jeg det var) en gang. Der var det separate topper, så det var jo lett .å bytte der. Det gikk smertefritt. Er dette en grei jobb å gjøre i vinteropplaget (på land) for en som greit skifter bremser, starter, turbo etc, men som ikke har åpnet annet enn en liten dieselmotor én gang? Hva bør jeg gjøre når motoren først er åpnet? Hva koster dette i deler? (Vet jeg trenger toppakningen, men må jeg bytte strekkbolter og andre ting med det samme? Andre pakninger?) Hva trenger jeg av verktøy? - Regner jeg må ha momentarm. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
The Saint Svart 19.September.2017 Del på Facebook Svart 19.September.2017 Hei. Her finner du det du trenger å vite: http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/40series.html#/0 I hendhold til manualen så trenger man ikke å bytte boltene til topplokket ved paknings bytte. Men IKKE bruk stålbørste til å rengjøre boltene med! Da ødelegger du belegget på boltene. Bruk nylon børste eller lignende. Bland 75% Tectyl 511 og 25% parafin til å smøre boltene med før du trekker momentene. Sjekk toppen for sprekker og at den er plan! Om du ikke er 100% sikker på hvordan du gjør dette på ett verksted til å sjekke den for deg. Kjedelig å montere en sprukket eller skeiv topp. Når du først har av toppen ville jeg ha sjekket ventiler, ventil seter, sylinderforinger, stempel, stempelringer, injektorer og ventil løftere. Står beskrevet i detalj i linken. Moment nøkkel er ett must ved toppaknings skifte. Skal du kontrolere toppen / motoren selv så trenger du også noe måle verktøy. Rettholt, søkeblader, vippeindikator i tillegg til sprekasje test spray. Av deler så trenger du minimum ett slipe sett til motoren din. (Inneholder alle pakninger / tetninger du trenger til toppen). Er ikke så vanskelig å gjøre jobben. Men vær nøye med renhold! Følg manualen til punkt og prikke så går det bra. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.September.2017 Del på Facebook Svart 20.September.2017 Eg ville kanskje tatt sylinderlekkasjetest først. Då får du ein peikepinn på kvar du skal finna feil. Eg brukar alltid eit liknande sett før eg åpnar maskiner : http://cdon.no/hus-hage/vidaxl-sylinderlekkasjetester-p36511047?gclid=Cj0KCQjwgIPOBRDnARIsAHA1X3TVRhkP0DhsFPgHKFiH67NjnJhPQ3JoxNBvoMZ_nF0Zxb5Hxsvl1HYaAvr9EALw_wcB&gclsrc=aw.ds&dclid=CKrSx5uHs9YCFUUNGQoddg4JPA#fo_c=1924&fo_k=cdc84a93ef6e8a6a03b7066ed1dd0b58&fo_s=gplano Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SRC31 Svart 20.September.2017 Del på Facebook Svart 20.September.2017 (redigert) Det er ikke en veldig vanskelig teknisk jobb. Det er endel som må av, men bare skruing. Jeg anbefaler og vente med og kjøpe deler til toppen er av og sjekket, er det sprekker i topp samt sprukne ventil seter er toppen ikke anbefalt og bruke igjen. Små sprekker mellom ventil setene er helt vanlig på disse og bør ikke være farlig, men må trykktestes. Sjekk også at alle forkammerene sitter fast i toppen. Det er ikke lett og få tak i ny hel topp til disse motorene mere! Redigert 20.September.2017 av SRC31 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2017 Er det slik at med en sylinderlekkasjetest så avdekkes det (i de fleste tilfeller) om det er problem med toppakning eller sprekk i topp? (Dog er det vel vanskelig å måle med varm motor, med mindre det er lett å få sjekket etter å ha kjørt motor opp i driftsvarme.) Jeg regner med at jeg kopler en luftkompressor inn og kjører opp trykket i sylinderen, og denne leser av hvorvidt trykket faller eller ikke(?). På min motor er det vel bare dysehullet som jeg kan måle i, slik at jeg må skru ut dysene. Stemmer? Noen som vet hva slags gjenger det er i dysene på min motor? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.September.2017 Del på Facebook Svart 20.September.2017 Stemmer det, oftast kan man lytte og sjå seg fram til kvar feilen/lekkasjen er. Ut med dyser ja, de må vel ut uansett. Veit ikkje kva gjenger det er. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gullfisk Svart 20.September.2017 Del på Facebook Svart 20.September.2017 Ingen gjenger i dysa. Denne er festet med en "gaffel" som sitter på en bolt ved siden av dysa. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2017 (redigert) Hvordan kan jeg da trykkteste? De sylinderlekkasjetesterne jeg har sett er laget for gjenger. Sikkert dumt spørsmål, men finnes det en overgang for å kunne teste i slike dysehull? Evt noen som har link? Redigert 20.September.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
zipp Svart 21.September.2017 Del på Facebook Svart 21.September.2017 (redigert) Grand Banks jr skrev for 8 timer siden: Hvordan kan jeg da trykkteste? De sylinderlekkasjetesterne jeg har sett er laget for gjenger. Sikkert dumt spørsmål, men finnes det en overgang for å kunne teste i slike dysehull? Evt noen som har link? Hei Du skruer bare ut glødepluggene og tester derfra . Zipp Redigert 21.September.2017 av zipp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.September.2017 Del på Facebook Svart 21.September.2017 Lag deg eit adapter. Platebit som du tilpasser, borer hål og sveiser på ein rørbit, som du då klemmer med orginal gaffel. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.