Jump to content

Trimplan på litt baktung Baltic?

PiperBill

Recommended Posts

Nå har jeg søkt og lest gjennom alt her på forum om trimplan på Baltic uten at jeg blir noe særlig klokere av det. Jeg har en Baltic med Vetus Deutz motor. Kraftig og stillegående kjempe av en motor men som veier nesten 800kg. Men jeg har følelse av at den gjør båten litt baktung (nå skal det sies at jeg har bare hatt båten i et par uker så jeg har lite erfaring med den til nå).

Da er det spørsmål om trimplan vil hjelpe til å løfte akterenden? Toppfarten er på rundt 24 knop men det er på rundt 12 – 14 knop at jeg kunne tenker at trimplan ville vært til nyte bare for å få løftet rumpa litt :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

PiperBill skrev 1 time siden:

Jeg har en Vetus Deutz kjempe av en motor, som veier nesten 800kg.

Jeg har følelse av at den gjør båten litt baktung.

Da er det spørsmål om trimplan vil hjelpe til å løfte akterenden?

Ja trimplan vil løfte akterenden.

Trimplan virker på en måte som ror, men horisantalt.

Men trimplan gjør ikke at båten blir lettere.

Løfter du akterenden, går nesa ned.

De fleste båter går rettere, og bedre i lavere fart med riktige trimplan,:thumbsup:

Redigert av Åge Grevlingen (see edit history)

Da blir det Bennett hydraulisk og så store som det er plass til. Verkstedet anbefalt hydrauliske over elektriske så jeg får stole på det. Båten må ha hatt trimplan før for de gamle bryterene stor igjen ved førerposisjonen.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

April 1 skrev 26 minutter siden:

Hvor er de bryterne? De du mener tipper jeg er til ankeret?

Åja... Mistet brillene mine overbord i dag så jeg så ikke så mye.... Dårlig ide å prøve å trimme ved å slippe ut anker da lol :-)

På halvplanere jeg har erfaring med, ble trimplan bare brukt for å rette opp båt hvis den lå litt skjevt i vannet. Kan presse ned baugen litt også, men alltid tap av fart ved bruk.

12-14knop er vel ikke noen gunstig hastighet å ligge med en Baltic? Så vidt jeg husker slipper den skikkelig ved 17-18knop? 

Redigert av Førstefender (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...