Jump to content

Garmin 71SV med hekkgiver, mister dybde over 50-60m.

Nerdy

Recommended Posts

Hei.

Har montert en Garmin 71SV med GT-40TM giver på en HR 480(hekkmontert)

I dybder over 50-60m forsvinner det og virker som ekkoloddet tidvis sliter med å lese. Men så plutselig kan der fungere i et minutt på 130m dyp osv..

Under ca 50-60m så er det stabilt og fungerer nøyaktig som det skal. Det er ikke noe forskjell på vanlig ekkolodd kontra sidevu/downvu funksjonen, like ustabilt i begge modusene på disse dybdene.

Har noen tips om hva som kan være galt? Hva av innstillinger kan det være lurt å endre på? Alt står som standard på innstillinger

Hei

Åpenbart dårlig signal.

Du kan jo sjekke litt selv ... mye groe på svingeren, kan være at du har kommet bort svingeren slik at den er bøyd opp. Det kan også hende at svingeren har tatt kvelden, kan teste ut dette med en ny svinger som kobles til plotteren og holdes i vannet. Sjekk menyen om feilinnstilling osv ...

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Hei.

det er nylig montert så groe er ikke et tema. Ikke kavitasjon heller da jeg har prøvd til og med å tilte opp motoren i tilfelle forstyllelser fra undervannhuset. 

Svingeren er heller ikke skadet.

Hva av innstillinger burde man se etter? Har jo ikke oppdatert kartplotteren siden jeg kjøpte den men kan det ha noe å si?

Er det under fremdrift, eller når du ligger stille? Evt hvilke fart?

Er svingeren montert på babord eller styrbord side, og har du høyreroterende (med klokka sett bakfra) eller venstreroterende propell?

Er svinger montert slik at den er bittelitt under bunnen på båten (der den står)?

Hva er avstand fra svinger til påhengsmotor?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hei. Det er under fremdrift, men snakk om 2-3 knop. Har prøvd å stoppe, ikke noe forskjell der heller, som også nevnt prøvde jeg også å tilte opp motoren i tilfelle det som var nevnt med undervannshus men hjalp ikke.

den skal være riktig montert på høyre side av motor, og litt av den stikker under båten. Før montering var jeg borte oss båtforhandler og kikket på hr480 opplagsbåter og så hvor giver var montert på disse.

sitter og lurer på om jeg må få reklamert på svingeren

Bruker du Clearü eller standard/ tradisjonelt ekkolodd når dette inntreffer?

ClearVü/ SideVü vil nok slite på dypere vann. Jeg bruker Lowrance med DownView og den penetrerer ikke vannsøylen så langt som ekkolodd med lavere frekvens. Den ser riktignok bunnen ganske langt, men ikke fisk.

Prøv evt å stille ekkoloddet over på standard ekkolodd (Traditional heter det kanskje på din) og 200/ 77 kHz (mid?). Prøv å endre innstillingene manuelt. Øk sensitivitet til du får støy, og deretter reduser et par hakk. Litt støy er ok. Har du fremdeles problemer med å se bunnen på disse dybdene?

PS:

På 50-60 meters dybde begynner også 77 kHz å slite med å vise fisk. Spesielt hvis den er nær bunnen. Da er 50 kHz bedre, men den selges skjeldent med som standard. Jeg kjenner heller ikke til Garmin noe særlig. Men uansett skal den ikke ha problemer med å se bunnen og angi type bunn (hard/ myk).

Frekvenser den giveren har:

Traditional (77/200 kHz)

ClearVü/SideVü CHIRP 455 kHz (425-485 kHz) & 800 kHz (790-850 kHz)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Hei igjen og takk for svar.

For det første, det er tradisjonelt ekkolodd jeg snakker om ja. Har prøvd litt med downvu/sidevu men erfarer at det generelt er dårlig. Downvu/sidevu er på 455khz mens tradisjonelt er på 200/77 khz.

har prøvd idag igjen, og klarte plutselig lenge kjøre 2-3 knop og hadde greie avlesninger på 170-180mm dyp. Men så plutselig begynner den å tulle ved 130m dyp. Virker som den ikke liker bråe endringer i havbunn.

har også testet litt mere angående forstyrrelser på motor, se vedlagt bilde, i utgangspunktet her var motoren vippet opp, første søyle man ser på loddet er når jeg kjørte ned motor, mens andre kom når jeg startet den. Er dette vanlig?

prøvd mye å skru av/vippe opp motor men syns ikke jeg merker noe veldig bedring. Eneste må være på farten. Ofte når jeg frir motoren og venter litt mens jeg driver så syns jeg den plukker opp signalene igjen, og forsvinner fort når jeg begynner å tuffe.

slenger også med bilde fra montering, så gått jeg fikk til mens den er på vannet.....

IMG_0401.JPG

IMG_0402.JPG

Søylene kommer nok av elektrisk støy, ikke av bevegelsen i vannet.

Du bør kunne lese av bunnen mer enn det. Nå er 170 meter dypere enn det jeg pleier å gå på. Jeg er skjeldent dypere enn 90 meter. (Fisker)

Jeg leser av bunn OG fisk veldig fint ved ca 4-5 knop og på rundt 40-50 meters dyp. Dypere enn det, eller raskere, ser jeg bunnen men ikke fisk ved bunnen. Er da på 80 kHz svinger.

for meg ser det ut til at svinger er litt for nærme motor, men har ikke brukt SideVu før.

Spør team colibri på Facebook. De er helt RÅ på ekkolodd. Kan det meste.

https://m.facebook.com/teamcolibri/

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Innledningsvis snakket du om 50-60 meter, det bør den klare fint, men 170-180 meter er helt på grensa til hva "hobby utstyr" klarer. Jeg har hatt en drøss av plottere, den jeg har nå Garmin 721XS er den som har gått dypest, men det er pga god svinger, da greier jeg de dyp du snakker om. At den ramler ut til tider i far (2-3 knop er fart) er normalt.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Problemet er at den kan ikke stå så mye lenger unna, ser at forhandler har montert likt på andre båter...

neida, forventer ikke så mye på 170-180m men var for å teste å da fikk jeg det bra til, men så skjer det ofte at den forsvinner på 70m dyp også... 

prøvde min var far sitt gamle ekkolodd på en daycruiser som i tillegg er igjengrodd og denne var mye mer stabil og leste jo dybder dypere enn dette.... og det falt ikke ut før jeg hadde 25 knop så..... 

Skal oppgradere softwaren imorgen, men tviler på dette kan ha så mye å si?

GT40 er en giver beregnet for grunt vann, men du bør se bunnlinjen med den ned til 200-250 meter i saltvann uansett. Oppdater software og sjekk at Garminen har GT40 lagt inn som ekkoloddgiver i menyoppsettet. Dagens "hobby-utstyr" har ingen problemer med å lese bunnlinjen i saltvann på 400-500 meter så lenge det benyttes en ekkoloddgiver egnet for akkurat det. 

Konevinkelen på 77 kHz med GT40 er såpass bred at den er nytteløs på dypt vann, men fin for å se etter fisk i vannsøylen på grunnere vann (si ned til 30-40 meter eller så). For best bunnlinje og for å se fisk tett på bunnen på dypere vann er det 200 kHz du bruker.

Ellers enig med Mulligan i at plasseringen av ekkoloddgiveren ikke var optimal, dog ser jeg at det nok er det eneste stedet du får plassert den. En gjennomgående giver hadde vært et bedre valg med det akterspeilet. Fra bildet ditt er det ikke mulig å se noe av giverens vinkel eller om det er steg/ lister etc under skroget foran giveren. En ekkoloddgiver plassert rett bak en list vil aldri fungere godt når båten er i bevegelse.

Hvis ekkoloddet sliter ved store dybdeendringer, kan det hinte om at ekkoloddgiveren ikke er i vater. Pass også på at du bruker 200 kHz, ikke 77 kHz, siden den smale konevinkelen på 200 kHz registrerer dybdeendringer mye bedre enn den brede konevinkelen på 77 kHz. En softwareoppdatering vil nok også hjelpe her (forutsatt at giveren er i vater), det har skjedd veldig mye softwaremessig hos Garmin siden 71SV kom på markedet. Ikke minst vil en oppdatering gi deg mulighet til å bruke Quickdraw på plotterdelen, en funksjon som i det minste er svært nyttig for sportsfiskere:

https://buy.garmin.com/en-US/US/p/543340

Og du, slå av Fish-ID er du snill. Det er ikke mulig å si noe som helst om funksjonen til et ekkolodd med Fish-ID på.

Redigert av Team Colibri (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...