Jump to content

Viksund 830 Combi, sandblåsing av skrog - plastpest

Viksund 830

Recommended Posts

Da var det min tur med et lite uhell...

Dette skjedde da jeg reverserte ut av støa på hytta, og det kom ufine lyder.

Satt båten i fri, og hoppet ned på badeplattformen for å se om jeg hadde fått et tau/teine i propellen, men det jeg ser er at  roret er snudd inn mot propell i en svært unaturlig stilling.

Lang historie kort, Kilen til styrearmen for rorakselen kom ut av sporet sitt og jeg mistet styringen, når jeg da reverserte sugde propellen roret inn mot seg og resultatet ble at alle vingene på propellene ble skjeve. 

DSC_0433.JPG.1e644dc43df305215ae5000b48963dd6.JPG

DSC_0437.JPG.1b695fac37a51b4d6a5d1cc63f6e15a1.JPG

DSC_0440.JPG.6245f3d9c927ac105618cd6adb362ddd.JPG

Naturlig nok så høytrykksspylte jeg båten når den kom på land, og rotordysen flekket av en del bunnstoff.

Det bar så flekkete at jeg tenkte at her må jeg gjøre noen tiltak mer enn normalt...

DSC_0455.JPG.3f3ce1f8832072fed30451c114d13e29.JPG

DSC_0461.JPG.3cf8a9202274d7c664c0baaa1d84351f.JPG

DSC_0463.JPG.6edd4d2ade63a4c8efb35ddb433be0d2.JPG

Jeg har tidligere sett at det kan se ut som om båten bare har vært bunnstoffet tidligere, jeg har primet felt som har flasset, men denne gangen tenkte jeg å gå grundigere til verks.

Båten skal sandblåses, eller ihvertfall fjerne bunnstoff.... Jeg fikk et firma til å komme å gjøre det, og det tok 4 timer og jeg var fornøyd.

Jeg forventet selvfølgelig at det ville komme frem noen skjulte feil, men tenkte det var bedre å få gjort alt grundig.

DSC_0465.JPG.b454f4c5dd596383bdb5ab7857ae1aa8.JPGDSC_0467.JPG.5b71672a709254874ad93e7f2997c3e9.JPG

At det var noen porer hadde jeg forventet, men jeg ble litt usikker på om det kanskje var noe mer....

Ser også at de har gjort en jobb på kjølen på ett eller annet tidspunkt.

Og i kveld fikk jeg det bekreftet, båten har plastpest.....

Det er mange porer som er åpnet, men jeg så i lyset fra bilen nå i kveld at der fortsatt er en del blærer som ikke er åpnet, trykket på dem og fuktighet kom ut......

Så da er spørsmålet hva er veien videre??

Jeg har fått tips om at jeg må fjerne all coat, få båten tørr, behandle med antipest og deretter coate båten på nytt...

Hva tenker o'store guruer her på BP..

Redigert av Viksund 830 (see edit history)

Mye hysteri med dette plastpest greiene. Er båten blåst rein, alle boblene åpnet og tømt, spyl rein, la den tørke, og på med epoxi primer, eller hva det nå er. Jeg gikk selv på dette for ca 8 år siden. Kalkblåste båten, reingjorde, tørket og gikk på med en såkalt definisjonstett epoxi primer til Jotun. I dag hadde jeg ikke giddet den jobben.... Tror det var bortkastet, hadde heller ingen bobler i skroget . Men hysteriet var på topp, og jeg ble revet med..

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Nå er vi klare for julen, båten er behandlet og erklært frisk. 

Det er mulig at det er litt hysteri, men det å vite at noe ikke er som det skal være kan jeg ikke kjøre med.

Båten er på sjøen hele året, og brukes i et område hvor det kan være dårlig vær, med andre ord, alt må være på stell....

Bedre julegave kan jeg ikke tenke meg.... God Jul :yesnod:01.jpg.50f9df1dbe32886e1b22365f732e7924.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...