Jump to content

Varmtvatnet blir ikkje så varmt som før


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Før blei det varmt vatn på 1/2 times tid, når motoren gjekk med last.

 

I dag merka eg at når motoren hadde gått vesentleg lengre, var vatnet knapt varmt nok til å vaska opp.

 

Det er nok kjølevant/frostvæska på ferskvassida.

Eg skylte gjennom ferskvasskretsen i fjor haust, og fylte på ny frostvæska

 

Eg er takksam for tankar om kva som kan vera årsaka.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Min første tanke er at du bør forsikre deg om at ventlilene på kjølevannsuttaket fra motoren står helt åpne (om du har slike ventiler). 

 

Oppsto problemet i etterkant av at du byttet kjøleveske i fjor høst eller har det kommet gradvis?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ser at du har skiftet frostvæske.

Vær oppmerksom på at blanding av frostvæsketype kan forårsake "levring" i kjølevæsken. 

Kjølevæsken vil da få en "grøtete" konsistens som kan blokkere/nedsette sirkuleringen i motor og andre tilknyttede varmevekslere som varmtvannstank og defroster.

 

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for alle svar.

 

Eg burde skreve at motoren er ein Yanmar 2GM20F.

 

"Min første tanke er at du bør forsikre deg om at ventlilene på kjølevannsuttaket fra motoren står helt åpne (om du har slike ventiler). 

 

Oppsto problemet i etterkant av at du byttet kjøleveske i fjor høst eller har det kommet gradvis?"

 

Eg veit ikkje om at det er nokre slike ventilar. Kor er dei eventuelt.

 

Problemet kom frå ei helg til ei anna.

 

 

"Termostaten  er defekt.

Har du temperaturføler ser  du om vannet blir varmt."

 

Motoren har ikkje temperaturfølar, anna enn alarm når motoren er for varm.

Kor er termostaten plassert?

Er det ein dyr del, eller er det berre  skifta den?

 

 

"Dersom du også har 230V varmekolbe, har du problem da også?"

Dette er ikkje eit problem når 230 v varmekolben får landstraum.

 

 

"Går defroster på same kretsen å er det varme dær? Kan være dårlig sirkulasjon, event luftlommer som holder i gjen."

 

Det er defrostar på same kretsen, men slik har det vore i ti år.

 

 

Elles kan eg nemna at båten er ein cat, med to like motorar.

Den andre motore pumpar vesentleg meir sjøvatn ut av eksosen, men slik at det vore nokre månadar.

Impelleren er skifta.

Eg trur ikkje dette har nokon samanheng med temperaturproblemet, men synspunkt?

Igjengrodd eksosbend?

 

 

For ein månad sidan var det ein liten lekkasje i slangen der varmtvatnet kjem ut av tanken. Eg kutta litt av slangen, og satte den på att.

Lekkasjen er stoppa. Dette er vel neppe årsaka til at vatnet ikkje blir varmt?

 

Eg er takksam for alle synspunkt.

 

 

Ask

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Termostat er en "billig" del. Koster noen hundrelapper. Det er den som åpner for vanngjennomstrømning i varmeveksler når motoren blir varm nok. Dersom den henger å åpen stilling kommer ikke motoren opp i driftstemperatur.

 

Vet ikke hvor den sitter på din motor. Men som regel er den veldig enkel å bytte. 2-4 bolter, av med et deksel, løfte ut gammel termostat, inn med ny.

 

edit: ca 440,- inkludert pakning hvis jeg ikke har lest feil på mobilen:

https://yanmardeler.no/butikk/yanmar-marine-deler/sok-via-motortype/2-sylindret-motor/2gm20f

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Kan en luftlomme komme plutselig på slutten av sesongen? Han spylte igjennom sløyfen i fjor høst, men feilen oppstod nå mellom to helger i år, slik jeg leser hva @Ask sier.

Kan du bekrefte det Ask? - At temperatur på varmtvann forsvant nå nylig, og at det har fungert fint i hele sommer?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det kan eg bekrefta.

Dvs. vatnet blir litt varmt, men ikkje på langt nær så varmt som før.

Det tek òg lang tid før vatnet blir lunka.

Lekkasjen var på forbrukssida, og skulle ikkje fororsaka luft i sløyfa frå/til motoren.

 

Ny termostat er bestilt, og eg skiftar den uansett.

 

 

Ask

 

 

Link to post
Share on other sites

I og med at du har en varmtvannstank så har du vel to kjølesløyfer? En med kjølevæske, og en saltvannsdel som kjøler ned kjølevæsken via varmeveksleren. 

 

Hvis ditt eksosbend er tett så vil det redusere gjennomstrømning av saltvann, og det vil i tilfelle øke temperaturen i varmtvannstanken, ikke motsatt. Jo senere saltvannet strømmer igjennom, jo varmere vil kjølevæsken bli. 

Men hvis termostaten er åpen, så vil kjølevæsken bli kontinuerlig kjølt ned av saltvannet, og motor vil ikke nå driftstemperatur. Dermed vil varmtvannstanken heller ikke bli varmet opp nok. 

 

Du kan forsøke å bytte termostatene (fra den ene motoren til den andre). Evt ta ut den termostaten du har og se om den er låst i åpen stilling. Evt så kan du varme den i en gryte med vann. Ha steketermometer nedi, og les av temperaturen når den åpner seg. 

Edit:
Hvis du oppdager at termostaten er hele tiden i åpen stilling så kan du jo evt bytte om fra den ene motoren til den andre, så får du varmtvann nå. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Manual side 163  ferskvann, termostat 165

Se også  på side 52 og 53 om skifte av Anoder i sjøvannskretsen

http://j30.us/files/YanmarGM&HMWorkshopManual.pdf

 

Siden du har to like motorer kan du måle med  et infrarød  Termometer   om det er  forskjell på temp. på samme stedet for å få en pekepinn.

Men sjekk at  ferskvannet  ikke har blitt grøt  hvis du har blandet to forskjellige typer Glyko som ikke er blandbare.

 

PS. Ikke skru på en motor som er ok,  finn feilen på den som er syk.

Alle mulige feil med sjøvann-kretsen, gir mindre sjøvann og varmere ferskvann. govt sagt.

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takk for tips.

Det blir nok eit infraraudt termometer neste gong eg er på BT. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Infrarodt-termometer-2000033496/

 

Ferskvatnet er ikkje graut.

 

Eg skifta anodar på seilbåtdrevet då båten var på land i vår.

 

Kjølevassinntaka reinska eg på laurdag, då eg dykka.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

side 52 og 53 i manualen er på motoren hvis jeg fant rett manual i farta.

http://j30.us/files/YanmarGM&HMWorkshopManual.pdf

Har tru på termostaten.

Du må følge slangene fra varmtsvanstanken til motoren for å se at det ikke er blitt klem på en slange og om

det er ventiler i systemet, de pleier å stå på motoren.  

 

Alle mulige feil med sjøvann-kretsen, gir mindre sjøvann og varmere ferskvann. grovt sagt.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg har skifta termostaten, og no blir varmtvatnet varmt som før.

 

Den gamle termostaten er ikkje testa enno, men det skal eg gjera.

 

Dersom me legg til grunn at det var termostaten som var defekt, og ikkje opna seg, slik at varmtvatnet ikkje blei varmt.

Korleis hadde eg merka dette på den andre motoren, som ikkje er tilkopla varmtvasstank?

Overoppheita motor?

 

 

Ask

 

Link to post
Share on other sites

Ser tidlig i tråden at Ask ikke har tempinstrument, det har heller ikke jeg på min 2GM20, -saltvannskjølt fra 2004. 

 

Det hadde vært kjekt å ha.. 

 

Dersom problemet er løst nå, så tyder jo det på defekt termostat. Det peker jo igrunn mot at termostaten sto åpen hele tiden, eller åpnet for tidlig, og hadde full kjøling og motor oppnådde ikke driftstemperatur. (?) følgefeil: lunket vann i vannkranen. 

 

Så om det samme skjer på den andre motoren, så blir det bare det at den kjøler for godt. 

 

Så om du skal teste den, legg den i en kasserolle med vann, sett legg oppi ditt digitale steketermometer, analogt går sikkert bra det også, -kok opp. 

Det skal vel kommet et "knepp" når den åpner. 

( har ikke gjort prosedyren selv, men lest om det her en plass) 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...