Ask Startet 17.September.2017 Del på Facebook Startet 17.September.2017 Hei Før blei det varmt vatn på 1/2 times tid, når motoren gjekk med last. I dag merka eg at når motoren hadde gått vesentleg lengre, var vatnet knapt varmt nok til å vaska opp. Det er nok kjølevant/frostvæska på ferskvassida. Eg skylte gjennom ferskvasskretsen i fjor haust, og fylte på ny frostvæska Eg er takksam for tankar om kva som kan vera årsaka. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.September.2017 Del på Facebook Svart 17.September.2017 Min første tanke er at du bør forsikre deg om at ventlilene på kjølevannsuttaket fra motoren står helt åpne (om du har slike ventiler). Oppsto problemet i etterkant av at du byttet kjøleveske i fjor høst eller har det kommet gradvis? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Roger jo Svart 17.September.2017 Del på Facebook Svart 17.September.2017 Termostaten er defekt. Har du temperaturføler ser du om vannet blir varmt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 17.September.2017 Del på Facebook Svart 17.September.2017 Dersom du også har 230V varmekolbe, har du problem da også? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mateco Svart 17.September.2017 Del på Facebook Svart 17.September.2017 (redigert) Ser at du har skiftet frostvæske. Vær oppmerksom på at blanding av frostvæsketype kan forårsake "levring" i kjølevæsken. Kjølevæsken vil da få en "grøtete" konsistens som kan blokkere/nedsette sirkuleringen i motor og andre tilknyttede varmevekslere som varmtvannstank og defroster. Bjørn Redigert 17.September.2017 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sayana Svart 17.September.2017 Del på Facebook Svart 17.September.2017 Går defroster på same kretsen å er det varme dær? Kan være dårlig sirkulasjon, event luftlommer som holder i gjen. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2017 Hei, og takk for alle svar. Eg burde skreve at motoren er ein Yanmar 2GM20F. "Min første tanke er at du bør forsikre deg om at ventlilene på kjølevannsuttaket fra motoren står helt åpne (om du har slike ventiler). Oppsto problemet i etterkant av at du byttet kjøleveske i fjor høst eller har det kommet gradvis?" Eg veit ikkje om at det er nokre slike ventilar. Kor er dei eventuelt. Problemet kom frå ei helg til ei anna. "Termostaten er defekt. Har du temperaturføler ser du om vannet blir varmt." Motoren har ikkje temperaturfølar, anna enn alarm når motoren er for varm. Kor er termostaten plassert? Er det ein dyr del, eller er det berre skifta den? "Dersom du også har 230V varmekolbe, har du problem da også?" Dette er ikkje eit problem når 230 v varmekolben får landstraum. "Går defroster på same kretsen å er det varme dær? Kan være dårlig sirkulasjon, event luftlommer som holder i gjen." Det er defrostar på same kretsen, men slik har det vore i ti år. Elles kan eg nemna at båten er ein cat, med to like motorar. Den andre motore pumpar vesentleg meir sjøvatn ut av eksosen, men slik at det vore nokre månadar. Impelleren er skifta. Eg trur ikkje dette har nokon samanheng med temperaturproblemet, men synspunkt? Igjengrodd eksosbend? For ein månad sidan var det ein liten lekkasje i slangen der varmtvatnet kjem ut av tanken. Eg kutta litt av slangen, og satte den på att. Lekkasjen er stoppa. Dette er vel neppe årsaka til at vatnet ikkje blir varmt? Eg er takksam for alle synspunkt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.September.2017 Del på Facebook Svart 18.September.2017 (redigert) Termostat er en "billig" del. Koster noen hundrelapper. Det er den som åpner for vanngjennomstrømning i varmeveksler når motoren blir varm nok. Dersom den henger å åpen stilling kommer ikke motoren opp i driftstemperatur. Vet ikke hvor den sitter på din motor. Men som regel er den veldig enkel å bytte. 2-4 bolter, av med et deksel, løfte ut gammel termostat, inn med ny. edit: ca 440,- inkludert pakning hvis jeg ikke har lest feil på mobilen: https://yanmardeler.no/butikk/yanmar-marine-deler/sok-via-motortype/2-sylindret-motor/2gm20f Redigert 18.September.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 18.September.2017 Del på Facebook Svart 18.September.2017 Var lekkasjen på kjølevannet eller forbruksvannet? Om det var kjølevannet kan du ha fått en luftlomme I kjølesløyfa som må ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 18.September.2017 Del på Facebook Svart 18.September.2017 (redigert) Kan en luftlomme komme plutselig på slutten av sesongen? Han spylte igjennom sløyfen i fjor høst, men feilen oppstod nå mellom to helger i år, slik jeg leser hva @Ask sier. Kan du bekrefte det Ask? - At temperatur på varmtvann forsvant nå nylig, og at det har fungert fint i hele sommer? Redigert 18.September.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ask Svart 18.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2017 Hei Det kan eg bekrefta. Dvs. vatnet blir litt varmt, men ikkje på langt nær så varmt som før. Det tek òg lang tid før vatnet blir lunka. Lekkasjen var på forbrukssida, og skulle ikkje fororsaka luft i sløyfa frå/til motoren. Ny termostat er bestilt, og eg skiftar den uansett. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.September.2017 Del på Facebook Svart 18.September.2017 (redigert) I og med at du har en varmtvannstank så har du vel to kjølesløyfer? En med kjølevæske, og en saltvannsdel som kjøler ned kjølevæsken via varmeveksleren. Hvis ditt eksosbend er tett så vil det redusere gjennomstrømning av saltvann, og det vil i tilfelle øke temperaturen i varmtvannstanken, ikke motsatt. Jo senere saltvannet strømmer igjennom, jo varmere vil kjølevæsken bli. Men hvis termostaten er åpen, så vil kjølevæsken bli kontinuerlig kjølt ned av saltvannet, og motor vil ikke nå driftstemperatur. Dermed vil varmtvannstanken heller ikke bli varmet opp nok. Du kan forsøke å bytte termostatene (fra den ene motoren til den andre). Evt ta ut den termostaten du har og se om den er låst i åpen stilling. Evt så kan du varme den i en gryte med vann. Ha steketermometer nedi, og les av temperaturen når den åpner seg. Edit: Hvis du oppdager at termostaten er hele tiden i åpen stilling så kan du jo evt bytte om fra den ene motoren til den andre, så får du varmtvann nå. Redigert 18.September.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ask Svart 18.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2017 Hei Godt tips med steiketermometer. Takkar. Eg skiftar termostaten. Om ikkje temperaturen blir betre, har eg ein termostat i reservedelskassa. Eg skal sjekka eksosbendet. Eg har òg fått tips om at det hender at reimhjulet på saltvasspumpa slarkar, og skal sjekka det òg. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.September.2017 Del på Facebook Svart 18.September.2017 (redigert) Manual side 163 ferskvann, termostat 165 Se også på side 52 og 53 om skifte av Anoder i sjøvannskretsen http://j30.us/files/YanmarGM&HMWorkshopManual.pdf Siden du har to like motorer kan du måle med et infrarød Termometer om det er forskjell på temp. på samme stedet for å få en pekepinn. Men sjekk at ferskvannet ikke har blitt grøt hvis du har blandet to forskjellige typer Glyko som ikke er blandbare. PS. Ikke skru på en motor som er ok, finn feilen på den som er syk. Alle mulige feil med sjøvann-kretsen, gir mindre sjøvann og varmere ferskvann. govt sagt. Redigert 18.September.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ask Svart 18.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2017 Hei Takk for tips. Det blir nok eit infraraudt termometer neste gong eg er på BT. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Infrarodt-termometer-2000033496/ Ferskvatnet er ikkje graut. Eg skifta anodar på seilbåtdrevet då båten var på land i vår. Kjølevassinntaka reinska eg på laurdag, då eg dykka. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.September.2017 Del på Facebook Svart 18.September.2017 (redigert) side 52 og 53 i manualen er på motoren hvis jeg fant rett manual i farta. http://j30.us/files/YanmarGM&HMWorkshopManual.pdf Har tru på termostaten. Du må følge slangene fra varmtsvanstanken til motoren for å se at det ikke er blitt klem på en slange og om det er ventiler i systemet, de pleier å stå på motoren. Alle mulige feil med sjøvann-kretsen, gir mindre sjøvann og varmere ferskvann. grovt sagt. Redigert 18.September.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ask Svart 18.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2017 Hei Takk for tips. Det er ikkje anodar i saltvasskretsen på ferskvasskjølte 2GM20F, seier Yanmardeler/ Boatsupply AS. Eg skal sjekka slangane. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.September.2017 Del på Facebook Svart 18.September.2017 Har opplevd at plastpakningen i kuleventil ikke har tålt varmen og svulmet opp slik at det knapt var passasje. Om man absolutt vil ha ventiler (som man neppe noen gang vil få bruk for) så bruk sluseventil, de har ikke pakning som kan svulme opp. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.September.2017 Del på Facebook Svart 18.September.2017 (redigert) -joda, man trenger stengeventiler ut og inn på motor bl.a når: 1 det oppstår lekkasje på sløyfa utenfor motor og man må stenge av for å prioritere kjølevæske til motor. 2 dersom du har drenert vv-bereder og skal/ må kjøre motoren. ( frostsikring) Redigert 18.September.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2017 Hei Det er ikkje stengeventilar på ferskvasskretsen, så det er ikkje problemet. Eureka har jo gode poeng med tanke på å ha ventilar i kretsen, men med to motorar har eg ein god backup om ein motor må stoppast. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.September.2017 Del på Facebook Svart 18.September.2017 ? Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 18.September.2017 Del på Facebook Svart 18.September.2017 Hadde ikkje stengeventilar påferskvasskretsen på min Volvo 2030, så eg monterte dette med tanke på lekkasje. Fort gjort, og kostar ikkje så mykje? Eg har rett nok vannbåren varme, med ca 25 meter slangar og ganske mange koblingar.. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 25.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2017 Hei Eg har skifta termostaten, og no blir varmtvatnet varmt som før. Den gamle termostaten er ikkje testa enno, men det skal eg gjera. Dersom me legg til grunn at det var termostaten som var defekt, og ikkje opna seg, slik at varmtvatnet ikkje blei varmt. Korleis hadde eg merka dette på den andre motoren, som ikkje er tilkopla varmtvasstank? Overoppheita motor? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Se på temperaturmåleren. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 (redigert) Ser tidlig i tråden at Ask ikke har tempinstrument, det har heller ikke jeg på min 2GM20, -saltvannskjølt fra 2004. Det hadde vært kjekt å ha.. Dersom problemet er løst nå, så tyder jo det på defekt termostat. Det peker jo igrunn mot at termostaten sto åpen hele tiden, eller åpnet for tidlig, og hadde full kjøling og motor oppnådde ikke driftstemperatur. (?) følgefeil: lunket vann i vannkranen. Så om det samme skjer på den andre motoren, så blir det bare det at den kjøler for godt. Så om du skal teste den, legg den i en kasserolle med vann, sett legg oppi ditt digitale steketermometer, analogt går sikkert bra det også, -kok opp. Det skal vel kommet et "knepp" når den åpner. ( har ikke gjort prosedyren selv, men lest om det her en plass) Redigert 25.September.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.