Jump to content

Vrakpant, hvordan er de nye reglene?

Karanda

Recommended Posts

Ble det bare normalt valgflesk ? Ifølge.en bekjent som ringte rundt i Grenlandsområde var det generelle svaret: hæ....? Ingen instrukser fra Miljøverndepartementet .

og for de/oss med båter over 15 fot må vi selv sørge for å få båten transportert.

for min del blir det å leie kran, og bestille spesialtransport, betale og håpe at man får refundert beløpet,

så valget blir å legge ut 10-15 000 på transport, eller selge den gamle snekka for en billig penge, eller faktisk gi den bort.

vet ikke om jeg er så miljøbevisst at jeg bruker flere tusen kroner på å bli kvitt båten, når jeg kan selge den for å bli kvitt ihvertfall mitt problem

Synes 1000kr var en latterlig lav sats.  Jeg tviler virkelig på at noen gidder!  Om dette var ment seriøst så bør dem tenke seg om en gang til!  til og med båtvrak er jo verd 5-10000, og kan med litt jobb bli en grei båt igjen. Hvorfor man skal levere den inn å få 1000kr skjønner jeg ingenting av!!  Hvordan har dem tenkt å sannere skrogene og hvor skal dem gjøre av avfallet!? Nå må politikerene begynne å skjerpe seg! å lage miljøtiltak bare for å gjøre det er nok ikke den riktige måten å gå frem på! Her er det til dels vanskelig sannering og resultat i mye miljøavfall som er vanskelig å bryte ned! Hadde vært fint å fått fakta på bordet hva de har tenkt å gjøre og hvordan de skal bryte ned et glassfiberskrog på en miljøvennelig måte!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 19 minutter siden:

Synes 1000kr var en latterlig lav sats.  Jeg tviler virkelig på at noen gidder!  Om dette var ment seriøst så bør dem tenke seg om en gang til!  til og med båtvrak er jo verd 5-10000, og kan med litt jobb bli en grei båt igjen. Hvorfor man skal levere den inn å få 1000kr skjønner jeg ingenting av!!  Hvordan har dem tenkt å sannere skrogene og hvor skal dem gjøre av avfallet!? Nå må politikerene begynne å skjerpe seg! å lage miljøtiltak bare for å gjøre det er nok ikke den riktige måten å gå frem på! Her er det til dels vanskelig sannering og resultat i mye miljøavfall som er vanskelig å bryte ned! Hadde vært fint å fått fakta på bordet hva de har tenkt å gjøre og hvordan de skal bryte ned et glassfiberskrog på en miljøvennelig måte!!

Blir vel allerede brukt som isolasjon..

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Altså hvis man leverte båter etter de gamle reglene risikerte man å betale mellom 1-2 kroner per kilo avfall. Hvis man nå leverer inn et båtvrak så får du 1000 kroner rett i lomma istedenfor å feks betale 3-4000 kroner for en gammel snekke. Hva er galt?. Det er vel ingen som forventet at man skulle kunne bli rike av dette?. Jeg er heller ikke interresert i at det blir en ordning som er så bra at det båtvrak fra Sverige, Estland, Danmark finner veien til Norge istedenfor at de blir behandlet der de er. Å få 1000 kroner for å levere en gammel ødelagt jolle må jo være helt supert. Hvor går forresten nedre grense?.

Guest Avmønstret#

Helt enig StåleK. Hvorfor denne klagesangen over at en ikke bare sparer flere tusen kroner når en skal kvitte seg med eget søppel, men til og med får penger i lomma!

Mye vil ha mer og fanden vil ha fler. Dette var jo ikke ment som kontantstøtte til vrakbåteiere....

Glimrende tiltak på et fornuftig nivå. Men fortsatt patetisk at folk ikke tar seg av egen søppel. Strengt tatt burde det være unødvendig med et slikt tiltak i det hele tatt. 

Karanda skrev 31 minutter siden:

Bare se på finn. No, man selger båter fra 0 til 5000. Alternativet er etter 1 oktober å bestille løft  og spesialtransport, forskuttere hele beløpet og håpe på at man får refundert litt. Det skal nok mere til enn en tusenlapp for å overtale alle med gamle utslitte båter til å legge ut mange tusen 

Du skal bare se "flaskesamlerne " finner en ny nisje..

Best å låse fast plastjollen sin om den ser litt slitt ut...

Pinkvin skrev On 20. september 2017 at 8.38:

Helt enig StåleK. Hvorfor denne klagesangen over at en ikke bare sparer flere tusen kroner når en skal kvitte seg med eget søppel, men til og med får penger i lomma!

Mye vil ha mer og fanden vil ha fler. Dette var jo ikke ment som kontantstøtte til vrakbåteiere....

Glimrende tiltak på et fornuftig nivå. Men fortsatt patetisk at folk ikke tar seg av egen søppel. Strengt tatt burde det være unødvendig med et slikt tiltak i det hele tatt. 

Dette er tydeligvis ingen problemstilling for dere med nye båter, jeg har ikke snakket om jolla du kan kaste på biltaket og få en tusenlapp for.  Men det finnes faktisk større båter som er klar for dynga, og da er som jeg skrev tidligere at det er mye enklere å selge vraket til en optimist.enn å bekoste kanskje 10000 kr.på frakt

Karanda skrev 31 minutter siden:

Dette er tydeligvis ingen problemstilling for dere med nye båter, jeg har ikke snakket om jolla du kan kaste på biltaket og få en tusenlapp for.  Men det finnes faktisk større båter som er klar for dynga, og da er som jeg skrev tidligere at det er mye enklere å selge vraket til en optimist.enn å bekoste kanskje 10000 kr.på frakt

Ok, hvordan ville du løst den problemstillingen?  

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Ok, hvordan ville du løst den problemstillingen?  

Man kunne hatt ett par ganger i året , innsamling ved det kaianlegget som er nærmest avfallstasjonen med kran og egnet transport . 

slik det er lagt opp nå så tror jeg terskelen er alt for høy til at båteiere skal forskuddtere mange tusen kroner til staten.

resultatet vil nå bli at større slitne båter vil fortsatt bli på svai, eller bli forlagt ved en kai. Det er jo nettopp det som er problemet i dag og det løses ikke ved å si til eierne (om man finner de) at om de bestiller og betaler  kranløft og trailer så får de 1000 kr.

Karanda skrev for 16 timer siden:

Man kunne hatt ett par ganger i året , innsamling ved det kaianlegget som er nærmest avfallstasjonen med kran og egnet transport . 

slik det er lagt opp nå så tror jeg terskelen er alt for høy til at båteiere skal forskuddtere mange tusen kroner til staten.

resultatet vil nå bli at større slitne båter vil fortsatt bli på svai, eller bli forlagt ved en kai. Det er jo nettopp det som er problemet i dag og det løses ikke ved å si til eierne (om man finner de) at om de bestiller og betaler  kranløft og trailer så får de 1000 kr.

Jo, mulig det kunne gitt bedre resultater, det vet jeg sannelig ikke...

Men alt er jo bedre en ingenting...så dette er velkomment..

Karanda skrev 35 minutter siden:

gratis på gjenvinningsstasjon , og så får jeg betalt for bilvrak, 

Vel. I bilvrak så er det allerede betalt for vrakpant den dagen bilen ble solgt. Og gratis på gjennvinningstasjon er det ihvertfall ikke her. Er alt gratis der? Og det er det vel uansett kommune og ikke stat som styrer. Og en har da fortsatt renovasjonsavgift. 

Redigert av boble65 (see edit history)

Tanken bak det gode forslaget som kom var vel å bli kvitt de mange vrakene som ligger rundt i det ganske land. Når vi nå har fått resultatet av valgløftet tror jeg de fleste lar båten bli liggende/synkende eller lar den stå bortgjemt i hjørnet av båtforeningen sin. Jeg er tilhenger av obligatorisk båtregister og en høy vrakpant, slik at vi kan slippe dette problemet på sikt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...