Jump to content

Firmaer kjøper båter på Finn, hvordan tjener de penger?

Valen007

Recommended Posts

Det er vel ganske enkelt. Det handler vel en del om ansvar?

Som forbruker når man selger til forbruker så sitter man etter kjøpsloven med en del ansvar. Når man som forbruker selger til en næringsdrivende så sitter man med mindre ansvar da det er den næringsdrivende som har størst ansvar da de er den profesjonelle part. Dermed kan man forvente mindre problemer med å selge til en profesjonell aktør enn en privatperson. Det er vanskeligere for en næringsdrivende å si at man ikke undersøkte godt nok, for det forventes at de undersøker alt profesjonelt:

Samtidig, kjøper en forbruker en båt av en næringsdrivende, så har man ennå mer rettigheter enn å kjøpe fra en privatperson da det er en profesjonell part som selger til forbruker.

Dette er jo forenklet over, men det stemmer allikevel ganske godt med det jeg husker fra avtalejus. 

Det er nok en del som vil selge litt billigere for å slippe en eventuell reklamasjonssak (selv om de selv tror båten er 100%), og er nok tilsvarende noen som vil kjøpe helst fra en profesjonell selger.

Samt at man forventer et problemfritt oppgjør med salg til en næringsdrivende.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Greia er vel at det er flere markedsmekanismer man kan spille på som gir penger i pungen. Kommisjonssalg (selges for kunde) gir noen prosenter i lomma til "megler". "Megler" forhandler i realiteten frem et salg - noe som også kan innebære å overtale selger til å selge (ikke bare få kjøpere til å kjøpere).  Oppkjøpere/investorer (noen ganger kalt spekulanter) driver ofte i flere segmenter som bil, mc, båt, hytte osv, gir mikrotransaksjoner, men mange bekker små kan bli en stor Å. 

Det er vel litt ymse hvor godt alle sider er regulert, men det meste foregår åpenlyst og i god tro vel. Riktignok er det et hav av rettsaker og tvister om slike forhold med tre parter. Spørsmål om hvor solidarisk ansvarlig "megler" skal være er nok litt i det grå. 

Siden noen tilbyr slike tjenester så skulle man tro det var god butikk å drive med slikt. Husk at noen må frigjøre kapital raskt også, og da kan jo oppkjøper hjelpe til (mot avkastning så klart). 

Har akkurat gått gjennom Finn ønskes kjøpt båt i dag, og blir passe irritert over de som ligger ute og "støvsuger markedet". Har selv en annonse ute på kjøp av landstedbåt som jeg betalte kr 280 for og som bare forsvinner i mengden.

Av 736 ønsket kjøpt annonser er 239 i fra Lars Huse i Son, 206 Fredrik Skontorp i Tønsberg/Sandefjord og 106 annonser fra Ken Bekken Andebu. Totalt står disse tre personene for over 500 (75%)  ønskes kjøpt annonser. Kjenner flere som har vært i kontakt med dem om de skambyr priser. Ser de ligger ute med noen få båter til salgs, og skummer noen kroner på hver. I salgsannonsen opererer de som privatpersoner.

synes Finn burde slått hardere ned på slik annonsering. Tross flere henvendelser til Finn gjør de ikke noe med dette. Det er ikke veldig fristene å kjøpe flere ønsket kjøpt annonser

Var ikke klar over at dette var et stort problem på "ønskes kjøpt"  , men har irritert meg tidligere over firma som legger ut annonser merket som privat, eller får opp en masse nybåtannonser når jeg søker på brukt.

Om jeg leter etter f.eks en gammel yamaha , så er det relativt uinteressant å måtte bla gjennom 200 annonser på ny Mercury fra Bakken motor...  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 uker senere...

Ja fremgangsmåten er skambud og håp om selgere som må selge. De kan være rimelig pågående. Fikk et par slike bud dengang jeg annonserte båt til 285". Husker ikke selve budet, men det lød ca slik; jeg kan kjøpe båten av deg kjapt for xxx. Jeg svarte bare at, ja det skal du få lov til, men da må jeg demontere motor først, eller så kan du betale 285" og få både motor og båt... Hørte aldri mer...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

• 2 år senere...

Vil absolutt anbefale å styre unna Ken Bekken. Hadde en avtale om kjøp av båt via sms. 

Dagen etter når vi skulle avtale det praktiske så svarte han hverken på tlf eller sms. Senere på dagen fikk jeg melding om at han hadde solgt båten til en annen.

Han opptrer med nesten 600 annonser på Finn som forhandler. 

Skjønner ikke at Finn.no er med slik scam. Må jo også være vanskelig for de seriøse forhandlerne som gir god service og en trygg handel.

Styr unna, betal heller noen kroner mer hos noen som er seriøs.

Mulig det, men i dette tilfelle er han langt unna. Antar du også ville synes det var ugreit om han inngikk en avtale med deg for deretter å gå fra den uten å gi beskjed.

Finn er jo Finn. Men mitt perspektiv er annerledes enn om det er privatpersoner. Skal man opptre som forhandler så bør man følge de retningslinjer som gjelder. 

Her fremstår man svært useriøs og uryddig. 

4. Negativ omtale av firmaer:

Før emnet postes skal firmaet varsles skriftlig (epost) om at saken vil bli tatt opp på forumet og man skal, i første innlegg, bekrefte at firmaet er skriftlig underrettet.

Navn på firmaansatte skal ikke oppgis. Kun jobbtitler som "Daglig leder" etc.

Påstander skal spesifiseres og, om mulig, dokumenteres. Løse påstander av typen "Firma X er noen kjeltringer" er ikke tillatt.

Om ikke dette følges opp kan emnet blir slettet.

Jeg er en slags gjest

Takk for påminnelsen. Sender de en email asap og endrer navn. Legger også ut dokumentasjon på saken. 

Kommentar fra moderator: Flott. :smiley:

Hei igjen,

Ser at tidligere post er låst for endring. Kan dere låse det opp slik at jeg kan endre navnet?

Til informasjon har jeg sendt email til selger.

Screenshot_20200705_165720.jpg

Screenshot_20200705_165739.jpg

Screenshot_20200705_165804.jpg

Redigert av Båt11
Bedt om å laste opp dokumentasjon (see edit history)
Båt11 skrev for 4 timer siden:

Mulig det, men i dette tilfelle er han langt unna. Antar du også ville synes det var ugreit om han inngikk en avtale med deg for deretter å gå fra den uten å gi beskjed.

Avtale om hva?
Har dere avtalt at du skal kjøpe båten og har blitt enig om pris er det ugreit.
Har du sendt en SMS der du sier at du kommer å ser på båten da og da og han svarer ok så kan saken være en annen om båten blir solgt før visning.

Redigert av pipe (see edit history)

Det er også bemerkelsesverdig flotte eksemplarer disse oppkjøperne får tak i ofte også:

-Kupp

-strøken

-innelagret siden ny

-alle serviser fulgt

-ferskvannskjørt

-nyservet

Også synes jeg det gir veldig troverdighet, når de fremstår som privat, men du vet de er oppkjøper. Også står det selges med tungt hjerte, selges pga for lite bruk, endret behov etc. 

Registrerer at endel fra bruktbilbrasjen, har lagt sin elsk på brukte båter. Ofte den typen som det ikke er måte på hvor dårlig ting er når det skal kjøpes, mens det endrer seg til gull via sprayboks og tyggis uka etter. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...