Valen007 Startet 18.September.2017 Del på Facebook Startet 18.September.2017 Hei! Ser gjennom finn og ser at det er utrolig mange firmaer som vil kjøpe bruktbåter. Jeg lurer på hvordan de tjener på dette? kjøper de til skampriser og selger høyt? restaurerer de båten? Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 18.September.2017 Del på Facebook Svart 18.September.2017 Jepp, i tråd med borgerlig regjeringspolitikk. Men den enes brød en annens død. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.September.2017 Del på Facebook Svart 18.September.2017 Det er vel ganske enkelt. Det handler vel en del om ansvar? Som forbruker når man selger til forbruker så sitter man etter kjøpsloven med en del ansvar. Når man som forbruker selger til en næringsdrivende så sitter man med mindre ansvar da det er den næringsdrivende som har størst ansvar da de er den profesjonelle part. Dermed kan man forvente mindre problemer med å selge til en profesjonell aktør enn en privatperson. Det er vanskeligere for en næringsdrivende å si at man ikke undersøkte godt nok, for det forventes at de undersøker alt profesjonelt: Samtidig, kjøper en forbruker en båt av en næringsdrivende, så har man ennå mer rettigheter enn å kjøpe fra en privatperson da det er en profesjonell part som selger til forbruker. Dette er jo forenklet over, men det stemmer allikevel ganske godt med det jeg husker fra avtalejus. Det er nok en del som vil selge litt billigere for å slippe en eventuell reklamasjonssak (selv om de selv tror båten er 100%), og er nok tilsvarende noen som vil kjøpe helst fra en profesjonell selger. Samt at man forventer et problemfritt oppgjør med salg til en næringsdrivende. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bigmac Svart 18.September.2017 Del på Facebook Svart 18.September.2017 Greia er vel at det er flere markedsmekanismer man kan spille på som gir penger i pungen. Kommisjonssalg (selges for kunde) gir noen prosenter i lomma til "megler". "Megler" forhandler i realiteten frem et salg - noe som også kan innebære å overtale selger til å selge (ikke bare få kjøpere til å kjøpere). Oppkjøpere/investorer (noen ganger kalt spekulanter) driver ofte i flere segmenter som bil, mc, båt, hytte osv, gir mikrotransaksjoner, men mange bekker små kan bli en stor Å. Det er vel litt ymse hvor godt alle sider er regulert, men det meste foregår åpenlyst og i god tro vel. Riktignok er det et hav av rettsaker og tvister om slike forhold med tre parter. Spørsmål om hvor solidarisk ansvarlig "megler" skal være er nok litt i det grå. Siden noen tilbyr slike tjenester så skulle man tro det var god butikk å drive med slikt. Husk at noen må frigjøre kapital raskt også, og da kan jo oppkjøper hjelpe til (mot avkastning så klart). Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.September.2017 Del på Facebook Svart 18.September.2017 Når banken står på døra er det nok noen som vil selge unna båten kjapt før banken inndriver den gjennom namsmannen og gjennomfører dekningssalg. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 18.September.2017 Del på Facebook Svart 18.September.2017 Kan jo også hende at noen av disse båtene er "inkassobåter" som disse firmaene kjøper billig fra banken. Sitér dette innlegget Link to post
Yachten Svart 18.September.2017 Del på Facebook Svart 18.September.2017 Har akkurat gått gjennom Finn ønskes kjøpt båt i dag, og blir passe irritert over de som ligger ute og "støvsuger markedet". Har selv en annonse ute på kjøp av landstedbåt som jeg betalte kr 280 for og som bare forsvinner i mengden. Av 736 ønsket kjøpt annonser er 239 i fra Lars Huse i Son, 206 Fredrik Skontorp i Tønsberg/Sandefjord og 106 annonser fra Ken Bekken Andebu. Totalt står disse tre personene for over 500 (75%) ønskes kjøpt annonser. Kjenner flere som har vært i kontakt med dem om de skambyr priser. Ser de ligger ute med noen få båter til salgs, og skummer noen kroner på hver. I salgsannonsen opererer de som privatpersoner. synes Finn burde slått hardere ned på slik annonsering. Tross flere henvendelser til Finn gjør de ikke noe med dette. Det er ikke veldig fristene å kjøpe flere ønsket kjøpt annonser Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.September.2017 Del på Facebook Svart 18.September.2017 ...det hadde jeg ikke snøring om... bra du sier ifra så pass klart Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.September.2017 Del på Facebook Svart 18.September.2017 Bigmac skrev for 1 time siden: Jepp, i tråd med borgerlig regjeringspolitikk. Men den enes brød en annens død. Driver regjeringen med kjøp og salg av bruktbåter? SB: Det der hørtes ut som en uting Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Vestkystseiler Svart 19.September.2017 Del på Facebook Svart 19.September.2017 5 hours ago, Komodo said: Driver regjeringen med kjøp og salg av bruktbåter? Jeg trodde det var mest hestehandel som foregikk i de kretser. Men det kan jo hende Erna er ute etter en større båt - siden det var såvidt båten bar forrige mandag. Sitér dette innlegget Link to post
Vingen300 Svart 19.September.2017 Del på Facebook Svart 19.September.2017 Akkurat nå er 732 annonser for båt ønskes kjøpt. 207 fra Motorformidling as 106 fra Ken Bekken Har man lagt ut egen annonse så forsvinner den fort i mengden ja. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.September.2017 Del på Facebook Svart 19.September.2017 Var ikke klar over at dette var et stort problem på "ønskes kjøpt" , men har irritert meg tidligere over firma som legger ut annonser merket som privat, eller får opp en masse nybåtannonser når jeg søker på brukt. Om jeg leter etter f.eks en gammel yamaha , så er det relativt uinteressant å måtte bla gjennom 200 annonser på ny Mercury fra Bakken motor... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ask Svart 19.September.2017 Del på Facebook Svart 19.September.2017 Hei Eg trur desse annonsørane "skyt med hagla", og berre kjøper brukte båtar når båtane er så rimelege at dei er visse på å tena pengar på vidare sal. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Tombåt Svart 3.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2017 Bigmac skrev On 18.09.2017 at 21.11: Jepp, i tråd med borgerlig regjeringspolitikk. Men den enes brød en annens død. Dust Sitér dette innlegget Link to post
Stø kurs Svart 3.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2017 Hvordan de tjener penger? Kjøper billig nå og selger dyrt til våren når alle skal ha båt. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 Jeg hadde båten ute til 150.000. Ble tilbudt 50.000 fra en av de nevnte oppkjøpere. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Kjetil1 Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 Ja fremgangsmåten er skambud og håp om selgere som må selge. De kan være rimelig pågående. Fikk et par slike bud dengang jeg annonserte båt til 285". Husker ikke selve budet, men det lød ca slik; jeg kan kjøpe båten av deg kjapt for xxx. Jeg svarte bare at, ja det skal du få lov til, men da må jeg demontere motor først, eller så kan du betale 285" og få både motor og båt... Hørte aldri mer... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Stø kurs Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 Opplevde akkurat samme fremgangsmåte når jeg skulle selge i fjor høst. Det er langt flere oppkjøpere der ute enn de som er identifisert tidligere i tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Båt11 Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 Vil absolutt anbefale å styre unna Ken Bekken. Hadde en avtale om kjøp av båt via sms. Dagen etter når vi skulle avtale det praktiske så svarte han hverken på tlf eller sms. Senere på dagen fikk jeg melding om at han hadde solgt båten til en annen. Han opptrer med nesten 600 annonser på Finn som forhandler. Skjønner ikke at Finn.no er med slik scam. Må jo også være vanskelig for de seriøse forhandlerne som gir god service og en trygg handel. Styr unna, betal heller noen kroner mer hos noen som er seriøs. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 (redigert) Båt11 skrev 1 time siden: Vil absolutt anbefale å styre unna Ken Bekken. Hadde en avtale om kjøp av båt via sms. Jeg har kjøpt bil av han og han ordnet upåklagelig opp når jeg reklamerte. Redigert 5.Juli.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båt11 Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 Mulig det, men i dette tilfelle er han langt unna. Antar du også ville synes det var ugreit om han inngikk en avtale med deg for deretter å gå fra den uten å gi beskjed. Finn er jo Finn. Men mitt perspektiv er annerledes enn om det er privatpersoner. Skal man opptre som forhandler så bør man følge de retningslinjer som gjelder. Her fremstår man svært useriøs og uryddig. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 4. Negativ omtale av firmaer: Før emnet postes skal firmaet varsles skriftlig (epost) om at saken vil bli tatt opp på forumet og man skal, i første innlegg, bekrefte at firmaet er skriftlig underrettet. Navn på firmaansatte skal ikke oppgis. Kun jobbtitler som "Daglig leder" etc. Påstander skal spesifiseres og, om mulig, dokumenteres. Løse påstander av typen "Firma X er noen kjeltringer" er ikke tillatt. Om ikke dette følges opp kan emnet blir slettet. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Båt11 Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 (redigert) Takk for påminnelsen. Sender de en email asap og endrer navn. Legger også ut dokumentasjon på saken. Kommentar fra moderator: Flott. Hei igjen, Ser at tidligere post er låst for endring. Kan dere låse det opp slik at jeg kan endre navnet? Til informasjon har jeg sendt email til selger. Redigert 5.Juli.2020 av Båt11 Bedt om å laste opp dokumentasjon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 (redigert) Båt11 skrev for 4 timer siden: Mulig det, men i dette tilfelle er han langt unna. Antar du også ville synes det var ugreit om han inngikk en avtale med deg for deretter å gå fra den uten å gi beskjed. Avtale om hva? Har dere avtalt at du skal kjøpe båten og har blitt enig om pris er det ugreit. Har du sendt en SMS der du sier at du kommer å ser på båten da og da og han svarer ok så kan saken være en annen om båten blir solgt før visning. Redigert 5.Juli.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 Det er også bemerkelsesverdig flotte eksemplarer disse oppkjøperne får tak i ofte også: -Kupp -strøken -innelagret siden ny -alle serviser fulgt -ferskvannskjørt -nyservet Også synes jeg det gir veldig troverdighet, når de fremstår som privat, men du vet de er oppkjøper. Også står det selges med tungt hjerte, selges pga for lite bruk, endret behov etc. Registrerer at endel fra bruktbilbrasjen, har lagt sin elsk på brukte båter. Ofte den typen som det ikke er måte på hvor dårlig ting er når det skal kjøpes, mens det endrer seg til gull via sprayboks og tyggis uka etter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.