Holtan 80 Startet 19.September.2017 Link til dette innlegget Startet 19.September.2017 Hei har Mercruiser 5,7L v8 som er havarert og vurderer å sette inn en Chevrolet 6,2L diesel da den skal ha likt boltmønset til drevet, har ikke veldig peil på båt, men lurer da på hvordan man skal gjøre det med eksos, må kjølinga gå i manufoldene eller kan det løses på andre måter tenker da på mer lufting i motorrom Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Hmm rett ned på halve effekten da gitt. Sugediesel er ikkje akkurat så sprekt. Hva slags båt er dette da? Om du trenger vannkjølte manifolder er også et spørsmål om motorrommets størrelse da det blir endel strålevarme Sitér dette innlegget Link to post
Holtan 80 Svart 19.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Det er en searay 21, hva med 6,5 td motoren da? Motor rommet kan modifiseres Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Søk opp Peninsular Motors på nettet. Der får du svar på det meste. GM 6.5 leveres fra ca. 180- til borti 400 hk. Egentlig er det ikke voldsom effektforskjell på 6.2 og 6.5. Men for å ta ut effekt i forhold til vekt, ville jeg valgt 6.5. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Nå tuller du fælt. Duramaxen du tenker på nå. 6.2 er uten turbo og er mellom 130 og 140 hk på svinghjulet. 6.5 fikk man med turbo og opp til 210hk på 3200 omdr. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Konsentrer deg om noe du har greie på. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 At andre har levert blokka med andre tekniske løsninger og data får de ta på deres kappe. Det er akkurat slik eg skriver angående chevrolet sine varianter. xxxxx xxx xx xxxxx xxxxx xxx xxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxx xxxx xxxxx xxxxxxxx xxxx xxxxx Kommentar fra moderator: Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 (redigert) Knurrbart skrev 5 minutter siden: Dette har du ikkje greie på, sjå heller nyhetene eller leit etter brillene ellr noe. Jeg opplever deg usedvanlig uhøflig i det du skriver her. Dette leses ikke som humor, men som svært arrogant og nedlatende. Bare til info. Vær gjerne uenig, men gå på sak og ikke person. Det er min oppfordring. Redigert 19.September.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 (redigert) Sjekk Peninsular, basert på GM 6.5. Tar det ikke så tungt. Knurrebart har vel opparbeidet seg et visst rykte. Det får være opp til moderator å moderere. Men for å returnere til sak og trådstarter, så kan disse GM-baserte motorene leveres over et vidt spekter. Hulda har fått trimmet ned sin motor maksimalt, og den leverer 140 hk i NA-versjon. Redigert 19.September.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Holtan 80 skrev for 5 timer siden: Hei har Mercruiser 5,7L v8 som er havarert og vurderer å sette inn en Chevrolet 6,2L diesel da den skal ha likt boltmønset til drevet, har ikke veldig peil på båt, men lurer da på hvordan man skal gjøre det med eksos, må kjølinga gå i manufoldene eller kan det løses på andre måter tenker da på mer lufting i motorrom Jeg har hatt bilmotorer i båt i flere år og har etterhvert kommet til at reelt behov for marinisering er helt minimalt. Kjøling; helt lukket med STOR racing radiator og kraftige vifter bak samt stor oljekjøler med vifter bak som er temp. styrt. For både diesel og bensin; skikkelige vannutskillere/møkkfiltere i drivstofflinjene. tut og kjør har gjort en del småplukk utover dette, men det er mere sånn nice to have enn nødvendig. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Holtan 80 Svart 19.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Tror jeg skal teste ut en 6,2 td og se hva jeg kan få ut av den med enkel modifisering Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 6.2 og 6.5 er vistnok ikkje så ulike. Er bygget turbo på mange 6.2, og noen påstår det er en bedre motor enn 6.5turbo. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Peninsular leverer vannkjølte manifolder og annet mariniseringsutstyr. Er man mer nevenyttig, leverer blant annet OSCO industrimanifolder som er vannkjølt. Begge leverer utmerkede varmevekslere til bruk på disse motorene. De fysiske målene på GM'ene sammenfaller med en del Volvo V8 besinmotorer (som egentlig er GM). Resten av greiene kan være hva som helst. Tror du vil finne en del om du skummer gjennom en tråd her som heter 'byggingen av Hulda på oppfordring' (eller noe i den duren). Vil blant annet sterkt anbefale å få tak i bunnpannen som leveres av Peninsular. Denne har større volum enn bunnpannen som sitter på bilmotoren. Disse motorene er svært like. Men 6.5 har mer kjøling og noe endre front enn 6.2. Egentlig så er det levert en del versjoner av 6.2 også. Innbyggingsmessig det ikke mange millimeterene forskjell. Skulle jeg hatt mer futt, ville jeg nok valgt 6.5. Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 janet skrev for 2 timer siden: Jeg har hatt bilmotorer i båt i flere år og har etterhvert kommet til at reelt behov for marinisering er helt minimalt. Kjøling; helt lukket med STOR racing radiator og kraftige vifter bak samt stor oljekjøler med vifter bak som er temp. styrt. @janet Altså ikke noen saltvannskrets? Kun vifter og luftkjøling? Hva med eksosen? Sitér dette innlegget Link to post
Holtan 80 Svart 19.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Takk for mye god info Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 (redigert) til YngveKL: Nei, ikke noe flytevann i båten. Kun luftkjøling. Har man ikke plass til stor radiator så kan man vurdere en løsning som brukes en del på vannskibåter og annet i USA som ikke ønsker flytevann om bord, eller i hvert fall ikke i motoren. De bruker en relativt liten radiator til kraftige motorer (big block V8), type 40*40 centimeter, denne senkes ned i GRP kasse eller lignende av størrelse en snau ølkasse. Så sirkulerer man, med pumper, flytevannet gjennom denne kassen. Holder i lange baner påstås det. Eksos? Tja, rørene blir varme ja, veldig varme. Har per i dag 4 rør; 2 toms manifolder, et stykke med 2.5 tom rør og resten 3 toms rør. Rørene avsluttes i en slags S bøy. For 2-3 år siden eksperimenterte jeg litt med våt eksos, pumpet flytevannet inn i 3 toms rørene litt før S avslutningen begynner. (sveiset på noen stusser i rørene) Dette ble ikke gjordt for å begrense temperaturen men mer for å dempe motorlyd og for å få den litt kule lyden fra eksos som surkler gjennom vann. Ble såpass mye ræl med ekstra pumpe og vendeventiler og pumpekontrol og armerte slanger for høy temperatur til stussene så jeg plukkket det av igjen. Bortsett fra flensene til manifoldene er alt eksosstyret i polert rustfritt. Manifoldene avsluttes og går over i 2.5 tom ca 10-15 centimeter bak motor. Fra og med 2.5 tom røret og ut klarer jeg å holde det ganske blankt ved å bruke stålull. Manifoldene er fortapt, de må leve resten av livet i mørke. Inntil jeg evt begynner å leke med våt eksos igjen så bare blåses eksosen rett ut ca 30-40 centimeter bak hekken. Uten mufflere ja, det er lov her jeg putrer omkring. Lyden er ikke så gæern faktisk. Det at jeg har såpass mange og store rør fjerner diskanten for å si det sånn. Holder jeg meg til vettuge marshastigheter 20-25 knop så er det ingen som snur seg og lurer på om det er Åsgårdsreien som kommer. Drar jeg på, 3000 rpm og oppover så begynner folk å lure. Redigert 20.September.2017 av janet (see edit history) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
YngveKL Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 (redigert) Noen som vet hvorfor ikke denne metoden som janet beskriver brukes oftere? Jeg er ikke så kjent med forskjellige løsninger, men det virker jo ganske smart... Eneste er kjøling på eksosen da... Redigert 20.September.2017 av YngveKL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eivin Svart 20.September.2017 Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 (redigert) Hei Har du tenkt på støy @Holtan 80 ? 6.2 (og de andre v8 diesel) Støyer noe innmari Redigert 20.September.2017 av Eivin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Holtan 80 Svart 20.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2017 Tenkte å legge eksosen ned i vannet for og redusere støyen på lave hastigheter Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 Hadde bare et bilde fra motorommet i min Halco 29. Her er det brukt en Bowman veksler og manifoilene er sveiset i rustfritt stål. Motoren er fra 1990 og er en 6,2l, var kjørt ca 100 000 km, stått i en Chevrolet van. Stått i båten siden 2003 og har aldri vært gjort noe med utenom service, går som en klokke! Båten gjør 24 knop på max. Var veldig skeptisk til bilmotor i båt men syns det fungerer veldig bra. Ryker den får du billig motor på høggeren i forhold til hva en marinemotor koster. (Håper bildet kom med). Hvorvidt den passer rett i din båt vet jeg ikke, jeg har VP 290 DP drev. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Vil bare legge til at det er en rekke måter å gjøre dette på, som alle fungerer like bra. Og det at jeg nokså enkelt kan få fatt i et 'prospekt' på en eller annen bilopphugger, var en av grunnene til at jeg valgte den motoren jeg har. Skulle gjerne hatt en litt nyere versjon enn 1985. 1990 er en bedre motor (topplokk og kjøling). Men nå har motoren til Hulda gått 1300 timer, og rusler og går helt utmerket. Merk at om man skal trimme disse motorene bør veivakslingen modifiseres eller byttes til smidd veiv. Sitér dette innlegget Link to post
oliver25 Svart 19.November.2018 Link til dette innlegget Svart 19.November.2018 Morten A : hvor kjøpte du adapter mellom motor og svinghjuls kåpa? Skal ha 6.2 i min båt m volvo drev. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 19.November.2018 Link til dette innlegget Svart 19.November.2018 Hva menes med flytevann? Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 Vann som brukes til å ha båten på........ Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.November.2018 Link til dette innlegget Svart 20.November.2018 Rune Totland skrev for 7 timer siden: Vann som brukes til å ha båten på........ Tøysekoppen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.