Jump to content

Hvordan marinisere en Chevrolet 6,2L diesel

Holtan 80

Recommended Posts

Knurrbart skrev 5 minutter siden:

Dette har du ikkje greie på, sjå heller nyhetene eller leit etter brillene ellr noe. 

Jeg opplever deg usedvanlig uhøflig i det du skriver her. Dette leses ikke som humor, men som svært arrogant og nedlatende. Bare til info.

Vær gjerne uenig, men gå på sak og ikke person. Det er min oppfordring.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Sjekk Peninsular, basert på GM 6.5.

Tar det ikke så tungt. Knurrebart har vel opparbeidet seg et visst rykte. Det får være opp til moderator å moderere. 

Men for å returnere til sak og trådstarter, så kan disse GM-baserte motorene leveres over et vidt spekter. Hulda har fått trimmet ned sin motor maksimalt, og den leverer 140 hk i NA-versjon.

Redigert av Hulda (see edit history)
Holtan 80 skrev for 5 timer siden:

Hei har Mercruiser 5,7L v8 som er havarert og vurderer å sette inn en Chevrolet 6,2L diesel da den skal ha likt boltmønset til drevet, har ikke veldig peil på båt, men lurer da på hvordan man skal gjøre det med eksos, må kjølinga gå i manufoldene eller kan det løses på andre måter tenker da på mer lufting i motorrom 

Jeg har hatt bilmotorer i båt i flere år og har etterhvert kommet til at reelt behov for marinisering er helt minimalt.

Kjøling; helt lukket med STOR racing radiator og kraftige vifter bak samt stor oljekjøler med vifter bak som er temp. styrt.

For både diesel og bensin; skikkelige vannutskillere/møkkfiltere i drivstofflinjene.

tut og kjør

har gjort en del småplukk utover dette, men det er mere sånn nice to have enn nødvendig.

V8 rules.

Peninsular leverer vannkjølte manifolder og annet mariniseringsutstyr. Er man mer nevenyttig, leverer blant annet OSCO industrimanifolder som er vannkjølt. Begge leverer utmerkede varmevekslere til bruk på disse motorene. De fysiske målene på GM'ene sammenfaller med en del Volvo V8 besinmotorer (som egentlig er GM). Resten av greiene kan være hva som helst. Tror du vil finne en del om du skummer gjennom en tråd her som heter 'byggingen av Hulda på oppfordring' (eller noe i den duren). Vil blant annet sterkt anbefale å få tak i bunnpannen som leveres av Peninsular. Denne har større volum enn bunnpannen som sitter på bilmotoren.

Disse motorene er svært like. Men 6.5 har mer kjøling og noe endre front enn 6.2. Egentlig så er det levert en del versjoner av 6.2 også. Innbyggingsmessig det ikke mange millimeterene forskjell. Skulle jeg hatt mer futt, ville jeg nok valgt 6.5.

janet skrev for 2 timer siden:

Jeg har hatt bilmotorer i båt i flere år og har etterhvert kommet til at reelt behov for marinisering er helt minimalt.

Kjøling; helt lukket med STOR racing radiator og kraftige vifter bak samt stor oljekjøler med vifter bak som er temp. styrt.

@janet Altså ikke noen saltvannskrets? Kun vifter og luftkjøling? Hva med eksosen?

til YngveKL:

Nei, ikke noe flytevann i båten. Kun luftkjøling.

Har man ikke plass til stor radiator så kan man vurdere en løsning som brukes en del på vannskibåter og annet i USA

som ikke ønsker flytevann om bord, eller i hvert fall ikke i motoren.

De bruker en relativt liten radiator til kraftige motorer (big block V8), type 40*40 centimeter,

denne senkes ned i GRP kasse eller lignende av størrelse en snau ølkasse.

Så sirkulerer man, med pumper, flytevannet gjennom denne kassen. Holder i lange baner påstås det.

Eksos?

Tja, rørene blir varme ja, veldig varme.

Har per i dag 4 rør; 2 toms manifolder, et stykke med 2.5 tom rør og resten 3 toms rør.

Rørene avsluttes i en slags S bøy. For 2-3 år siden eksperimenterte jeg litt med våt eksos,

pumpet flytevannet inn i 3 toms rørene litt før S avslutningen begynner.

(sveiset på noen stusser i rørene)

Dette ble ikke gjordt for å begrense temperaturen men mer for å dempe motorlyd og for å få den litt kule

lyden fra eksos som surkler gjennom vann.

Ble såpass mye ræl med ekstra pumpe og vendeventiler og pumpekontrol og armerte slanger for høy temperatur til stussene

så jeg plukkket det av igjen.

Bortsett fra flensene til manifoldene er alt eksosstyret i polert rustfritt.

Manifoldene avsluttes og går over i 2.5 tom ca 10-15 centimeter bak motor.

Fra og med 2.5 tom røret og ut klarer jeg å holde det ganske blankt ved å bruke stålull.

Manifoldene er fortapt, de må leve resten av livet i mørke.

Inntil jeg evt begynner å leke med våt eksos igjen så bare blåses eksosen rett ut ca 30-40 centimeter bak hekken.

Uten mufflere ja, det er lov her jeg putrer omkring.

Lyden er ikke så gæern faktisk. Det at jeg har såpass mange og store rør fjerner diskanten for å si det sånn.

Holder jeg meg til vettuge marshastigheter 20-25 knop så er det ingen som snur seg og lurer på om det

er Åsgårdsreien som kommer. Drar jeg på, 3000 rpm og oppover så begynner folk å lure.

Redigert av janet (see edit history)

V8 rules.

Hadde bare et bilde fra motorommet i min Halco 29. Her er det brukt en Bowman veksler og manifoilene er sveiset i rustfritt stål. Motoren er fra 1990 og er en 6,2l, var kjørt ca 100 000 km, stått i en Chevrolet van. Stått i båten siden 2003 og har aldri vært gjort noe med utenom service, går som en klokke! Båten gjør 24 knop på max. Var veldig skeptisk til bilmotor i båt men syns det fungerer veldig bra. Ryker den får du billig motor på høggeren i forhold til hva en marinemotor koster. (Håper bildet kom med). Hvorvidt den passer rett i din båt vet jeg ikke, jeg har VP 290 DP drev.

86_1711931357-2.jpg

Vil bare legge til at det er en rekke måter å gjøre dette på, som alle fungerer like bra. Og det at jeg nokså enkelt kan få fatt i et 'prospekt' på en eller annen bilopphugger, var en av grunnene til at jeg valgte den motoren jeg har. Skulle gjerne hatt en litt nyere versjon enn 1985. 1990 er en bedre motor (topplokk og kjøling). Men nå har motoren til Hulda gått 1300 timer, og rusler og går helt utmerket. Merk at om man skal trimme disse motorene bør veivakslingen modifiseres eller byttes til smidd veiv.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...