snowbird Startet 21.September.2017 Del på Facebook Startet 21.September.2017 Har kjøpt kartplotter eS78 med cpt120 bronsjesvinger. I brosjyrene står det maks dybde 300m , men mitt slutter å vise dybde ved knappe 100m. Er det andre som har samme problem ? Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Kartplotter med ekkolodd". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 21.September.2017 Del på Facebook Svart 21.September.2017 (redigert) Typisk dybde for CPT120 med tanke på å spore bunnlinjen er nok nærmere 150 meter enn 300. Så vidt jeg kan se sier spesifikasjonene 600 fot, så kan du trekke fra (eller legge til) for dårlig/ god plassering og turbulens i vannet over giveren. Hvis giveren ikke er i lodd (dvs sender sitt signal rett ned) kan du bare glemme å nå maks oppgitt dybde. Så det leder oss til spørsmålet: Har du bilder av hvordan dette er montert? Redigert 21.September.2017 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
snowbird Svart 27.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2017 Svingeren er montert vannrett med justeringskloss og farten har vært 5 kn. Elloloddet slutter å vise dybde ved 100m, downvision ved 80m Fikk dette svaret fra forhandler : Du har helt rett i at brosjyremateriellet til Raymarine er villedende fordi det sier hva utstyret kan oppnå under maksimalt ideelle forhold - som i praksis nesten aldri er virkeligheten. Maksdybder som vises blir da under normale forhold veldig langt unna det som oppgis som maks i brosjyren. Raymarine Norge har tatt dette opp med Raymarine sentralt Sitér dette innlegget Link to post
snowbird Svart 27.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2017 Jeg skal demontere utstyret og returnere alt. Er på leting etter noe som virker. Har blitt tipset om B&G zeus Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 27.September.2017 Del på Facebook Svart 27.September.2017 Hovedproblemet her er ekkoloddgiveren, ikke ekkoloddet som sådan. Selv de eldre Ray-seriene holder bunnen på 300-400 meter med en skikkelig ekkoloddgiver, men da må du over på Airmar. Du må selvfølgelig gjerne skifte til et annet ekkolodd, men ligg unna merkenes egne givere hvis du vil ha god prestanda på dypt vann. B&G har omtrent samme ekkolodd som Lowrance og Simrad. Deres 50/200-givere fungerer greit for å spore fisk ned til rundt 80 meter og bunnlinjen bør du se ned mot 300 i saltvann. (Har selv brukt HST-DFSBL på 360 meter i saltvann og 440+ i ferskvann.) Men for det optimale må du over på Airmar. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
snowbird Svart 27.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2017 Har sendt flere mailer til Raymarine support angående dette med plotter og svinger, men dem svarer ikke. Vil anbefale alle her på forumet å holde seg borte fra dette merket. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.September.2017 Del på Facebook Svart 27.September.2017 Jeg anbefaler deg å lytte til Team Colibri. Det er svært få i Norge som har mer erfaring med ekkolodd enn dem, på tvers av merker, type vann og bruk. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
snowbird Svart 27.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2017 Jeg valgte å kjøpe plotter med ekkolodd av et kjent merke i en butikk som skryter av 40 års erfaring i markedet. Men produktet holder ikke mål, selgeren og importøren ikke har peiling på utstyret og hva som passer sammen. Hvorfor da handle lokalt? Kunne like gjerne handlet på ebay. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.September.2017 Del på Facebook Svart 27.September.2017 Personlig liker jeg best Lowrance, men man har forskjellige preferanser. Har inntrykk av at amatørfiskere stort sett bruker Lowrance, Humminbird og Simrad. Etter at jeg fikk Lowrance i båten har fisket i alle fall tatt seg opp. Nå opererer jeg stort sett ikke dypere enn 50 meter, men vet at dersom jeg skal finne fisk på havets dyp under dette så bør jeg bytte til Aimar. Selgere og importører (også selgere) er ikke nødvendigvis de som er flinkest til å bruke utstyret. Jeg har også lært at jeg ikke kjøper ekkolodd eller giver uten å ha konferert med Team Colibri... ;-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kaffelars Svart 30.September.2017 Del på Facebook Svart 30.September.2017 Litt forvirring her kanskje? 'Airmar' er vel verdensledende på å produsere fritidssvingere, og uansett hvilket fabrikat ekkolodd du handler, er det vel stor sannsynlighet for at Airmar er produsenten av svingeren. Selv om de har levert den med et varenr., plugg og evt. tilleggselektronikk (id o.a.)som er unik for Raymarine, Humminbird, Furuno, Navico el.a. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 30.September.2017 Del på Facebook Svart 30.September.2017 Støtter den. Min garmin chirp hekksvinger og raymarine down view svinger har begge airmar logo i bruks anvisningen. Men tilbake til tråd starters problem, selv min billige wi fish raymarine black box down view only viser godt 100 meter Og fungerer selv i 15~20 knop, er storfornøyd. Men har måttet byttet plassering flere ganger.. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Kjellg Svart 30.September.2017 Del på Facebook Svart 30.September.2017 Du må jo ha en feil på anlegget ditt? Er plassering av svinger optimal i forhold til monteringsanvisningen? Du har ikke noe foran den som lager krøll ala virvler eller luftbobler? For eksempel er skroggjennomføring? Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 4.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2017 Kaffelars skrev On 30.9.2017 at 12.56: Litt forvirring her kanskje? 'Airmar' er vel verdensledende på å produsere fritidssvingere, og uansett hvilket fabrikat ekkolodd du handler, er det vel stor sannsynlighet for at Airmar er produsenten av svingeren. Selv om de har levert den med et varenr., plugg og evt. tilleggselektronikk (id o.a.)som er unik for Raymarine, Humminbird, Furuno, Navico el.a. Ja, Airmar er verdensledende på ekkoloddgivere men de er ikke den eneste produsenten. Feks leverer Vexilar også givere som "rebrandes". Samtidig er det opp til den som bestiller et produkt for slik rebranding å stte kravene til produktet som skal leveres, krav som gjerne gjenspeiler seg i prislappen ut til oss igjen. Navicos HST-DFSBL (som jeg nevnte over her som 50/200) er så lik Airmars P66 i både fysiske mål og prestanda at jeg tipper (mer tipper, ikke vet) at Airmar er inne i bildet. Mens den enkleste giveren deres (HST-WSBL) er så langt i fra Airmars liknende (P48) at det må være snakk om to forskjellige givere. Nå kan det selvfølgelig hende at Airmar leverer hele eller deler av HST-WSBL, men ikke setter de navnet sitt på den og ikke lever den opp til Airmars vanlige kvalitetsnivå heller. Her brukte jeg Navico som eksempel, men det kan gjentas hos de fleste merkene. Garmin bruker ikke rebrandet Airmar, da de to røk litt uklar for et par år siden. Så leveres selvfølgelig Airmsrs vanlige modeller med ulike plugger som passer de fleste merker. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
snowbird Svart 5.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 Ifølge forhandler så innrømmer Raymarine at brosjyren er villedende. Står 900ft men klarer bare 1/3 av dybden ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 5.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2017 Det blir vel som med gamle ADSL, inntil x meter (Mb) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.