Jump to content

Lakkering eller polering?


klikk

Recommended Posts

Heisann !

 

Uansett så skader vdet ikke å forsøke med polering. Hvis du lakkerer så er det ingen vei tilbake, ( men resultatet kan bli alldeles utmerket  - selvgjort og med enkle midler ).

Men , som sagt - prøv først polering.

 

I dette tilfellet vil jeg på det sterkeste anbefale deg å bruke en skikkelig polermaskin, da mener jeg ikke en sak på 110watt til kr 398,- på Obs eller Biltema  :puke: . Få lånt eller leid deg, de koster kr 4000 -5000,- hvis du skal kjøpe, en skikkelig proff polermaskin og kjør på med rubbing og deretter polering . Båten vil garantert bli blankere enn hav den er på bildene. Dersom du fortsatt ikke er fornøyd så kan du vurdere om du skal lakkere.

 

God Båtpuss !

( i morgen kommer kranbilen og løfter min båt på sjøen  :lol: :lol: :smiley: )

 

Mvh Lars B

Link to post
Share on other sites

Velkommen klikk! :smiley:

 

Rubbing og voksing/polering vil sikkert føre til et drastisk forbedret resultat.

Men du verden for en jobb. Som også må gjentaes minst hvert år.

 

Ville sterkt vurdert lakkering. Og da i en lys farge.

Mørke-blå/grønn er den fargen som raskest blir nedbrutt av sollys.

 

Hvis du heller vil "brannslukke" denne sesongen ville jeg brukt Owatrols Polytrol, ut fra min erfaring er dette det beste man kan bruke på sterkt oksydert gelcoat.

Har nok noe av samme virkning som innsetting med vaselin under vinteropplag, https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1051713863

Link to post
Share on other sites

Hvis du heller vil "brannslukke" denne sesongen ville jeg brukt Owatrols Polytrol

Polytrol blir ganske bra en tid. Hadde for noen år siden en båt som var behandlet med Polytrol, men dette var begynt å flasse av og så heller begredelig ut. Det var litt jobb å få det av men med rubbing for hånd ble båten nesten som ny. Kanskje forrige eier burde lagt litt jobb i rubbing i stedet for den enkleste løsning.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mange takk for svar så langt!  :smiley:  Båten er nyinnkjøpt og ser ikke noe særlig ut i skroget. Planen var å omlakkere skroget over vannlinja før sjøsetting, i en eller annen hvit-nyanse. Men jeg fant ut at det kunne være greit å prøve den på vannet en sesong slik den er først. Så det blir nok en nød-shining i første omgang. Skal prøve rådene deres med rubbing og polytrol.

 

Litt usikker på om jeg skal sette den på lakkeringsverksted eller våge meg på å lakkere selv til høsten. Avhenger litt av om jeg får låne egnet lokale. For det er vel ikke aktuelt å omlakkere utendørs..? eller..?  :eek:

Link to post
Share on other sites

Mange takk for svar så langt!  :smiley:  Båten er nyinnkjøpt og ser ikke noe særlig ut i skroget. Planen var å omlakkere skroget over vannlinja før sjøsetting, i en eller annen hvit-nyanse. Men jeg fant ut at det kunne være greit å prøve den på vannet en sesong slik den er først. Så det blir nok en nød-shining i første omgang. Skal prøve rådene deres med rubbing og polytrol.

 

Litt usikker på om jeg skal sette den på lakkeringsverksted eller våge meg på å lakkere selv til høsten. Avhenger litt av om jeg får låne egnet lokale. For det er vel ikke aktuelt å omlakkere utendørs..? eller..?  :eek:

Hei,

selv har jeg en båt som er omlakkert (2 lag hvit lakk + klarlakk), og det hvis man kan unngå det, synes jeg at det er en fordel.

 

Lakken tåler mye mindre enn gelcoat før den blir stygg, og dette synes spesielt godt hvis båten er blå og lakken hvit.

 

Hvis du allikevel vurderer å lakkere, ville jeg først forsøkt å slipe vekk det øverste oksiderte laget av gelcoaten med vannslipepapir, f.eks. 400 papir. Deretter sliper du med finere papir, f.eks. 800 og deretter 1200. En luftdreven plansliper kan være fin til dette, da den tåler vann.

 

Deretter polerer du opp glansen med grov rubbing, f.eks. Autoglym selger en som heter "fibreglass restorer" som fåes i forskjellige grovheter.

 

Hvis du allikevel bestemmer deg for at den må omlakkeres sparer du mye på å gjøre dette selv, grunnarbeidet er viktig, for når båten blir nylakkert og blank så synes riper og hakk utrolig godt.

 

Det er veldig viktig å finne en dag med riktig vær; ingen pollenspredning, lite insekter, lite vind, ikke nedbør. Når løsemiddelet i lakken fordamper synker temperaturen på overflaten, og hvis det er lummert (eller på kvelden), kan lakken bli matt av duggfallet. Har opplevd dette selv, det blir ikke pent!

 

Selv har jeg god erfaring med å rulle International perfection 709 med skumgummirulle.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Mange takk for svar så langt!  :smiley:  Båten er nyinnkjøpt og ser ikke noe særlig ut i skroget. Planen var å omlakkere skroget over vannlinja før sjøsetting, i en eller annen hvit-nyanse. Men jeg fant ut at det kunne være greit å prøve den på vannet en sesong slik den er først. Så det blir nok en nød-shining i første omgang. Skal prøve rådene deres med rubbing og polytrol.

 

Jeg ville heller ha prøvd med f.eks. Selaclean's produkter (Gelcoat rens og polering), dette er i utgangspunktet samme som Auto Glym til bil.

Meget gode produkter som er relativt greie å jobbe med.

 

Ved bruk av poerlingsmaskin...og da spesielt proffmaskin så må du være ektremt forsiktig mht. trykket mot skroget, det tar bare et øyeblikk å svi topcoaten på en slik måte at båten må lakkeres etterpå...

 

Litt usikker på om jeg skal sette den på lakkeringsverksted eller våge meg på å lakkere selv til høsten. Avhenger litt av om jeg får låne egnet lokale. For det er vel ikke aktuelt å omlakkere utendørs..? eller..?  :eek:

Du kan greit lakkere selv med f.eks. Hempel Polybest, blir et godt resultat med nokså enkle midler.

Denne lakken kan sprøytes på eller legges på med malerpute.

 

Som alltid ved denne type jobb er det grunnarbeidet som er det viktigste.

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...