Jump to content

Tips til sommerhavn øst/Vestfold 2017

Tom Rør

Recommended Posts

Jeg vurderer å legge sjarken litt lenger ute i fjorden til sommeren, og lurer på om det er noen steder som tilbyr plass for bare en sommersesong? Sjekket med Skjæløy, men de hadde ikke det tilbudet. Man kunne betale ukespris, men det ble for friskt med tanke på pris.Alle tips tas i mot med største glede :-)

Redigert av Tom Rør (see edit history)

Kommer med ett til:

Scandic Havna Hotel på Tjøme har det vært ledig plass i sommer i hvert fall. Et stykke å kjøre fra Oslo selvfølgelig, men det er en lun og fin havn med utmerkede fasiliteter. Fin sandstrand som nærmeste nabo, utmerkede tur- og fiskemuligheter, god pils på brygga og ikke minst nærhet til de flotteste uthavnene på Østlandet. Eks. 1/2-3/4 t til Stauper, Sandøya, Bustein, Bolærne - en times tid til Hvaler, Koster, Svenner, Stavern osv.

Prismessig likt med andre havner i Vestfold nevnt her.

Marida nevner Sand Marina, det er en god havn med bra fasiliteter på land. Beliggenheten er midt i Hvaler skjærgården, og veien til Koster og Bohuslen er jo kort. Buch nevner Marnet Marina, og det er samme eiere som står bak det anlegget. Om du googler vil du finne mye grums fra den tiden den sinnsyke mannen Thue drev anlegget, men den tiden er nå forbi. Kenneth og Fredrik som driver Sand Marina er meget seriøse og ryddige, så jeg har stor tro på at Marnet også blir utviktlet til et bra sted. Beliggenhetsmessig er de plassert i utløpet av "Vesterelva", altså det vestre utløpet av Glomma rett før Strømtangen. For dere som har stor bobåt vil jeg si at Onsøylandet har lite å by på av muligheter. I tillegg til Hankøsundet er det kun et fåtall av holmer der man ligger trygt for natten med stor båt. Det mest naturlige er da å sette kursen sørover mot Hvaler, noe som tilsier at en plass på Hvaler er enda mer sentralt.

Så vidt jeg har forstått (uten å være sikker) er det samme eiere som også står bak Hvaler Marinesenter http://www.hvalermarinesenter.no/ 

Det ligger idyllisk plassert på Spjærøysiden av Skjelsbusundet. Ligger du der vil jeg tro du neppe føler behov for å kaste loss når du kommer i båten :giggle: 

Nå skal jeg slutte med Hvalerreklamen, men jeg vil anbefale at dere tar en bil- eller båttur til disse stedene og ser med egne øyne. Lykke til :thumbsup:

Ja, Dypedal ligger fint til. Har dere vært og tittet? En annen fordel er at om du plutselig føler deg litt gammel kan du bare rusle opp bakken til Dybedalsåsen aldershjem :giggle:

Ps: Tittet bort sist jeg kjørte over den brua, og det jeg ikke har lagt merke til før nå er at de har smelt opp et enormt lagerbygg der ute! Lurer litt på hvordan i all verden de har fått lov til å sette opp den bygningen helt nede ved vannet i det (fram til nå) idylliske sundet :confused:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...