Jump to content

Er dette dieseldyr?

PiperBill

Recommended Posts

Tømte vannutskilleren på min Dahl filter i dag og det kom ut en mengde gørr. Regner med dette er dieseldyr og jeg burde ha tømt det litt før. Bra at det ikke kom fram til hovedfilter eller dysene da men er det noe mer jeg bør gjøre? Båten skal opp på mandag men jeg må kjøre en liten tur for å fylle drivstoff før det.

dyr.jpg

dahl.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Dahl sin vannutskiller er veldig effektivt og jeg tviler på om det har tetnet forfilter men jeg skal bytte den så snart de nye kommer i posten. Det er bare det at jeg må også kjøre en tur for å fylle tankene før båten tas opp om neon dager. Nå skal jeg behandler begge tankene med biocid og Alron. Tar en dieseldyr test etter hvert også.

Jeg misstenker at det har kommet vann i tankene via påfyllingslokk. De ligger jo jevnt med dekket på en Baltic og regnvann kan lett siger inn gjennom lokket dersom de ikke er skrud ordentlig til. Siste jeg fylte så lar jeg merke til kondens på undersiden a lokkene.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Tankene er jo nesten fulle nå. Tipper jeg kan fylle 20-30 liter på hver side. Ha bestilt DD test og skal ta det så snart de kommer. Jeg er optimistisk men tar alle forhåndsregler i tilfelle J

Leser forresten en del om Alron. Noen sier det er bra og andre å fraråde det.

index skrev 2 minutter siden:

Hvorfor fylle når tankene er nesten fulle da? Det har ingenting å si med tanke på kondens uansett. Lekkasje av regnvann derimot, det er et problem..

Jo du har rett i det. Det er bare at det er "the thing to do" før vinteropplag. Gikk en gang en vinter med half tank i forrige båten uten at det ble noe som helst problem. Bare passet på å plugge utluftingen.

Drit i Alron nå før opplag den drar med seg vann inn i pumpen sies det biocider har jeg ingen erfaringer med det viktigste er å holde vannet ute av tanken det er den beste dieseldyrkiller som fins :wink:
Men har du manlokk på tanken(e)dine så sjekk for dritt for det har du tydeligvis

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

En liten oppdatering. Kjørte motoren ca. en time totalt ved vinterkonservering og oljeskift. Tømte vann utskilleren ved forfilteret (ca. 0,5 liter diesel i beholderen og kanskje et par teskje vann). Da tok jeg et dieseldyr test med en «dipstick» test pinne der man smører på diesel og ser om det kommer  bakterievekst etter 3 dager. Ingen utslag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...