PiperBill Startet 22.September.2017 Del på Facebook Startet 22.September.2017 Tømte vannutskilleren på min Dahl filter i dag og det kom ut en mengde gørr. Regner med dette er dieseldyr og jeg burde ha tømt det litt før. Bra at det ikke kom fram til hovedfilter eller dysene da men er det noe mer jeg bør gjøre? Båten skal opp på mandag men jeg må kjøre en liten tur for å fylle drivstoff før det. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
LALUNA II Svart 22.September.2017 Del på Facebook Svart 22.September.2017 Usikker på om det er dyr men var jo en del dritt ....ville åpnet filteret og å sjekke det lettere å se det der er det seigt/slimete der så er det nok dyr Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
christian j Svart 22.September.2017 Del på Facebook Svart 22.September.2017 Den tanken ville jeg tømt å tørket + skrubbet/ skylt med rødsprit. Hadde samme avfallet i snekka mi og det ble bare verre skiftet filter to ganger på en tur Men usikker på om det er dyr, det var ikke spesielt slimey som det blir med dyr Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 22.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2017 Tankene a renset for ikke så lenge siden. Ser litt nærmere på det til uka. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
PiperBill Svart 23.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2017 Dahl sin vannutskiller er veldig effektivt og jeg tviler på om det har tetnet forfilter men jeg skal bytte den så snart de nye kommer i posten. Det er bare det at jeg må også kjøre en tur for å fylle tankene før båten tas opp om neon dager. Nå skal jeg behandler begge tankene med biocid og Alron. Tar en dieseldyr test etter hvert også. Jeg misstenker at det har kommet vann i tankene via påfyllingslokk. De ligger jo jevnt med dekket på en Baltic og regnvann kan lett siger inn gjennom lokket dersom de ikke er skrud ordentlig til. Siste jeg fylte så lar jeg merke til kondens på undersiden a lokkene. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Eureka Svart 23.September.2017 Del på Facebook Svart 23.September.2017 Det er en god rutine å passe på at eventuell o-ring på tankpåfyllingen er hel og i orden, gjerne ny og oppsmurt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.September.2017 Del på Facebook Svart 23.September.2017 Ikke fyll opp tankene før du er sikker på at de ikke er fulle av vann og dritt da! Fylle kan du gjøre til våren, etter å ha sjekket tanken. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
PiperBill Svart 23.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2017 Tankene er jo nesten fulle nå. Tipper jeg kan fylle 20-30 liter på hver side. Ha bestilt DD test og skal ta det så snart de kommer. Jeg er optimistisk men tar alle forhåndsregler i tilfelle J Leser forresten en del om Alron. Noen sier det er bra og andre å fraråde det. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
index Svart 23.September.2017 Del på Facebook Svart 23.September.2017 Hvorfor fylle når tankene er nesten fulle da? Det har ingenting å si med tanke på kondens uansett. Lekkasje av regnvann derimot, det er et problem.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
PiperBill Svart 23.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2017 index skrev 2 minutter siden: Hvorfor fylle når tankene er nesten fulle da? Det har ingenting å si med tanke på kondens uansett. Lekkasje av regnvann derimot, det er et problem.. Jo du har rett i det. Det er bare at det er "the thing to do" før vinteropplag. Gikk en gang en vinter med half tank i forrige båten uten at det ble noe som helst problem. Bare passet på å plugge utluftingen. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
index Svart 23.September.2017 Del på Facebook Svart 23.September.2017 PiperBill skrev 2 minutter siden: Det er bare at det er "the thing to do" før vinteropplag. Tvangstanker kalles sånt;-) Du bør heller ikke plugge utluftingen, da kan du risikere å ødelegge tanken. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LALUNA II Svart 23.September.2017 Del på Facebook Svart 23.September.2017 (redigert) Drit i Alron nå før opplag den drar med seg vann inn i pumpen sies det biocider har jeg ingen erfaringer med det viktigste er å holde vannet ute av tanken det er den beste dieseldyrkiller som fins Men har du manlokk på tanken(e)dine så sjekk for dritt for det har du tydeligvis Redigert 23.September.2017 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
HansO Svart 23.September.2017 Del på Facebook Svart 23.September.2017 PiperBill skrev 16 minutter siden: Bare passet på å plugge utluftingen. Hvorfor det? Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 23.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2017 HansO skrev 34 minutter siden: Hvorfor det? Jo får å hindre dieseldyr å kunne klarte inn. :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Eureka Svart 23.September.2017 Del på Facebook Svart 23.September.2017 ? de minste og mest aggressive kryper inn eksosen, via sylinderene, dyser, og kommer bakveien gjennom filteret. Derfor er det viktig å snu dieselfilteret om vinteropplag. Det er en del av vanlige prosedyre for vinterkonservering. ? Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 23.September.2017 Del på Facebook Svart 23.September.2017 PiperBill skrev for 3 timer siden: Jo får å hindre dieseldyr å kunne klarte inn. :-) hehe - God helg. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 24.September.2017 Del på Facebook Svart 24.September.2017 Hadde vært skeptisk til å plugge lufting til tanken. Den har vel en funksjon i forhold til å kompensere for endring i volum ved temperaturendring? Men med helt fulle tanker er kanskje ikke dette en like viktig faktor da det er lufta som har den største varmeutvidelsen. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 1.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2017 En liten oppdatering. Kjørte motoren ca. en time totalt ved vinterkonservering og oljeskift. Tømte vann utskilleren ved forfilteret (ca. 0,5 liter diesel i beholderen og kanskje et par teskje vann). Da tok jeg et dieseldyr test med en «dipstick» test pinne der man smører på diesel og ser om det kommer bakterievekst etter 3 dager. Ingen utslag. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.