tallboy Startet 23.September.2017 Del på Facebook Startet 23.September.2017 (redigert) Jeg har fått en ca. 1980-85 modell 14 fot Askeladden Kombi seiljolle, som har blitt stående i behov av en generell oppgradering/restaurering. Jeg mangler storseilet, men jeg har de alle øvrige delene til båten, 2 par årer, samt båthenger og en langstammet Honda BF5A fra 1999 . Det jeg lurer på er hva slags lakk som ble brukt på treverket? Det er en stor og en liten treplate som ser ut som vannfast finér i akterspeilet, pluss at det meste av roret er i tre, med en forlengerplate av metall. Alt må uansett slipes helt ned, men jeg er usikker på hvilken type lakk jeg skal bruke, det vil jo flasse av igjen hvis lakkens base er feil. Anbefalinger mottas med takk. Er det noen som vet om treplatene i akter ble limt til skroget, i tillegg til at de er skrudd? Jeg utelukker ikke at det kan være like greit å bytte dem. Båthengeren er en B. Gjellum BSG Combi fra 1981 i grei bruksstand. Den har dessverre hjul med boltmønster 4x4" (4"=101,6mm), ikke 4x100mm som på nyere hengere, men til gjengjeld er det smørenipler til hjullagrene! Jeg har lett på nettet etter produsenten, men ikke funnet noe, er det noen som vet mere om disse hengerne? Hvis det er noen av dere som har liggende et Askeladden 14 storseil og noen meter grå fenderlist, som dere gjerne vil bli kvitt, så si fra. Jeg vurderer å sy sjøl et balansert luggerseil på ca. 9,5m² til en mye kortere og ustaget mast, hvis jeg ikke får råd til det originale storseilet. Jeg må også sy en havnepresenning, disse båtene er jo dessverre ikke selvlensende. Noen tips om stoff? Det er også et brudd i metallskinna under kjølen, er det noen som vet om slike lister kan kjøpes som metervare noe sted? Jeg skal forsøke å huske å bruke kameraet underveis i arbeidet. tallboy Redigert 23.September.2017 av tallboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 23.September.2017 Del på Facebook Svart 23.September.2017 (redigert) Hei :) -og gratulerer med fint prosjekt! tallboy skrev for 6 timer siden: Jeg har fått en ca. 1980-85 modell 14 fot Askeladden Kombi seiljolle, som har blitt stående i behov av en generell oppgradering/restaurering. Jeg mangler storseilet, men jeg har de alle øvrige delene til båten, 2 par årer, samt båthenger og en langstammet Honda BF5A fra 1999 . Det jeg lurer på er hva slags lakk som ble brukt på treverket? Det er en stor og en liten treplate som ser ut som vannfast finér i akterspeilet, pluss at det meste av roret er i tre, med en forlengerplate av metall. Alt må uansett slipes helt ned, men jeg er usikker på hvilken type lakk jeg skal bruke, det vil jo flasse av igjen hvis lakkens base er feil. Anbefalinger mottas med takk. Jeg kjenner ikke båten din og kan ikke se noe treverk egentlig. Er det ileggsplater / plater som man legger på toftene i denne båten som er i tre (og som ikke er på bildet)? Du kan sikkert bruke det meste. Fra 12 lag ovatrol til 2-komponent klarlakk fra Biltema hvis du sliper ned til treet. Skal du bare matte, kan du kanskje bruke en sealer eller noe hvis du er usikker? -evt. kan du jo teste litt på roret? Er roret av treverk? Vil nesten tro den er dekket av epoxy eller glassfiber. Kan den ha blitt erstattet eller fikset på et tidspunkt? Bilder? Mht akterspeil ser jeg heller ikke noe treverk. Snakker du om inne i akterspeilet eller sånne "støtdempere" som motor skal festes utenpå? Sitat Er det noen som vet om treplatene i akter ble limt til skroget, i tillegg til at de er skrudd? Jeg utelukker ikke at det kan være like greit å bytte dem. Båthengeren er en B. Gjellum BSG Combi fra 1981 i grei bruksstand. Den har dessverre hjul med boltmønster 4x4" (4"=101,6mm), ikke 4x100mm som på nyere hengere, men til gjengjeld er det smørenipler til hjullagrene! Jeg har lett på nettet etter produsenten, men ikke funnet noe, er det noen som vet mere om disse hengerne? Hvis det er noen av dere som har liggende et Askeladden 14 storseil og noen meter grå fenderlist, som dere gjerne vil bli kvitt, så si fra. Jeg vurderer å sy sjøl et balansert luggerseil på ca. 9,5m² til en mye kortere og ustaget mast, hvis jeg ikke får råd til det originale storseilet. Jeg må også sy en havnepresenning, disse båtene er jo dessverre ikke selvlensende. Noen tips om stoff? Det er også et brudd i metallskinna under kjølen, er det noen som vet om slike lister kan kjøpes som metervare noe sted? Jeg skal forsøke å huske å bruke kameraet underveis i arbeidet. Jeg byttet akslingen på min gamle henger og fikk dermed "ny" boltavstand på gamle felger. Må nok kjøpe nye hjul før jeg legger ut på langtur, men ut og inn av garasjen går fint. Har ikke hørt om Gjellum BSG Combi. Tror det var mange småprodusenter av hengere rund om på 70-80-tallet... Bilder og slikt er kjempehyggelig hvis du tar fatt på prosjektet i høst / vinter :) Redigert 23.September.2017 av WithVital (see edit history) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Sebaldus Svart 14.April.2018 Del på Facebook Svart 14.April.2018 Hei, jeg har samme båt i garasjen som prosjekt. Fremdriften er dog dårlig. Platen i akterspeilet var kun skrudd hos meg og denne skal jeg bytte. JEg bytter også innvendige skott i båten da disse var veldig vasstrukne. Jeg er også litt usikker på hva jeg skal gjøre med mast og ror men ser for meg å slipe disse helt ned og finne egnet behandling. Også på min båt var skinnen under kjølen nokså lurvete. Har kjøpt to tre-meter lengder i syrefast hos Maritim som skal erstatte denne. Har også tatt fra hverandre skrog og organge overdel for å komme bedre til. Tenkte bytte isoporen med ny isopo da den støver ganske mye. Lykke til, er jo en artig båt. Sitér dette innlegget Link to post
tallboy Svart 28.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2018 Hei Sebaldus. Har du mast og bom av tre i båten din? Jeg har en ganske liten skade i den ene siden, akkurat i skjøten mellom skrog og overdel. Jeg lurte også på om det kunne være lurt å skille skrog og overdel. Er det bare naglene som holder dem sammen, eller sitter dem i lim eller sikaflex e.l. også? Jeg har nok enda dårligere framdrift enn deg! Sender deg en pm. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 28.April.2018 Del på Facebook Svart 28.April.2018 Ja jeg har mast og bom av tre. Dukker det opp noe i alu på finn kan jo det være interessant, men lenge til jeg er klar for å rigge. På min båt satt skrog og innerdel kun med popnagler og kanskje halvparten av disse var knekt så neppe dumt å splitte båten hvis du vil gå litt grundig til verks. Vær obs på at å dele båten gir litt mer arbeid. F.eks vil du kanskje få lyst til å bytte fenderlist, flyteisopor osv når du først er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
tallboy Svart 28.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2018 Fenderlisten er delvis ødelagt, så den bør byttes uansett hvis jeg får tak i en som ikke koster for mye. Jeg har lyst til å sette båten i skikkelig god stand, og bytte trepanelene på skroget. Jeg har liggende noe vannfast kryssfiner i samme dimensjoner som oiginal. Jeg er mitt oppe i et arveskifte akkurat nå, så jeg vet ikke hvor jeg blir boende etterhvert. Båt og henger må jeg vel lagre i en container så lenge, sammen med delene til bilprosjektene mine! Som du skjønner, mange prosjekter og dårlig med plass akkurat nå, gjør at alt tar litt tid! Sitér dette innlegget Link to post
Berolina Svart 2.Juli.2019 Del på Facebook Svart 2.Juli.2019 Jeg har en tilsvarende båt - Askeladden Kombi Seiljolle,16 fot. Båten har aluminium mast/bom og er i god stand, men jeg må skifte finér-treverket bak. Ser ut som de er skrudd fra innsiden, og jeg har ikke planer om å deles kroget. Noen som har erfaring med hvordan dette kan gjøres, og om det fortsatt er mulig å få kjøpt ferdig tilskåret finérplate? Treverket har morknet og pinnen som holder roret har forsvunnet. Skulle gjerne fått tips om hvor jeg kan få kjøpt ny slik pinne. Sitér dette innlegget Link to post
Mats Erik Svart 24.Juli.2020 Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 Hej, Har samma problem med akterspegeln. Lyckades du byta akterspegeln? Pinnen som höll rodret lossnade efter första seglingen men jag tillverkade en själv mha gammal årtull, vattenslangsbit och M8 sexkantsbult som jag slipade ner. Funkar utmärkt..., /MatsErik från Göteborg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.