Jump to content

Montere propell, fast aksel

index

Recommended Posts

Jeg satser på å få min nye propell på mandag, så da er det bare å kjøre på og få den montert så jeg kan få sjøsatt igjen. Men hvordan gjør jeg engentlig dette? Bør propellen varmes opp før den sette på f.eks, så den setter seg ekstra godt? Eller holder det å stramme godt til? Ser ut til at det er brukt Loctite på mutteren sist den ble montert, dette bør jeg sikkert ha igjen? Noen gode tips til å få dette rett?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Personlig ville jeg ikke varmet propellen, den setter seg normalt sett utrolig godt bare på konen.

Varme må man da propellen skal av igjen og kan være vanskelig dog.

Varmer du propellen da før du trer den inn på akselen, vil den nok bli enda mer strevsomt å få den av igjen da den tid kommer.

Blå locktite på mutteren er nok lurt.

Hvis du varmer propellen, regn med at du aldri skal ha den av igjen. Smør akslingen med litt fett. Dytt propellen innpå. Smør litt fett på gjengepartiet og skru til. Det skal strammes hardt til. Usikker, bruk momentnøkkel. Propellmutteren skal sikres med låseblikk.

Jeg har sett flere tilfeller der folk knakker propeller av koner med en liten hammer og trekloss. Jeg har kjenskap til flere som har mistet propellen. Flere der propellen har gått og raklet på akslingen, ødelagt lagre og koner. De har ikke fulgt den enkle prosedyren beskrevet over.

Redigert av Hulda (see edit history)

Litt usikker på om kilesporet går helt ut, skal sjekke I ettermiddag. Men den gamle propellen var sikret med kun Loctite, ingen låsebrikke, splint eller noe som helst. Har bestilt med låsebrikke etc. fra Sleipner, så da håper jeg det lar seg sammenstille på en god måte. Tar nok uansett litt Loctite av den mildere sorten I tillegg til brikka.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...