Jump to content

Simrad nss12 evo 2 VHF viser no GPS information


Indigo

Recommended Posts

NSS12 evo 2 har både innebygget GPS mottager og muligheten til å bruke ekstern via NMEA2000. Om du går inn i installasjons menyen finner du en undermeny som jeg mener å huske heter sattelitter. Der vil du se om det er ekstern (om du har GS25) eller bare intern GPS mottaker som er tilknyttet. Der vil du også se om du har sattelittmottak.

Kan det være at du bruker ekstern GPS mottaker (GS25), men at denne ikke er koblet til NMEA2000 nettet, eller at dette ikke har forsyningsspenning?

Link to post
Share on other sites

Det er det jeg mente ja. Ser av bildet at du har veldig god sattelittmottak :thumbsup:

Men, jeg leste kanskje spørsmålet ditt litt dårlig;

Er problemet ditt at du ikke får posisjonsdata (fra kartplotteren) i VHF enheten din?

I så fall, hvilken VHF enhet har du, og hvordan er den koblet til kartplotteren? Via NMEA2000 (SimNet) eller NMEA0183?

Link to post
Share on other sites

Du ser det i hvertfall på kablingen og tilkoblingen som er brukt;

Øverste tilkobling på bildet er NMEA2000 (SimNet).

Nederste bilde er NMEA0183.

Ved NMEA 2000 tilkobling skal du ikke behøve å gjøre noe i NSS`en, men du må sette opp GPS kilde i VHF`en

Ved NMEA0183 tilkobling må du sette opp denne kommunikasjonen både i NSS`en og VHF`en.

Har du en nyere Simrad VHF, tipper jeg at de kommuniserer på NMEA2000 (SimNet).

 

DF2DD9DA-0C4A-4B8D-A700-FD0023C03148.png.8463f1a86a1d04584045f3f049bd98bd.png

Link to post
Share on other sites

SimNet er (var) Simrads proprietære nett. Det er helt funksjonskompatibelt med standard NMEA2000, men benytter proprietære (egne) plugger. Det finnes overganger. Et oppsett med (gamle) SimNet enheter og (nye) NMEA2000 enheter fungerer helt perfekt.

Jeg har selv en (nyere) Simrad NSS16 evo2 kartplotter med NMEA2000. Denne er tilkoblet mitt gamle, originale SimNet. Til dette nettet er flere enheter tilkoblet, bla. min gamle Simrad AP26 autopilot. SimNet nettverket er også tilkoblet motorene mine (2 * Volvo Penta D4) via Volvo Pentas NMEA2000 gateway og kabelovergang til SimNet slik at jeg har motordata på kartplotteren.

 

SimNet er nå utgått av Simrads produktspekter og erstattet med NMEA2000. Men kan fint kommunisere med gamle SimNet produkter.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...