Jump to content

VP TAMD61A, hvordan bruke Systemrens?

TerjeFjern

Recommended Posts

Det blir litt gasslommer av det, så sirkulering en gang i blandt er nok greit. 

Jeg har en tråd med noen bilder fra tamd 60 c som kanskje ikke er så ulikt. Jeg koblet meg på sjøvannspumpa, blendet uttaket til pakkboksene på oljekjøleren, og koblet fra ved eksosbendet slik at det gikk tilbake til tanken hvor vannpumpa sugde fra. Kjørte først ferskvann, så systemrens til det nådde enden av slangen ved eksosbendet, og lot det hele sirkulere noen sekunder (nå er eksosen uten kjøling, så ikke lenge). Deretter sirkulerte jeg dette enngang i døgnet i fire døgn ved å starte motoren.

Eg brukte ein 30liter gjærstamp med lokk. Laga 2 hull i lokket til 38mm slanger, skjøta på slangen på eksos-blandebend og satte den i stampen, senka ei lensepumpe nedi, kobla utanom impeller, og lot det sirkulere i timevis.  Kan være lurt å bruke tidsur og batterilader som tåler last, då kan du la det snurre feks 10 minutt i timen.  Eg stripsa eit par gamle sokker på returslangen slik at ikkje lensepumpa skulle få all skit med på neste runde. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Tror absolutt sirkulasjon er en fordel. Blir imidlertid mindre tiltak om man kan la være å demontere for mye, og bruke motoren selv til sirkulasjon, selvom det bare blir litt. Gjør dette nå rutinemessig hvert 5. år, og opplever at det er relativt lite jobb når jeg kan gjenbruke slanger og dunk fra sist. 

Fant et bilde fra tidligere i år:

IMG_1399.JPG.0fa6cbf1bf144814548216c899674439.JPG

Ene slangen ned til vannpumpa, og andre slangen opp fra oljekjøleren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...