Jump to content

Behandling av skrog før sommer opplag

audunfr

Recommended Posts

Hei.

Seilbåten blir liggende på land neste sesong og kanskje litt lengere, men det er usikkert på lengde. Derfor er jeg på utkikk etter en måte å bevare sidene på båten uten å måtte polere og vokse det opp slik jeg gjør i starten av hver sesong. 

Noen tipset meg om å kjøpe billig voks på biltema å smøre den tykt inn med, eller vaselin. Dette skal vist bare lett kunne vaskes av når jeg evt. vil ha båten på vann igjen.

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å best bevare båten mens den står på land?

Lurte også på siden det er ukjent hvor lenge den skal ligge om det er bedre å tømme diesel tanken eller å fylle den til topp. Vet anleggs diesel har god holdbarhet i forhold til bil diesel så heller mot å toppe den slik jeg alltid gjør. 

Jeg bruker vaselinolje på min. Utrolig lett å legge på - teller en del det også.

Og så gav jeg samme behandling til min gamle skinnjakke etterpå. Gjorde susen det også.

Et meget anvendlig produkt. :thumbsup:

https://www.jernia.no/produktkatalog/maling/løsningsmiddel-og-kem/stabil-vaselinolje-1l/p/66100003

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Hei,

skal båten dekkes til helt. ? Jeg spør fordi om du setter inn båten med vaselinolje og det regner.., så havner dette til slutt i bunnstoffet ditt. Jeg syntes det ble kliss på en av mine tidligere båter. Jeg ville ha polert båten ved opptak, skikkelig med påfølgende sealer, og latt den stå helt uten rester av remedier. 

Redigert av Worry II (see edit history)

@audunfr Jeg brukte vel kanskje en kvart liter eller noe sånt, kanskje en 1/3 l. Tok for meg både over og under fenderlista.

PS: Merk at vaselinolje er visst det samme som parafinolje. Sistnevnte får du i hendige halvlitersflasker på bl.a. IKEA og Biltema.

PS2: Det kan godt hende proffe båtprodukter er enda bedre, men for meg er det vaselinoljen som gir meg selve godfølelsen (enkelt, billig og bra).

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Takk for alle tips.

Worry II, er usikker på om presenning dekker hele så litt i tvil der. 

Uansett så renner det gjerne litt vann fra dekket og ned som kommer innenfor presenningen ved masta. 

Så kan hende at å polere og vokse kanskje er bedre selv om det er mye jobb. 

Hvis presening dekker helt virker vaselinolje genialt så takk for tipset og mengde Turbåt! :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...