Fru Jacobsen Startet 25.September.2017 Del på Facebook Startet 25.September.2017 Ja hvorfor gjør de det? Og det "feil" vei.. Så godt som alle jeg treffer har en 29 fot som egentlig er 32, eller en 32 fot som egentlig er 34 eller kanskje til og med 35! I går så jeg til og med en 54 foter som egentlig var 59. Skulle tro at produsentene heller ville brife på seg et par ekstra fot i markedsføringen enn for få.. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Hulda Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Kan bare svare for meg selv. Hulda er bygget metrisk. Er jeg i Skagen regner jeg tre fot på meter'n. Og Hulda blir 39 fot. Akkurat under grensen til å betale DKK 'en drøss' mer pr. døgn. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 For da får vi båter som er større enn max grensa inn i havna... Hadde Cranchi Zaffiro hvor det stod 34 på siden. Men gamlegutta i havna målte og kom til 37. Kjempeklatt når max var 34 fot. Viksunden er reg som 310 men har skroget og badeplattformen til 340. Er vel bare nyere Nimbus som går andre vei... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Hakkannen Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Veldig greit når båten skal slippes og man betaler per fot Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Skroglengde vs Skroglengde+badeplattform+baugspryd? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lars H. Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Kan jo være greit å oppgi en 26 fot båt til å være 27 fot, så blir den over 8m og en slipper unna vestpåbudet? Min Saga 27 (omregnet til 8,23m) oppgis til å være 8,15m. Så her har i hvert fall Sagaboats vært edruelige til å oppgi rett lengde på 8mm nær! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Napoli Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Lars H. skrev 37 minutter siden: Kan jo være greit å oppgi en 26 fot båt til å være 27 fot, så blir den over 8m og en slipper unna vestpåbudet? Min Saga 27 (omregnet til 8,23m) oppgis til å være 8,15m. Så her har i hvert fall Sagaboats vært edruelige til å oppgi rett lengde på 8mm nær! Mens min Nimbus 26 Nova er 8,4 meter. En evig og utrolig lite tilfredsstillende diskusjon med de sorte båtene hver gang de ser 26-tallet. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
index Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Min 27 foter er 8,08. En liten 27 foter med andre ord. Men på rett side av 8 meteren.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
PiperBill Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Jeg har en Baltic 29. Lå ved siden av en Inter 9000 (29 fot) mens vi fylte drivstoff. Inter’n ser MYE mindre ut. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Tom Rør Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Vår båt er 13,48 lang, men heter 42. Skulle tro den var lettere å selge som 44 fot ? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 Min heter 36, men er 36,6 i skroget, og ihht manualen er den 39,15 når badeplattformen bak og ankerrulla foran er med... Siste årgangen av båten het faktisk 38 i navnet. Hos meg et plattformen påskrudd, så det er vel da riktig å kalle den for 36 og ikke 39....? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 jaja - fot og fot, der er eit utall forskjellige lengder som er ein fot. Den foten som er 12 engelske tommer og dermed 30,48 cm er ein av dei kortare. https://no.wikipedia.org/wiki/Fot_(måleenhet) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 PiperBill skrev for 2 timer siden: Jeg har en Baltic 29. Lå ved siden av en Inter 9000 (29 fot) mens vi fylte drivstoff. Inter’n ser MYE mindre ut. Men Inter 9000 er vel basert på en Master 820 etter som jeg har forstått? At de sparkler fast en badeplattform og et baugspyd og kaller en 27 foter for 29 må vel kunne kalles ren svindel. Jeg slår et slag for å måle skrogets lengde fra fenderlist til fenderlist, så får påskrudd utstyr komme i tillegg. Har man litt gangsyn kan jo hver enkelt vurdere om 30 foter er stor eller liten. Dersom de gjør som på Laguna 1180, altså støpe inn et 3 fot langt baugspyd i skroget og legge fenderlista rundt, ja da må det jo måles med. Det samme har de gjort med badeplattformen. Så får det være opp til hver enkelt å avsløre fanteriet. Ser man på badeplattformen på en Princess eller Fairline under vannlinja ser man jo at dette er helt annerledes utført. Her er skroget dratt ut i full lengde, noe som innebærer større innvendig volum samt bedre bæring i skroget. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 25.September.2017 Del på Facebook Svart 25.September.2017 nordan family 27 skrev for 1 time siden: Min heter 36, men er 36,6 i skroget, og ihht manualen er den 39,15 når badeplattformen bak og ankerrulla foran er med... Siste årgangen av båten het faktisk 38 i navnet. Hos meg et plattformen påskrudd, så det er vel da riktig å kalle den for 36 og ikke 39....? Ja, enig i det! Nå er jo det en ekstremt brei og romslig 36 foter, men allikevel synes jeg ikke det er riktig å ta med en skrudd badeplattform i båtlengden. Den er ikke en del av skroget. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
janet Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 det er vel knappast noen veldefinert måte å måle LOA på, Lpp er skapelig definert, noen måler med plattformer, noen uten skal plattformer, flaggstenger og spyd og gallionsfigurer med? mange steder betaler du penger for kaiplass etter hvor mye kai du okkuperer, da må du betale for flaggstenger, plattformer etc etc hadde vært OK med en fast definisjon på LOA som passet til båttyper flest Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Trophy Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 (redigert) På meg virker det som modellnavnet er tatt fra LWL. Passer ihvertfall med de 3 amerikanske båtene eg har hatt. Redigert 26.September.2017 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 Tulleopplegg med fot. Målebrev oppgir metrisk, førerbeviser opererer med metriske grenser , sånn er det og burde utelukkende være. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
shipahoy Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 (redigert) Min Marieholm 261 er 8.00 m som blir ca 26' 3''. Det passer bra. Så har vi for eksempel Vindö 40 som har 40 m^2 seilareal, men er ca 31'. Det er litt forvirrende :-) Redigert 26.September.2017 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 Min båt heter 36 fot men måler 43 :P Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 (redigert) Det er jo ingen lov som sier at båtens navn skal gjenspeile lengden i fot (loa eller lwl). Det er da lov å produsere og selge en båt som heter f.eks. Rapid 33 uten at den må være 33 fot. Redigert 26.September.2017 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 Riktig, vår båt heter Saga 27 og ikke Saga 27fot selv om den faktisk er er svært nært 27 fot (mangler 8cm på 27fot). Den kunne derfor også hatt navnet Saga 815, eller som de første modellene på 70-tallet: Sagatour. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.