Jump to content

Hvorfor lyver alle båtprodusentene på antall fot?


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Ja hvorfor gjør de det? Og det "feil" vei..

Så godt som alle jeg treffer har en 29 fot som egentlig er 32, eller en 32 fot som egentlig er 34 eller kanskje til og med 35! 

I går så jeg til og med en 54 foter som egentlig var 59. Skulle tro at produsentene heller ville brife på seg et par ekstra fot i markedsføringen enn for få..

 


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

For da får vi båter som er større enn max grensa inn i havna:wink:...

Hadde Cranchi Zaffiro hvor det stod 34 på siden. Men gamlegutta i havna målte og kom til 37. Kjempeklatt når max var 34 fot. Viksunden er reg som 310 men har skroget og badeplattformen til 340. Er vel bare nyere Nimbus som går andre vei...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Kan jo være greit å oppgi en 26 fot båt til å være 27 fot, så blir den over 8m og en slipper unna vestpåbudet?:saint::easter:

Min Saga 27 (omregnet til 8,23m) oppgis til å være 8,15m. Så her har i hvert fall Sagaboats vært edruelige til å oppgi rett lengde på 8mm nær!

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 37 minutter siden:

Kan jo være greit å oppgi en 26 fot båt til å være 27 fot, så blir den over 8m og en slipper unna vestpåbudet?:saint::easter:

Min Saga 27 (omregnet til 8,23m) oppgis til å være 8,15m. Så her har i hvert fall Sagaboats vært edruelige til å oppgi rett lengde på 8mm nær!

 

Mens min Nimbus 26 Nova er 8,4 meter. En evig og utrolig lite tilfredsstillende diskusjon med de sorte båtene hver gang de ser 26-tallet.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
PiperBill skrev for 2 timer siden:

Jeg har en Baltic 29. Lå ved siden av en Inter 9000 (29 fot) mens vi fylte drivstoff. Inter’n ser MYE mindre ut.

Men Inter 9000 er vel basert på en Master 820 etter som jeg har forstått? At de sparkler fast en badeplattform og et baugspyd og kaller en 27 foter for 29 må vel kunne kalles ren svindel.

 

Jeg slår et slag for å måle skrogets lengde fra fenderlist til fenderlist, så får påskrudd utstyr komme i tillegg. Har man litt gangsyn kan jo hver enkelt vurdere om 30 foter er stor eller liten. Dersom de gjør som på Laguna 1180, altså støpe inn et 3 fot langt baugspyd i skroget og legge fenderlista rundt, ja da må det jo måles med. Det samme har de gjort med badeplattformen. Så får det være opp til hver enkelt å avsløre fanteriet. Ser man på badeplattformen på en Princess eller Fairline under vannlinja ser man jo at dette er helt annerledes utført. Her er skroget dratt ut i full lengde, noe som innebærer større innvendig volum samt bedre bæring i skroget.

Link to post
nordan family 27 skrev for 1 time siden:

Min heter 36, men er 36,6 i skroget, og ihht manualen er den 39,15 når badeplattformen bak og ankerrulla foran er med... Siste årgangen av båten het faktisk 38 i navnet. Hos meg et plattformen påskrudd, så det er vel da riktig å kalle den for 36 og ikke 39....?

Ja, enig i det! Nå er jo det en ekstremt brei og romslig 36 foter, men allikevel synes jeg ikke det er riktig å ta med en skrudd badeplattform i båtlengden. Den er ikke en del av skroget.

Link to post

det er vel knappast noen veldefinert måte å måle LOA på, Lpp er skapelig definert,

noen måler med plattformer, noen uten

 

skal plattformer, flaggstenger og spyd og gallionsfigurer med?

 

mange steder betaler du penger for kaiplass etter hvor mye kai du okkuperer,

da må du betale for flaggstenger, plattformer etc etc

 

hadde vært OK med en fast definisjon på LOA som passet til båttyper flest

 

V8 rules.

 

Link to post

Riktig, vår båt heter Saga 27 og ikke Saga 27fot selv om den faktisk er er svært nært 27 fot (mangler 8cm på 27fot). Den kunne derfor også hatt navnet Saga 815, eller som de første modellene på 70-tallet: Sagatour.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...