sebba2 Startet 26.September.2017 Del på Facebook Startet 26.September.2017 Heisann, har ein SABB G, som slutta og kjøle for eit par dager siden. Har løsna vannpumpehuset (ferskvannskjølt), men skruå til selve membranen sitter som faen. Men får den nok opp til slutt. Membranen i seg sjøl, så veldig sliten ut, så trenge nok ny. Noken me annbefalinger til kor eg kan skaffa ny? Bor i stavanger, og tippe at ein ny fra frydenbø kan bli dyrt..... Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
index Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 Røyksund Mekaniske har I alle fall, selv om de er på andre siden av fjorden... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sebba2 Svart 26.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2017 Andre siden av fjorden ja. Meir andre siden av fylket ;) Ka pris ska ein sånnein pumpa koste da? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Dinamo Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 At membranen til Sabb G og til Sabb 2G har samme delenr, kan gjera leitinga lettare. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.September.2017 Del på Facebook Svart 27.September.2017 sebba2 skrev for 19 timer siden: Andre siden av fjorden ja. Meir andre siden av fylket ;) Ka pris ska ein sånnein pumpa koste da? Posten er jo oppfunnet, så du trenger jo ikke kjøre selv da. Jeg prøver bare å hjelpe deg å finne noen som har delen. Om det kun er menbranen du trenger så koster den vel noen hundrelapper, lenge siden jeg kjøpte en slik men et par hundre var det vel. Hele pumpen blir nok en helt annen pris, men det trenger du neppe. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sebba2 Svart 27.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2017 Trenger bare membran ja. Takker for råd, ska ta ein tlf seinere. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
M/S Malene Svart 27.September.2017 Del på Facebook Svart 27.September.2017 Det er Frydenbø som har overtatt Sabbs delelager. Er kanskje denne: 851005 MEMBRAN 70'' NEOPRENE K65 S 416,25 Kan bestilles herfra: http://nettbutikk.sabb.no/shop/productslist.aspx?CatalogDirectoryId=12&MenuNode=635488106007500000&cp=1&SortBy= Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 28.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2017 Hei igjen, folks. Fekk ut membrana igår, den var ikje ødelagt :O Var litt mørkna men fullt brukbar. Så mye værre ut før eg tok den ut. Ka kan problemet vera då? Problemet blei te slutt på motorn at eg ikje fikk nokk vanntrykk te at vannet klarte og bli dratt gjennom heile motoren. Har tatt ut termostaten, og rensa igjennom systemet mange ganger tidligere i sommer, da heile kjølesystemet var fullt i dritt etter forrige eiger.... Tenkte og setta sammen pumpa igjen og kjøre gjennom systemrens eller noke sånt i samme slengen. Må gjerne "prime" pumpa og for å få den igang nå? Ein annen ting, pakninger. Har hørt at mange SABB-folk foreslår å laga alt av pakninger i melkepapp. Holder det? Har pakingssement og men veit ikje ka som er best. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
index Svart 28.September.2017 Del på Facebook Svart 28.September.2017 Du bør nok rengjøre ventilene på pumpa. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 28.September.2017 Del på Facebook Svart 28.September.2017 Antar du har dobbeltpumpe på denne. Få med pakningsett og rengjøre godt. på ferkvannsiden holder gjerne belgen i flere tiår. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 28.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2017 Takk for svar! Ka vill dobbeltpumpe sei? Utifra det eg har sett, er det bare ein pumpe på den .. Får ta ein "overhaling" på den idag. Men pakinger: Eg vil ha motoren klar te helgå, kan eg bare lage mine egne? Eller MÅ eg kjøpa nye? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
hanto1 Svart 28.September.2017 Del på Facebook Svart 28.September.2017 Mulig jeg blander med 2H der er det dobbeltpumpe for sjøvann til eksos og sirkulasjon fv krets. Angående pakninger har jeg alltid brukt orginal, evt universalpakning med samme tykkelse. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.September.2017 Del på Facebook Svart 28.September.2017 Om den er ferskvannskjølt har den dobbeltpumpe. Dvs to pumper utpå hverandre. Med mindre den har tørr eksos da. Pakninger lager du greit selv, men bruk pakningsmateriale og ikke melkekartonger da... Demonter de firkantede ventilblokkene og sjekk at alt er helt og rent. Litt smuss her fører til at pumpen ikke virker. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sebba2 Svart 28.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2017 Denne e ferskvannskjølt og tørreksos... Får vel bruka pakningssement då? Det e vel nesten det samme som TEC7, bare sterkere Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
sebba2 Svart 28.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2017 Då var pumpa satt samen igjen og motoren prøvd. Var få tegn til kjøling i starten, men itte masse klemming på slanger og av og på med tappeskruer og drit og lort og masse gassing, kom det vann fram. Da ser ut som om eg har stabilt trykk nå. Er dette normalt? Er det dette som er å "prime" pumpa? Virka og som om vanntrykket blei bedre når eg holdt slangen som leder vannet UT av motoren og inn i kjølesløyfa OPP, mot himmelen. Er det normalt? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Dinamo Svart 28.September.2017 Del på Facebook Svart 28.September.2017 prime pumpa - då fyller du vatn rett i ventilhuset, slik at ventilane ikkje er tørre, og plages med luft. Men når du no har fått inn vatn, og det sirkulerer, so bør det heile vera greit. Dog ville eg nok følgt med på temperaturen ei stund, for å sjå at den får nok kjøling. Det kan vel skje at sylinder eller topp gror tett, eller at der kjem for mykje maling på kjølerøret under båten. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 28.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2017 Ok, takker. Då har eg ein sabb som virkar igjen :) Hadde motoren gåandes ein stund idag for å sjå om an blei varm. Så gjekk på ganske høyt rmp i vel ein halvtime etter eg fekk trykk igjen. Var 90grader, men gjekk sakte nedover etterkvart. Får vel testa skikkelig med belasting osv imårå. Og hive i glycol. Har kun ferskvann nå. Det har vel og ein lavere kjøleeffekt? I tilleg har kje båten vært oppe på vel 2 år, så tenke meg sløyfo e ganske full i drit og bunnstoff fra forige eigar.. kanskje eg sko kjørt ein runde med kjølesyst. Rens og? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
sebba2 Svart 29.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2017 Tid for update. Virker som pumpa flytter vannet, men feil vei? Motoren blei ikje over 80 grader i allefal... Slangen som e markert rød blei varm og blå blei kald. Skulle tro at slangen te INN i vannpumpa skulle vær kald og den andre varm? Kor e INN og UT på denne? Kjenner meg elendigt lei av å skru nå :/ Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
sebba2 Svart 29.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2017 (redigert) ....... og der gikk driten varm igjen... 100 grader. Ka kan vera galt då? Kan vel og leggja til at eg merka at vannet i eksansjonstanken gjekk opp og ner betrakteligt mye når eg dreie om motorn.... e vel ventilane i vanpumpå? Redigert 29.September.2017 av sebba2 (see edit history) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Dinamo Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 Sitat Slangen som e markert rød blei varm og blå blei kald. Nei, sånn skal det ikkje vera. Eg mistenker termostaten, den kan styra varmt vatn til pumpeinnløpet, men skal ikkje gjera det når motoren er oppe på temperatur. Eg fekk samtidig ein mistanke om at vannkappen i motoren kan vera nokso tett, for termostaten skal ikkje senda sopass mykje varmt vatn den veien. Ellers so skal det vera greit å skru ventilhuset av vannpumpa og opna det opp.Sjå då etter at fjørene er heile og at ventilflatene tetter. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 29.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2017 Igjen takk for hjelp! Nå kjøler den rett vei, går ikje varm :)) var som du seier ventilen so var galen. Ser ut so eg klarte og fiksa det, satt samman igjen og starta opp. Holder tempen veldig bra nå. Sjølv med belastning. Ang termosat, har eg hatt vekk denne for lenge sidan. E ikje vits og ha på når motoren er FVkjølt. Eg syns ventilen ikje "tålte belastning, for hvis man holder den litt igjen, går den ikje opp, men går utifra att vanntrykket fra pumpa fiksar det. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Lazyjack Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 Ikke vits med termostat når den er ferskvannskjølt sier du? Da kan du vel like godt fjerne den på bilen også! Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 29.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2017 (redigert) Nå har nok knskje bilen en bedre form av kjølesystem og :) -og i allefall uten groa og maling på kjølesløyfa :) Redigert 29.September.2017 av sebba2 (see edit history) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Dinamo Svart 30.September.2017 Del på Facebook Svart 30.September.2017 sebba2 skrev for 8 timer siden: Igjen takk for hjelp! Nå kjøler den rett vei, går ikje varm :)) var som du seier ventilen so var galen. Ser ut so eg klarte og fiksa det, satt samman igjen og starta opp. Holder tempen veldig bra nå. Sjølv med belastning. Ang termosat, har eg hatt vekk denne for lenge sidan. E ikje vits og ha på når motoren er FVkjølt. Eg syns ventilen ikje "tålte belastning, for hvis man holder den litt igjen, går den ikje opp, men går utifra att vanntrykket fra pumpa fiksar det. Ingen termostat? Det kan forklara eindel, for den termostaten skal ikkje berre opna eller stenga, den skal fordela kjølevatnet mellom to sløyfer. Den korte sløyfa er den slangen som går frå nedsida av termostaten og til innsugsida på kjølevannspumpa. Der går vatnet når det er kaldare enn driftstemperatur. Den lange sløyfa er gjennom rørsløyfa under båten, og den skal ha kapasitet til rikelig kjøling. So denne termostaten er utstyrt med det som trengs for både å få motoren varmare og å få motoren kaldare. Hvis du absolutt ikkje vil ha termostat i denne motoren, so bør du i alle fall tetta slangen som går frå termostathuset til innsuget på pumpehuset, slik at der ikkje renn vatn gjennom. Dermed so får du ein motor som er omtrent like kald som med sjøvannskjøling, Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 13.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2017 Ser dette litt seint kanskje-- Men eg visste ingenting om detta :D Trodde termostaten på ein såpass enkel motor kun opna eller lukka eg .. JAja, får vel setta ho i igjen då :D Uansett,, nå igår etter eg hadde kopla opp dynamo, etter hjelp av blant aent deg, @Dinamo, tok eg ein rask skjekk av nivået i ekspansjonstanken.......... Vannet jekk faen meg opp og ned igjen... Sånt som det gjorde før når eg ikkje hadde kjøling. Men denne gangen, klarte motoren og holde seg på 90-95 grader under god belasting som fortsatt er for varmt, men eg merka fort at det ikje var så gale denne gangen som sist, ettersom at slangen INN til kjølesløyfa blei varm og slangen UT fra sløyfa var betraktelig kaldere.. Når dette var eit problem sist gang, hadde eg full overgang på heila pumpa, alt fekk nye pakninger, gjennomgang av membran osv osv. Viste seg at det var ventilen som var problemet, så eg åpna opp ventilhuset fra den øverste store messingbolten, og tydeligvis fiksa det med eit "uhell", men alikavel, ventilen var der, fjøra var der og alt var i orden fra eg åpna ventilhuset... Koffor skjer dette? Etter eg fekk drite til og funka sist gang, har motoren gått kanskje 4 driftstimer pga dårlig vær, men eg har vært og starta opp oftere og hatt rikelig med glycol i systemet... Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.