Jump to content

Defekt Startrelee?


Magne_F

Recommended Posts

Hei. Jeg har en 89 mod Volvo Penta Aq 171 hvor ikke starteren slår inn vha tenningen. Jeg får starteren til å slå inn med en skrutrekker mellom to poler ved det jeg mistenker kan være start-releet. Fra denne lille runde saken over startmotoren, går en ledning til tenningen. Jeg har målt 12,9 volt fra tenningen, men vet ikke hvordan dette egentlig fungerer. Har noen tips om hva som kan være galt, eller hvor jeg bør starte å feilsøke. På forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

Litt OT.??

Hadde nettopp en selsom opplevelse med startrelé i kveld :cryin: Målte 12,7 volt, men når jeg prøvde å starte, kom det bare en summende lyd fra startreléet :eek: Ikke ville starteren rotere heller (når jeg tvangskjørte den.) Rigget til med ekstra batteri og et par volt metre + fikk tak i skjema for el-anlegget på motoren OG nytt (lånt) startrelé; Her skulle "eksperten" knekkke feilen. Trodde han! :yesnod:

Etter mye demontering, måling, bainnskap og løsrevet hår, åpnebarte feilen seg.... :puke::puke:

Hadde "glemt" å stramme til polskoene PÅ BEGGE batteriene!! Radio, instrumenter og lys funket ok, men når belastningen ble for stor (relé + starter) forsvant mesteparten av spenning i polskoen.

Trøsten er at jeg gjør neppe DEN feilen om igjen (hvis ikke herr Alzheimer avlegger et nytt besøk :crazy:

 

Har DU sjekket at batteriet er skikkelig tilkoblet?? M.a.o.: Har du målt spenning MENS starteren er aktivert?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei Magne_F!

Du sier at du tar en skrutrekker over de to kraftige skruene på starteren, da går motoren. Hvis du hører at releet slår til så er det nok et slitt kontaktsett som sitter i bakkant av releet, og som sammenkobler de to boltene ved startforsøk. Noen startere kan demonteres ganske mye slik at disse 2 kontaktpunktene kan renses og slipes reine. Min anbefaling er du bytter dette releet såfremt at du har batterispenning på innslaget (den tynne ledningen). Evt. levere den til et elektroverksted for test og delebytte.

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar. Det viste seg faktisk at noen hadde prøvd å starte starte båten uten nøkkel, og derfor hadde gjort diverse alternative koblinger under dashbordet. Heldigvis må de ha blitt overrasket slik at de ikke fikk med seg båten. :-)

 

Når det gjelder dette med O.T. Jeg har prøvd å skjønne litt av retningslinjene ved bruk av baatplassen.no, men ikke helt forstått hvor jeg skal legge inn hva. Noen som kan gi meg en kjapp veiledning?

Link to post
Share on other sites

Noen som kan gi meg en kjapp veiledning?

Gjerne, men jeg er usikker på hva du mener.

Hvis du lurer på om det er ok med off-topic innlegg i Åpent Forum så er svaret ja.

Men vi setter pris på om man da starter emne-tittelen med "OT: "

(Vi har ikke noe eget forum for off-topic diskusjoner hvis det var det du lurte på.)

 

Reglene for baatplassen står her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...