BØstrøm Startet 26.September.2017 Del på Facebook Startet 26.September.2017 Kom over rustfrie/syrefaste kuleventiler på nettet, styrt av strøm. Ikke så veldig dyre heller. 2 tomms koster ca 2000,- 1 tomms noe over 500,- Har bestilt disse, som åpnes når de får 12 volt, og lukkes automatisk når strømmen kuttes. Kanskje en lur investering, så slipper man å tenke på faren for frost på kjølevannssiden, som kan senke båten. Sjekk nettsiden til TG electronics Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 Det første jeg tenker på er hva skjer om du mister strøm til denne mens du går for motor... Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
BOBO II Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 Den tanken slo meg også. uffda kan bli dyrt.. nå skal vi ikke male fanden på veggen men muligheten er der. Har sett en del på disse og vurdert om det er en ide og sette en slik på septiktanken. jeg må ned i kjeller vær gang jeg skal tømme tanken og åpne krana før jeg skrur på pumpa.. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Dinamo Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 lippert skrev 37 minutter siden: Det første jeg tenker på er hva skjer om du mister strøm til denne mens du går for motor... Ein slik kran må då kunna få noko slag tilbakemelding om stengt/open, som då kan koblast til alarm eller autostopp for å redda motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 Men hva er poenget, det er vel bare å stenge manuelt om frosten skremmer deg... Jeg ville vært mer bekymret om du mister strøm med maskiner på full peising, slik flere her inne antyder.. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 BØstrøm skrev for 3 timer siden: .........åpnes når de får 12 volt, og lukkes automatisk når strømmen kuttes. ...... Helt sikker på det? Ser klart fordel med elektriskt opererte ventiler, men om det virker som du sier blir det ikke installert hos meg. Veldig mange båter har stuerom mellom motorrom og dekk, og jeg ser med gru på om en ferielasta båt trenger stenging av inntak raskt. Har deu en link til beskrivelse av ventiltypen? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 BØstrøm skrev for 7 timer siden: Kom over rustfrie/syrefaste kuleventiler på nettet, styrt av strøm. Ikke så veldig dyre heller. 2 tomms koster ca 2000,- 1 tomms noe over 500,- Har bestilt disse, som åpnes når de får 12 volt, og lukkes automatisk når strømmen kuttes. Kanskje en lur investering, så slipper man å tenke på faren for frost på kjølevannssiden, som kan senke båten. Sjekk nettsiden til TG electronics når eg tenker gjennom kva du skriv, so forbauser det meg litt. Du presiserere at det er snakk om kuleventil, og fortel at den stenger når strømmen går av. Om du hadde sagt magnetventil, so vil dette vera ein riktig respons, den skal ha magneten av eller på, men ein kuleventil skal ha ein form for motor, som roterer kula, og den skal so stenga etter at strømmen er slått av. I mitt hode stemmer ikkje dette, eg vil heller tru at det er fleire ledninger slik at den skal ha strøm her for å opna og strøm der for å stengja, samt strøm til begge på ein gang for å brenna opp. men dette er mi personlige meining. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 ja, kuleventil med elektrisk styrt og drevet aktuator hvor skulle en kuleventil uten strøm ta energien fra for å lukke? Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
salming Svart 26.September.2017 Del på Facebook Svart 26.September.2017 Fjäder? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 27.September.2017 Del på Facebook Svart 27.September.2017 (redigert) Ja. Den bruker jo (som regel) en fjær for å stenge, siden den stenger når den mister spenningen..... Men bruker strøm til åpning. Det er da nok av slike ventiler rundt om. Elektrisk styrte kuleventiler.... Redigert 27.September.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 27.September.2017 Del på Facebook Svart 27.September.2017 har for så vidt sett trekk opp ventiler, men 2 toms? tja, finnes vel Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Joltus Svart 27.September.2017 Del på Facebook Svart 27.September.2017 Trekkopp ventil? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 27.September.2017 Del på Facebook Svart 27.September.2017 16 hours ago, BØstrøm said: Kom over rustfrie/syrefaste kuleventiler på nettet, styrt av strøm. Ikke så veldig dyre heller. 2 tomms koster ca 2000,- 1 tomms noe over 500,- Har bestilt disse, som åpnes når de får 12 volt, og lukkes automatisk når strømmen kuttes. Kanskje en lur investering, så slipper man å tenke på faren for frost på kjølevannssiden, som kan senke båten. Sjekk nettsiden til TG electronics Har du en link til disse ventilene? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.September.2017 Del på Facebook Svart 27.September.2017 Elektriske atenuatorer med fjerretur fås i alle størrelser. Kjøpte nettopp to slike fra Belimo de kan fint monteres på kuleventiler. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 27.September.2017 Del på Facebook Svart 27.September.2017 http://tgelectronicsno.mamutweb.com/Shop/List/Kuleventil-med-elaktuator/548/1 Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Eureka Svart 27.September.2017 Del på Facebook Svart 27.September.2017 Skjønte ikke helt at dette skulle være bra mtp frost ? Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 27.September.2017 Del på Facebook Svart 27.September.2017 Hvis det skulle være aktuelt for meg ville jeg hatt denne stengeventilen i tillegg til kuleventilen på septik slangen. Da kan kuleventilen stå åpen hele tiden gjennom sesongen. Jeg pleier å fyller septiktanken med frostveske og pumper ut ca halvparten slik at tømme slangen også står med frostveske i gjennom hele vinteren når båten ikke er i bruk. Nå skal det sies at jeg ligger i organisert boblehavn og er ikke så opptatt av at det skal fryse til. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Hulda Svart 27.September.2017 Del på Facebook Svart 27.September.2017 Dette med at ventilen stenger om strømmen forsvinner: Forsvinner strømmen på Hulda, så stanser motoren, og ventilen stenger. Greit nok. Men hos meg er ikke behovet til stede, for her står ventilene oppe uansett. Røropplegg og solide gummislanger med skikkelige klemmer. På Hulda er ikke behovet til stede. Men jeg tar poenget i andre konfigurasjoner. Hadde mye av den slags offshore. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.