Jump to content

Tips om fjernstyring av lysbryter?

Patton

Recommended Posts

Noen som kan komme med tips vedrørende følgende? Jeg planlegger å montere lys i targabøylen på båten, en Princess 38 flybridge. Jeg henter ut strøm fra et uttak jeg har på sb side ved foten av targaen. Men jeg må jo ha en bryter for av og på. Å få trukket kabel helt ned til førerplassen ser jeg på som ganske krunglete og tidkrevende. Jeg ønsker derfor heller å montere en fjernstyring med en kontrollboks jeg lett kan plassere i foten av targaen. Der er det lett å komme til bak høytalerpanelet. Med tid og stunder kan det hende jeg får trukket en kabel helt ned, men ikke i første omgang.

Ved litt Googling på nettet finner jeg bla følgende fjernstyring på Dioder.no. https://www.dioder.no/products/fjernstyrt-lys-dimmer-12-24vdc-8-amp

Prisen på kr 279 ,- er heller ikke avskrekkende. Fordelen med denne er at jeg også kan dimme lyset med fjernkontrollen.

Til selve lyspunkene planlegger jeg å bruke disse (2) lampene fra Maritim.no: https://www.maritim.no/frilight-targa-smd-taklys-innfelb-hvit#.WcqZgshJbIU

Noen som har gjort noe tilsvarende eller har erfaring med fjernstyring som funker? Vet ikke om fuktproblematikk i det maritime miljø tar knekken på denne type billigelektronikk? Kontrollboksen vil ikke bli utsatt for direkte fukt.

Takker for alle innspill!

Patton

46909_Fjernstyrt_lys_dimmer__12_24Vdc_8_Amp._1.jpg

Redigert av Patton (see edit history)

Høres ut som en fornuftig måte å gjøre det på, du kan ihvertfall ikke tape så mye på å teste det ut.  Har ikke noe forhold til den dimmeren dessverre, annet enn at den helt sikkert ikke er i marin kvalitet.  Men kanskje du kan klare å fuktsikre den selv med litt lakk, plasti-dip el.l. på kretskortet. 

Kunne ikke dy meg for å gjøre et kjapt søk på eBay, og hvis du bestiller den samme dimmeren på eBay istedenfor på dioder.no så får du den til en femtilapp inkl. frakt.  (mot kr. 334,- inkl. frakt).  Synd det skal koste så voldsomt mye mer å handle Norsk egentlig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...