Jump to content

volvo penta td70, må eksos være kjølt i manifoild?


Jernklumpen

Recommended Posts

Husk at årsaken til at manifoild er kjølt er solas krav. Ingen overflater skal være over 220 grader. Denne ser hjemmelaget ut. Stussene som går inn på blokk må isoleres både pga brannfare og pga strålevarme. Orginalt er disse kjølt av ferskvann. Denne løsningen ser ikke helt 100% shipshape ut

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke denne motoren spesifikt. Men den følger vel ikke Solas. De manifoldene jeg har sett har ikke vannkjølte stusser ut fra blokken. En gang i tiden jobbet jeg for CAT, og det ble levert motorer blant annet til sagbruk, aggregater etc. Disse motorene hadde manifolder kjølt av motorens kjølevann. Manifoldene var av støpejern (som topplokkene) og stussene ut var ikke kjølt. Samme prinsipp på Hulda, støpejernsmanifolder der stussene ikke er kjølt. Etter drøyt 1000 timer sitter malingen fremdeles. Så jeg kan tenke meg at stussene blir ikke så himla varme. Har ikke målt temperaturen der, så jeg har ikke eksakte tall. 

Link to post
Share on other sites

Så veldig bra ut den varianten der. Kult med video. Hørte med leverandør av Volvo Penta deler i dag. Manifoild var ikke for salg lenger.  

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Her har det vært lekkasje . Hvor mye saltvann tåler en motor inn i sylinderen mon tro?

 

Kan dette sveises med tig og syrefast tråd? Blir det holdbart?  Fikk sveisen til og feste godt i går ved og bruke spiss elektrode.  

Tenkte og legge på 3mm plate over hull og slitasje og sveise rundt. 

 

Sveiser på 2stk firkantrør med 3mm gods på utsiden, slik at det ikke kan lekke vann inn i motor ved lekkasje. Og hvis jeg ikke får manifold helt tett , så er det ikke så ille med liten eksosslange i forhold til vannlekkasje.  

 

Morro og ha litt og gjøre. 

20170929_215342.jpg

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Hulda. Kan jeg bruke tig, men vanlig tilsatspinne? Ikke rustfri?  Bør jeg legge på vanlig stålplate for tetting av sprekker? 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Her har det vært lekkasje . Hvor mye saltvann tåler en motor inn i sylinderen mon tro?

 

Kan dette sveises med tig og syrefast tråd? Blir det holdbart?  Fikk sveisen til og feste godt i går ved og bruke spiss elektrode.  

Tenkte og legge på 3mm plate over hull og slitasje og sveise rundt. 

 

Sveiser på 2stk firkantrør med 3mm gods på utsiden, slik at det ikke kan lekke vann inn i motor ved lekkasje. Og hvis jeg ikke får manifold helt tett , så er det ikke så ille med liten eksosslange i forhold til vannlekkasje.  

 

Morro og ha litt og gjøre. 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Prøvde med pinne til vanlig svart stål. Men den kun smeltet hull i støpegodset. Måtte bruke tig og syrefast tilsatstråd, da dette festet godt.  I morgen blir det sveising av firkantrør på utsiden av manifoild

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Manifoild blir ikke i kontakt med vann, da jeg sveiset firkantrør på utsiden av manifoild som vann går i. Dette siden manifoild er full av sprekker som jeg har prøvd og sveise igjen, usikker på om dette har blitt helt tett. Og ønsker ikke vann inn i sylindre.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter testkjøring,så ser dette ut som et system som virker.  Kjører saltvann i firkantrør siden dette var enklest. 

20171004_163421.jpg

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Takk for tittelen. Mange som kaller meg reodor. Vurderer grønnt vann iløpet av vinteren. For båten må opp og få litt omsorg under. Da den ble brukt til litt isbryting i fjord vinter.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Takk. Hva er eksosbandasje? Og hvor bruker jeg det?  Stemmer det med sink, lufting ved grønnt vann og sink i stedene for lufting ved saltvann.måtte teste om dette ble bra nok, derfor ingen sink ennå

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...