ulyden Svart 28.September.2017 Del på Facebook Svart 28.September.2017 Husk at årsaken til at manifoild er kjølt er solas krav. Ingen overflater skal være over 220 grader. Denne ser hjemmelaget ut. Stussene som går inn på blokk må isoleres både pga brannfare og pga strålevarme. Orginalt er disse kjølt av ferskvann. Denne løsningen ser ikke helt 100% shipshape ut Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 Jeg kjenner ikke denne motoren spesifikt. Men den følger vel ikke Solas. De manifoldene jeg har sett har ikke vannkjølte stusser ut fra blokken. En gang i tiden jobbet jeg for CAT, og det ble levert motorer blant annet til sagbruk, aggregater etc. Disse motorene hadde manifolder kjølt av motorens kjølevann. Manifoldene var av støpejern (som topplokkene) og stussene ut var ikke kjølt. Samme prinsipp på Hulda, støpejernsmanifolder der stussene ikke er kjølt. Etter drøyt 1000 timer sitter malingen fremdeles. Så jeg kan tenke meg at stussene blir ikke så himla varme. Har ikke målt temperaturen der, så jeg har ikke eksakte tall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
royaldo Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 Jeg har en TAMD70B som vel næsten er samme motor med marinerisering fra Volvo. Her er udstødningsmanifolden ferskvandskølet (kølet af varmeveksler) og kølevandet bliver iblandet udstødningen et stykke efter turbo, se video Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 29.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2017 Så veldig bra ut den varianten der. Kult med video. Hørte med leverandør av Volvo Penta deler i dag. Manifoild var ikke for salg lenger. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 29.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2017 Kledde av manifoild kjølekappe i dag. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 29.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2017 Slik ser det ut med saltvannskjølt mot støpegods. Ikke og anbefale.. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 29.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2017 Her har det vært lekkasje . Hvor mye saltvann tåler en motor inn i sylinderen mon tro? Kan dette sveises med tig og syrefast tråd? Blir det holdbart? Fikk sveisen til og feste godt i går ved og bruke spiss elektrode. Tenkte og legge på 3mm plate over hull og slitasje og sveise rundt. Sveiser på 2stk firkantrør med 3mm gods på utsiden, slik at det ikke kan lekke vann inn i motor ved lekkasje. Og hvis jeg ikke får manifold helt tett , så er det ikke så ille med liten eksosslange i forhold til vannlekkasje. Morro og ha litt og gjøre. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 Ikke bruk rustfri tråd, men vanlig. Bruk plate i karbonstål og vanlig elektrode. Det beste hadde vært om hele kappen var i karbonstål og kjølt med grønt vann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 Lag heile manifoilen ny i svart stål i staden for å lappe dei lekkasjane som i dag er synlege. Flensane mot toppen er såvidt eg ser berre kilsveis mot rør, enkelt med gjennbruk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 29.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2017 Hulda. Kan jeg bruke tig, men vanlig tilsatspinne? Ikke rustfri? Bør jeg legge på vanlig stålplate for tetting av sprekker? Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 30.September.2017 Del på Facebook Svart 30.September.2017 Ja, for all del, TIG er helt topp. Vanlig tilsats, ikke rustfritt. Unngå å sveise karbonstål til rustfritt hvis det kan unngås. Noen steder kan man ikke unngå det, eks. der man skal sveise rustfri plate til karbonstål. Sveis vanlig 'rusteplate' til der du har vanlig stål fra før av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 30.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2017 Takk for tips Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 30.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2017 Her har det vært lekkasje . Hvor mye saltvann tåler en motor inn i sylinderen mon tro? Kan dette sveises med tig og syrefast tråd? Blir det holdbart? Fikk sveisen til og feste godt i går ved og bruke spiss elektrode. Tenkte og legge på 3mm plate over hull og slitasje og sveise rundt. Sveiser på 2stk firkantrør med 3mm gods på utsiden, slik at det ikke kan lekke vann inn i motor ved lekkasje. Og hvis jeg ikke får manifold helt tett , så er det ikke så ille med liten eksosslange i forhold til vannlekkasje. Morro og ha litt og gjøre. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 30.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2017 Prøvde med pinne til vanlig svart stål. Men den kun smeltet hull i støpegodset. Måtte bruke tig og syrefast tilsatstråd, da dette festet godt. I morgen blir det sveising av firkantrør på utsiden av manifoild Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 1.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2017 Ok, fikk ikke med meg at innerrøret var støpegods. Mener å huske at det er eget tilsatsmateriale for støpegods. Har selv sveiset støpegods med rustfri pinne, går ok. Du lager en korrosjonsfelle, men om du kjører grønt vann burde det uansett holde veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 1.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2017 Manifoild blir ikke i kontakt med vann, da jeg sveiset firkantrør på utsiden av manifoild som vann går i. Dette siden manifoild er full av sprekker som jeg har prøvd og sveise igjen, usikker på om dette har blitt helt tett. Og ønsker ikke vann inn i sylindre. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 10.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Etter testkjøring,så ser dette ut som et system som virker. Kjører saltvann i firkantrør siden dette var enklest. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 10.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Og dem kaller meg for 'Reodor'! Verdig avtaker til hedersbetegnelsen. Hadde du kjørt grønt vann, ville det holdt til evig tid. Nå holder det ikke mer enn åtte år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 10.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Vann kommer inn i røret i bunn,går opp via 2bend og ut i andre enden Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 10.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Takk for tittelen. Mange som kaller meg reodor. Vurderer grønnt vann iløpet av vinteren. For båten må opp og få litt omsorg under. Da den ble brukt til litt isbryting i fjord vinter. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 10.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Sveiset inn stuss med kran ,til evt lufting og sink ,når det blir grønnt vann Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 (redigert) Pent sveiset også. Skulle det bli for varmt, er det vel bare å prøve noen snurr med eksosbandasje. Det er på sjøvann du trenger sink. Ikke på grønt vann, der er 'sinken innebygget'. Redigert 10.Oktober.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 10.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Takk. Hva er eksosbandasje? Og hvor bruker jeg det? Stemmer det med sink, lufting ved grønnt vann og sink i stedene for lufting ved saltvann.måtte teste om dette ble bra nok, derfor ingen sink ennå Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 10.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2017 Dette her. Bruker det selv på Hulda. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.