Jump to content

Ferskvannskjøring av Verado 225 med øreklokker eller med tilkobling av vannslange direkte?


kakemann

Recommended Posts

Jeg skal ta service på min 2009 Mercury Verado for første gang.

 

I forbindelse med ferskvannskjøring av motor er jeg fra før vant med å ferskvannskjøre påhengsmotoren vha. øreklokker eller stor tønne med ferskvann.

Jeg har imidlertid for første gang en stor Verado motor som jeg har registrert har en vanntilkobling på siden av motoren (se bilde som viser hvordan dette ser ut).

 

I følge instruksjonsboken bør man koble til vannslange her etter hver tur uten at motoren går(har selv gjort det noen ganger i sommer), men jeg finner ikke informasjon om at man skal bruke samme tilkoblingspunkt når man skal ta den årlige ferskvannskjøringen før vinteren.

 

Jeg vil kanskje anta at man allikevel bør bruke øreklokker så man får skylt igjennom systemet også ved vanninntaket, men dette er helt nytt for meg.

Er det noen som vet hvordan jeg bør ferskvannskjøre denne store motoren på riktig måte?

 

Tusen takk for eventuelle råd.

Mercury-flush-port-115-hp-01.jpg

Link to post
  • 4 måneder senere...

Åja.... Såg ikke helt hva det ble spurt om. Her kan du jo igrunn putte hva du vil. Sette på noe som evt skulle passe bedre for deg.

 

Men den slangestussen er, som du nettopp sier, til for å spyle gjennom motoren med ferskvann etter kjøring. 

Det anbefales å gjøre så for som mulig etter kjøring, slik at du får spylt gjennom den delen av kretsen som styres av termostaten. Den er åpen når du kommer til land med varm motor. Venter du for lenge får du ikke spylt den delen.

 

Når der er sagt anbefaler jo disse gutta på veradoclub forumet å kjøre motoren i en sekk med vann. Hovedsaklig er dette fordi de har opplevd at øreklokkene faller av. Men skal man følge med mens motoren kjøres i vann så er jo ikke dette noe problem. Kjører mikkemus ører selv.

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post

Neida, Gardena/ selger den ikke som kjølevannstilkobling. Men dersom du feks googler gardena, vil du kanskje få opp siten www.gardena.no og  https://www.gardena.com/no/produkter/vanning/slange-koblinger/ vil være mitt tips her.

kOg så kan man måle den stussen på motor og sammenligne med dimensjonene på siden. Kanskje det er feks denne https://www.gardena.com/no/produkter/vanning/slange-koblinger/overgangsstykke-europeiske-gjenger-3-4/901027401/

 

Jeg er ikke sikker på at det er denne, men det var slik jeg gikk frem for å finne til vår utenbords Mercury 4t der stussen sitter  kombinert  som utgangen for se-om-det-er-kjøling-strålen bak på motor. Ikke som på din.

Link to post

På min båt bruker eg en union med like gjenger på begge sider og en lik kobling som er på motoren, men som har gardena kobling i bakkant for å klikke rett inn i slangen på kaia.

 

Husker dessverre ikke hvor stor denne unionen er, men 3/4toms høres veldig riktig ut så den som alfaalfa linker til bør funke glimrende.

Enkleste er jo bare å skru av den på motoren og ta med til hagebutikken....

Link to post
stig arve skrev 6 minutter siden:

På Spylemuffe som eg har er da ein gardena som går og ta av den er 3/4 ser ut som den i linken https://www.watski.no/Spylemuffe-115d3 

Da har eg til av salting via den slange koblingen kan da ikkje starte da får ikkje inpelern vann og går tørt (har Suzuki ) må da bruke Spylemuffe 

Veldig usikker på hva du mener med siste setningen. Men TS ønsker vel koblingen som han trenger for å koble slangen til den ferdige slangen på mercurymotoren?

Link to post
Joltus skrev 13 minutter siden:

Veldig usikker på hva du mener med siste setningen. Men TS ønsker vel koblingen som han trenger for å koble slangen til den ferdige slangen på mercurymotoren?

Må bruke spylemuffe når motor skal startes. Og på spylemuffen er da ein av takk bar gardena med 3/4 gjenger som passer til Flushing da får ikkje innpeler vann 

Redigert av stig arve (see edit history)
Link to post

Hei

Det ble nevnt over, HUSK redusert vanntrykk på dette vanningtaket, mener det står noe om max vanntrykk i instruksjonsboka. På min Evinrude G1 så blåste jeg ut koblingene i motoren med vanntrykket som vi hadde på brygga, måtte demontere mye for å få slangene på plass igjen, dette ble en verkstedsak til slutt. Oppdaget dette på en tur da det rant sjøvann overalt i motorrommet, ikke bra. 

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Det står ikke bedre beskrevet noe sted. Så de har sikret seg mot juridiske problemer med å være presise og at det ikke går, til å si "vær forsiktig".

Poenget er altså at så lenge man ikke kjører motoren hardt trenger den ikke mye kjøling, slik at det holder med å si "halv åpning".

Det er to risiki; motoren blir for varm, eller at man ryker noen koblinger på dette inntaket av kjølevann på motoren.

MAn har full kontroll med temp på kjølevann ettersom det renner ut rett foran nesa, så her kan man kjenne etter og dermed ha full kontroll. For motoren skal kunne kjøres med denne tilkoblingen - altså skal det gå tilstrekkelig med vann igjennom for at det ikke skal koke. Så om man begynner forsiktig og unngår at det koker, så vil man ha kontroll på begge risiki.

 

Så det er ikke så vanskelig egentlig å få til kjøling med nevnte kobling og få kjørt den trygt med ferskvann.

Link to post

Skal du starte motoren på land så er det egentlig sikreste å bruke klokker, da vil impelleren få vann slik at den ikke brenner opp. Når det gjelder ferskvannsspyling etter en tur så kan det være lurt å lage seg en reduksjonsventil inn til motoren, jeg har kjøpt meg en gardenekrane som jeg har stilt inn slik at motoren får bare "litt" vann. jeg ønsker ikke å risikrere å blåse slangene på nytt, det ble en storjobb.

 

Skal du bruke klokker på en G2 så må vanninntaket i girgus-konen tapes igjen slik at ikke vannet renner ut feil vei.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
  • 2 måneder senere...
alfaalfa skrev On 24.2.2018 at 19.47:

 Jeg er ikke sikker på at det er denne, men det var slik jeg gikk frem for å finne til vår utenbords Mercury 4t der stussen sitter  kombinert  som utgangen for se-om-det-er-kjøling-strålen bak på motor. Ikke som på din.

 

Jeg har samme løsning på min mercury 4t 2015 modell som jeg nylig har skaffet meg. Jeg har ikke manualen, men har googlet meg frem til 2011 manualen. Der står det at man skal feste hageslangen (maximum 1/2 åpen), deretter starte motoren og kjøre den på tomgang (idle) i 15 minutter. Nå har jeg googlet litt samtlest litt her på båtplassen.no og det finnes litt motstridende meninger. 

Noen mener man absolutt ikke må starte motoren fordi impelleren ikke vil få nok vann ved å bruke denne flusheteknikken (i motsetning til bruk av muffer). Noen mener det er tilstrekkelig at motoren er varm (termostaten er åpen) når man flusher på denne måten - like etter en tur for eksempel. Mens andre mener altså at man kan kjøre motoren på tomgang. 

 

Er det noen her som kan komme med en oppklaring på dette så hadde jeg vært takknemlig. 

Hilsen fersk båtmann. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...