kakemann Startet 28.September.2017 Del på Facebook Startet 28.September.2017 Jeg skal ta service på min 2009 Mercury Verado for første gang. I forbindelse med ferskvannskjøring av motor er jeg fra før vant med å ferskvannskjøre påhengsmotoren vha. øreklokker eller stor tønne med ferskvann. Jeg har imidlertid for første gang en stor Verado motor som jeg har registrert har en vanntilkobling på siden av motoren (se bilde som viser hvordan dette ser ut). I følge instruksjonsboken bør man koble til vannslange her etter hver tur uten at motoren går(har selv gjort det noen ganger i sommer), men jeg finner ikke informasjon om at man skal bruke samme tilkoblingspunkt når man skal ta den årlige ferskvannskjøringen før vinteren. Jeg vil kanskje anta at man allikevel bør bruke øreklokker så man får skylt igjennom systemet også ved vanninntaket, men dette er helt nytt for meg. Er det noen som vet hvordan jeg bør ferskvannskjøre denne store motoren på riktig måte? Tusen takk for eventuelle råd. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 28.September.2017 Del på Facebook Svart 28.September.2017 Vannslange tilkoblingen er for å skylle(reverse flushing). Bruk moderat trykk på slangen. Se video på Youtube, Mercury er flinke sånn. Vil du kjøre motoren på land, er det klokker eller tønne som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
kakemann Svart 28.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2017 Vannslangetilkoblingen har jeg gjort noen ganger i sommer, men nå skal jeg kjøre den med ferskvann på land for vinteren. Da vil jeg i så tilfelle kjøre med klokker, forstår jeg deg rett. Tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
02Henning Svart 22.Februar.2018 Del på Facebook Svart 22.Februar.2018 Er det noen som vet delenummer og/eller dimensjonene på den slangetilkoblingen som vist for Mercury Verado? Eller enda bedre - hvor den fås kjøpt over disk i Stavanger-området? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 22.Februar.2018 Del på Facebook Svart 22.Februar.2018 Er ganske sikker på at nordbø båt og maskin på orre skaffer dette. Han skaffer mercury deler sånn generelt. Har hatt greie priser på det eg har kjøpt der. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 22.Februar.2018 Del på Facebook Svart 22.Februar.2018 Bruk klokke, det er greiest. Sitér dette innlegget Link to post
02Henning Svart 23.Februar.2018 Del på Facebook Svart 23.Februar.2018 Har klokke, men tenkte å spyle uten å starte motoren og det skal vel denne slangekoblingen være designet for? Skal sjekke med Nordbø på Orre - takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 23.Februar.2018 Del på Facebook Svart 23.Februar.2018 -alle hagesentre har tilkoblingen. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 23.Februar.2018 Del på Facebook Svart 23.Februar.2018 (redigert) Åja.... Såg ikke helt hva det ble spurt om. Her kan du jo igrunn putte hva du vil. Sette på noe som evt skulle passe bedre for deg. Men den slangestussen er, som du nettopp sier, til for å spyle gjennom motoren med ferskvann etter kjøring. Det anbefales å gjøre så for som mulig etter kjøring, slik at du får spylt gjennom den delen av kretsen som styres av termostaten. Den er åpen når du kommer til land med varm motor. Venter du for lenge får du ikke spylt den delen. Når der er sagt anbefaler jo disse gutta på veradoclub forumet å kjøre motoren i en sekk med vann. Hovedsaklig er dette fordi de har opplevd at øreklokkene faller av. Men skal man følge med mens motoren kjøres i vann så er jo ikke dette noe problem. Kjører mikkemus ører selv. Redigert 23.Februar.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
02Henning Svart 24.Februar.2018 Del på Facebook Svart 24.Februar.2018 @alfaalfa: Jeg går utifra at de ikke selger den som kjølevannskobling til utenbords da, eller? Har du dimensjonen til gjengene på denne? Jeg har båten på lager og kommer ikke til den på noen uker enda og vil gjerne handle alt jeg trenger før jeg henter den ut. Takk for gode tips så langt! Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 24.Februar.2018 Del på Facebook Svart 24.Februar.2018 Neida, Gardena/ selger den ikke som kjølevannstilkobling. Men dersom du feks googler gardena, vil du kanskje få opp siten www.gardena.no og https://www.gardena.com/no/produkter/vanning/slange-koblinger/ vil være mitt tips her. kOg så kan man måle den stussen på motor og sammenligne med dimensjonene på siden. Kanskje det er feks denne https://www.gardena.com/no/produkter/vanning/slange-koblinger/overgangsstykke-europeiske-gjenger-3-4/901027401/ Jeg er ikke sikker på at det er denne, men det var slik jeg gikk frem for å finne til vår utenbords Mercury 4t der stussen sitter kombinert som utgangen for se-om-det-er-kjøling-strålen bak på motor. Ikke som på din. Sitér dette innlegget Link to post
stig arve Svart 24.Februar.2018 Del på Facebook Svart 24.Februar.2018 På Spylemuffe som eg har er da ein gardena som går og ta av den er 3/4 ser ut som den i linken https://www.watski.no/Spylemuffe-115d3 Da har eg til av salting via den slange koblingen kan da ikkje starte da får ikkje inpelern vann og går tørt (har Suzuki ) må da bruke Spylemuffe Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 24.Februar.2018 Del på Facebook Svart 24.Februar.2018 På min båt bruker eg en union med like gjenger på begge sider og en lik kobling som er på motoren, men som har gardena kobling i bakkant for å klikke rett inn i slangen på kaia. Husker dessverre ikke hvor stor denne unionen er, men 3/4toms høres veldig riktig ut så den som alfaalfa linker til bør funke glimrende. Enkleste er jo bare å skru av den på motoren og ta med til hagebutikken.... Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 24.Februar.2018 Del på Facebook Svart 24.Februar.2018 stig arve skrev 6 minutter siden: På Spylemuffe som eg har er da ein gardena som går og ta av den er 3/4 ser ut som den i linken https://www.watski.no/Spylemuffe-115d3 Da har eg til av salting via den slange koblingen kan da ikkje starte da får ikkje inpelern vann og går tørt (har Suzuki ) må da bruke Spylemuffe Veldig usikker på hva du mener med siste setningen. Men TS ønsker vel koblingen som han trenger for å koble slangen til den ferdige slangen på mercurymotoren? Sitér dette innlegget Link to post
stig arve Svart 24.Februar.2018 Del på Facebook Svart 24.Februar.2018 (redigert) Joltus skrev 13 minutter siden: Veldig usikker på hva du mener med siste setningen. Men TS ønsker vel koblingen som han trenger for å koble slangen til den ferdige slangen på mercurymotoren? Må bruke spylemuffe når motor skal startes. Og på spylemuffen er da ein av takk bar gardena med 3/4 gjenger som passer til Flushing da får ikkje innpeler vann Redigert 24.Februar.2018 av stig arve (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 24.Februar.2018 Del på Facebook Svart 24.Februar.2018 Biltema har flere å velge mellom.. Sitér dette innlegget Link to post
02Henning Svart 24.Februar.2018 Del på Facebook Svart 24.Februar.2018 Takk for gode tips! Hvis det er 3/4" så er det lett å finne. Ikke umulig at jeg har liggende allerede. Flott forum med flinke forfattere! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 24.Februar.2018 Del på Facebook Svart 24.Februar.2018 (redigert) Du har suzuki, men spør om deler til en verado? Sliter litt med å henge med her . Men godt tips med koblingen på mikkemus ørene. Redigert 24.Februar.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 24.Februar.2018 Del på Facebook Svart 24.Februar.2018 Hei Det ble nevnt over, HUSK redusert vanntrykk på dette vanningtaket, mener det står noe om max vanntrykk i instruksjonsboka. På min Evinrude G1 så blåste jeg ut koblingene i motoren med vanntrykket som vi hadde på brygga, måtte demontere mye for å få slangene på plass igjen, dette ble en verkstedsak til slutt. Oppdaget dette på en tur da det rant sjøvann overalt i motorrommet, ikke bra. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Joltus Svart 24.Februar.2018 Del på Facebook Svart 24.Februar.2018 Fra manualen til min verado: Turn on the water tap (1/2 maximum) and let the water flush through the cooling system for about 15 minutes. Fin definisjon på riktig trykk/mengde: maks halv åpning på kranen ?? Sitér dette innlegget Link to post
02Henning Svart 25.Februar.2018 Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 Står det samme i instruksjonsheftet mitt også (Verado '16). De kunne jo nevnt et trykk/vannmengde og gitt dimensjon eller delenummer til koblingen og ikke bare nevnt at du må koble på vannet. Mercury synes kanskje det er best at vi overlater dette til proffene og at denne infoen fremkommer i verkstedsmanulen? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 25.Februar.2018 Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 Det står ikke bedre beskrevet noe sted. Så de har sikret seg mot juridiske problemer med å være presise og at det ikke går, til å si "vær forsiktig". Poenget er altså at så lenge man ikke kjører motoren hardt trenger den ikke mye kjøling, slik at det holder med å si "halv åpning". Det er to risiki; motoren blir for varm, eller at man ryker noen koblinger på dette inntaket av kjølevann på motoren. MAn har full kontroll med temp på kjølevann ettersom det renner ut rett foran nesa, så her kan man kjenne etter og dermed ha full kontroll. For motoren skal kunne kjøres med denne tilkoblingen - altså skal det gå tilstrekkelig med vann igjennom for at det ikke skal koke. Så om man begynner forsiktig og unngår at det koker, så vil man ha kontroll på begge risiki. Så det er ikke så vanskelig egentlig å få til kjøling med nevnte kobling og få kjørt den trygt med ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 25.Februar.2018 Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 (redigert) Skal du starte motoren på land så er det egentlig sikreste å bruke klokker, da vil impelleren få vann slik at den ikke brenner opp. Når det gjelder ferskvannsspyling etter en tur så kan det være lurt å lage seg en reduksjonsventil inn til motoren, jeg har kjøpt meg en gardenekrane som jeg har stilt inn slik at motoren får bare "litt" vann. jeg ønsker ikke å risikrere å blåse slangene på nytt, det ble en storjobb. Skal du bruke klokker på en G2 så må vanninntaket i girgus-konen tapes igjen slik at ikke vannet renner ut feil vei. Redigert 25.Februar.2018 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
askøybåt2018 Svart 21.Mai.2018 Del på Facebook Svart 21.Mai.2018 alfaalfa skrev On 24.2.2018 at 19.47: Jeg er ikke sikker på at det er denne, men det var slik jeg gikk frem for å finne til vår utenbords Mercury 4t der stussen sitter kombinert som utgangen for se-om-det-er-kjøling-strålen bak på motor. Ikke som på din. Jeg har samme løsning på min mercury 4t 2015 modell som jeg nylig har skaffet meg. Jeg har ikke manualen, men har googlet meg frem til 2011 manualen. Der står det at man skal feste hageslangen (maximum 1/2 åpen), deretter starte motoren og kjøre den på tomgang (idle) i 15 minutter. Nå har jeg googlet litt samtlest litt her på båtplassen.no og det finnes litt motstridende meninger. Noen mener man absolutt ikke må starte motoren fordi impelleren ikke vil få nok vann ved å bruke denne flusheteknikken (i motsetning til bruk av muffer). Noen mener det er tilstrekkelig at motoren er varm (termostaten er åpen) når man flusher på denne måten - like etter en tur for eksempel. Mens andre mener altså at man kan kjøre motoren på tomgang. Er det noen her som kan komme med en oppklaring på dette så hadde jeg vært takknemlig. Hilsen fersk båtmann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.