StianSeiler Startet 28.September.2017 Del på Facebook Startet 28.September.2017 Jeg har tidligere vært med på å felle nokså store master for hånd i åpne båter. I åpne båten, som foreksempel Vikingbåter har man mye lengde å gå på. Det er ofte kun ett dekk, og man har mye plass til å holde igjen med tau og nok plass til å ha folk til å ta den imot. Jeg har nå kjøpt meg en Becker 27 som jeg trenger å ta opp på land. Har noen, noen erfaring om å ta ned master for hånd på moderne seilbåter? Evt andre alternativer enn å leie kranbil. Takk Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 Hvis du har hengslet mastefot så kan du kanskje gjøre som på if-båten: http://www.ifboat.com/_medlem/samlade-tips/mastning/index.html Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 Sjekk på Youtube. Har sett noe patenter hvor de setter en "bom" foran på masta for å få vinkel ut fra masta når den kommer langt nok ned. Hekter av forsaget og feller masta bakover. Men da må også ha en patent for å stabilisere sideveis. Syns huske at "sailing the farm" bygde sin mast for å kunne felles ned og at det var en gjennomgang av metoder i tråden deres. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 Hvordan er masten festet inn i mastefoten? Ser ut som masta står på dekk, da kan det være mulig å legge med masta for hånd. Hvis masta er hengslet i bakkant er det sansynligvis beregnet på å ta ned får hånd. Hvis masta må løftes eller ikke ser ut til å være mulig å legge bakover må dere bruke mastekran. En lav bru kan også fint brukes, masta er lett nok til at 2-3 personer fint løfter. Hvis det er beregnet at masta kan legges ned, kan jeg beskrive hvordan jeg har gjort det på flere båter. En person foran mastefoten for å sikre at den ikke løsner når en begynner å legge ned masta (løsner masta fra mastefoten ukontrolert kommer masta fort ned av seg selv). En bak masta som holder så høyt opp på masta som mulig. Stort sett sideveis kontroll i begynnelsen. Går bakover etter hvert som masta legges nedover. Når han står bakerst i båten overtar han mer og mer av vekten på masta. Siste person står foran båten med spinnakerfallet og slipper masta sakte bakover. Det er helt kurrant jobb hvis båten er beregnet på å ta ned masta manuelt (noe jeg tviler på at den er ut fra bilder). Uten erfaring vil jeg klart anbefale å leie kran første gangen slik at dere forstår fysikken og hvordan alt fungerer. Det kan bli veldig dyrt hvis masta faller ned. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 Pinkvin skrev 46 minutter siden: Men da må også ha en patent for å stabilisere sideveis. Jeg hadde toppvantene montert når jeg tok ned masten for å sikre at den ikke kunne ramle sideveis og treffe nabobåtene. Den ene strekkfisken ble bøyd, men er ikke sikker på om det skjedde når jeg tok ned masten eller om den var bøyd fra før. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 shipahoy skrev 24 minutter siden: Jeg hadde toppvantene montert når jeg tok ned masten for å sikre at den ikke kunne ramle sideveis og treffe nabobåtene. Enig, toppvantene skal stå på. Person som holder klarer ikke å holde masta stabilt sideveis før den er senket en del. Til da er vantene sidestøtten. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 Hvis båten er utstyrt med tabernakel kan du ta ned masta for hånd. Hvis ikke er det risikosport. Bruk dertil egnet kran. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 (redigert) Mulligan skrev 6 minutter siden: Hvis båten er utstyrt med tabernakel kan du ta ned masta for hånd. Hva er et tabernakel (bortsett fra teltet der jødene oppbevarte paktens ark)? Redigert 29.September.2017 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 Dette er et tabernakel: Vanlig på kontinentet hvor man er avhengig av å komme under lave bruer. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 Jeg har alltid tatt av alle vant før jeg senket masten. Min Marieholm hadde brøkdelsrigg på dekk med rulleforstag. En mann/kone på vinsjen, en til å løsne/passe på forstaget og én til å støtte masten ved mastefoten. Hvis slyngen er festet under sprederne er det ikke vanskelig å holde masten stabil. Jeg har alltid tatt av festet i mastefoten da den ikke tåler sideveis bevegelse. Når alt er løst var det bare å senke masten mens personen med mastefoten holder igjen. Når masten var horisontal svingte jeg den inn på brygga. Isipisi. Avmastet og påmastet 11 ganger uten problemer. Største utfordingen er vel egentlig å passe på at forstagsprofilen ikke får for stor bøy under manøveren og at man må rekruttere to hjelpere. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.September.2017 Del på Facebook Svart 29.September.2017 21 hours ago, StianSeiler said: Jeg har tidligere vært med på å felle nokså store master for hånd i åpne båter. Er det bare jeg som ser for meg en mann med motorsag eller øks når det snakkes om å "felle masten"? De fleste rigger vel ned eller opp, evt. tar ned masten eller setter den opp? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.