Jump to content

Hvilken Rib anbefales

Baatfrelst

Recommended Posts

Du kan søke på 'RIB' her på forumet ( trykk på forstørrelsesglasset).  Du finner flere innlegg, bl.a " hvilken RIB på 4,5 m går best i sjøen '. Jeg har en Zodiac Open Pro 550 (5,5 meter) fra 2012 ca med 115 hk e-tec. PVC pontongene vegynner å bli 'klissete' skal vaske nå i helga, får se hvordan det går. Hyperlon er visst et bedre materiale. På min Zodiac kan pontongene enkelt tas av, det synes jeg er en fordel. Enklere å lappe, kan også kjøpe nye (eller brukte). 

Veldig fornøyd med e-tec'en. På RIB av 'din' størrelse er motorvalget også en parameter å vurdere. Oppsummert: zodiac m/ hypolon og E-tec blir min neste Rib.

Redigert av Code0 (see edit history)

Zodiak er jo kjent for sin kvalitet - og høye pris.

De fleste (vanlige) ribber er i dag produsert i Kina, og holder i all hovedsak samme kvalitet.

En 300 rib produseres på ca 40 timer (et ukeverk). Legger du til materialer, transport (fra Kina) og norsk mva, så sier det seg selv at en utsalgspris på 20 - 30 båt-penger er svinbillig - på bekostning av materialkvalitet og mengde.

Et (lite) unntak er Grand ribber som jeg har forstått produseres i Ukraina. Men her er jo også prisen noe høyere (og kvaliteten presumtivt bedre).

I tillegg finnes der nisje produsenter i Italia og Spania som produserer til ne høyere pris og kvalitet.

Ballistic 550 er 18' og jeg kan anbefale kjøre-egenskapene i den. Er en kjøre-RIB, ikke solseng-RIB. Så du får ta en vurdering på hvilke egenskaper du prioriterer. På Ballisticen er alt solid laget for kjøring i røff sjø. Doble lensepumper og VHF er standard-utstyr, bare for å gi en pekepinn på hva produsenten prioriterer av sikkerhets-utstyr. IMG_0771.JPG.6505448dff3891a256c84637979e2214.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...