Jump to content

Hvordan koble til inverter forskriftsmessig?

mmosberg

Recommended Posts

Som vinterprosjekt skal jeg sette inn en 1500W inverter i båten. Det skal bli deilig med vafler og trakterkaffi til påske ? Jeg vil bruke 70mm2 kabel og sette den så nærme batteribanken som mulig. Men hvordan bør den kobles til?

Kan jeg bare sette inn en sikring som denne: https://www.maritim.no/engbo-automat-sikring-maxi-vinsj-24v#.Wc7Sb5Da22c på tilførselen til inverteren og la den fungere som tilførsel bryter og sikring eller bør jeg også ha en egen separat hovedstrømbryter på tilførselen i tillegg til sikring? Hva finnes av regler og krav på dette området? Planlegger en inverter med enten remote control eller fjernplassert av/på bryter.

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Ok. Hvis det ikke er noe krav til separat sikring og bryter setter jeg bare inn en 200A kombinert bryter og sikring på tilførselsiden. Det er støpsel på inverteren så det er ikke å anse som fast 220V opplegg. Følgelig kan jeg også gjøre opplegget på den siden selv.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Linea skrev for 4 timer siden:

Jeg har koblet en 1500w rett på batteribanken med en sikring i mellom. Så lenge dette er 12v så mener jeg det ikke er noen regler på det. 220v siden som du tar ut av inverteren kan være en skjøteledning, hvis den går over i fast anlegg blir det noe annet, da må regler følges.

Tja, legg so skjøteledningen gjennom ei dør, og lukk døra. Helst ei dør som er so trang at ledningen blir klipt tvers av.

Dumt gjort, og der fins faktisk ei forskrift som seier at ein skjøteledning ikkje skal leggjast slik at det er fare for å bli klemt, klipt eller overkjørt. Dermed ikkje lov å leggja den gjennom dører eller vindu. Når det gjeld 12 volt so gjeld forskriftene ogso for den, men der er det sagt at den ikkje blir kontrollert, hvis du ikkje skal ha båten sertifisert for næringsvirksomhet.

Dinamo skrev 44 minutter siden:

Når det gjeld 12 volt so gjeld forskriftene ogso for den, men der er det sagt at den ikkje blir kontrollert, hvis du ikkje skal ha båten sertifisert for næringsvirksomhet.

Tror ikke det er forskrifter som må følges for lovlig utvidelse av et eksisterende 12V anlegg, som ikke er i næring.

Jeg har kjøpt en sånn: http://makspower.no/produkter/ren-sinus-inverter-12-volt/127-1500w-ren-sinus-inverter, som jeg ikke har fått montert enda.  Tenkte å plassere den rett ved et av forbruksbatteriene, og bruke en eller annen sikring a la det som er linket til ovenfor.  220V opplegget i båten er basert på Ladix systemet, som visstnok er lov å montere/utvide for vanlige "dødelige".  Pga. oppkjøp og endring av plugger (edit: hos Ladix) siden båten var ny, må jeg bruke Calix sysemet til utvidelser.  Det er det samme egentlig.

Jeg oppdaget her om dagen at sentralen har en vippebryter lengst til venstre for å veksle mellom landstrøm og inverter.  Det hadde vært digg om denne var automatisk, sånn at den slo over på landstrøm hvis du plugget i kontakten på brygga.  Det hadde også vært kjekt om jeg fikk ordnet så inverteren slår seg av da.  Inverteren har tilkobling for fjernstyring av av/på-bryter.

Må nok lese meg litt opp for å finne beste løsning her...

Redigert av arnearmoa (see edit history)
arnearmoa skrev for 16 timer siden:

Jeg oppdaget her om dagen at sentralen har en vippebryter lengst til venstre for å veksle mellom landstrøm og inverter.  Det hadde vært digg om denne var automatisk, sånn at den slo over på landstrøm hvis du plugget i kontakten på brygga.  Det hadde også vært kjekt om jeg fikk ordnet så inverteren slår seg av da.  Inverteren har tilkobling for fjernstyring av av/på-bryter.

Må nok lese meg litt opp for å finne beste løsning her...

Hei

Akkurat dette kan jo løses veldig enkelt. Når du setter inn landstrømmen kan du jo bare aktivere et vekslende rele med den samme landstrømmen. Plasserer du flere slike releer I serie kan jo landstrøm ha høyeste prioritet, om spenningen forsvinner går den over til aggregat og om dette ikke star på går den til inverter. Ingen ting I veien for at det samme rellet og slår av og på inverteren og kobler til 12 voltskabelen til batteriet ved hjelp av et hjelperele og en kontaktor.

Hei. Det høres ut som disse reléforslagene dine blir litt heavy for meg.  Jeg har aldri koblet opp reléer i 220V-system.

I dag var jeg nedom båten en tur og fant ut at artikkelnummeret på min Ladix sentral er det samme som for Sentral 35 hos Calix, ref. linken mitt i forrige innlegg.  Normalt står alle opp, og jeg tror både de gule og den grønne lyser hvis jeg har koblet til landstrøm.  Den til venstre er en ABB E214-25-202, og den med grønn lampe er en E219-D.  Jeg ser jo det står "Auto" på den til venstre, og jeg blir litt optimist når jeg ser informasjonen her: https://search-ext.abb.com/library/Download.aspx?DocumentID=2CCC441003C0201&LanguageCode=en&DocumentPartId=&Action=Launch

Men jeg gikk feil linje på skolen, så jeg er ikke i stand til å skjønne dette.  Er det noen som vet om noen som har peiling?  Hvis jeg bestiller litt ekstra kabler og kontakter fra Calix, som jeg uansett har tenkt å installere, så kan jeg kanskje prøve meg fram og finne ut hvordan denne sentralen funker.

Jeg skjønner forsåvidt at at koblingene inni boksen mellom disse komponentene og inn-/utgangene på baksiden også må være riktig lagt opp for å få den funksjonen jeg ønsker.  Det blir vel en telefon til Calix for å høre hva de sier.  Bildene på siden deres ser ikke helt ut som min.

59d7d06524558_Ladixsentral.jpg.a6635b04bf621c1201e88add11522b19.jpg

El-sentral 35

Elsentralen skal benyttes om man vil benytte landstrøm og inverter (fra 12V batterier til 230V). Sentralen har en bryter der man velger mellom landstrøm eller inverter.

Elsentralen har sikringer m/ jordfeilbryter, indikatorlys samt to brytere for utgang D og E som normalt benyttes til batterilader og varmtvannsbereder.

Art.nr 1900035

El-sentral 38

Elsentralen har samme tekniske spesifikasjoner som elsentral 35, men med forskjellen at omkoplingen mellom inverterdrift og landstrømsdrift skjer automatisk, samt at utgang D og E frakoples automatisk ved inverterdrift. Elsentral 38 har også startsperrefunksjon og er ofte benyttet i ambulanser. 

Art.nr.: 1900038

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...