Jump to content

Kjøre motor etter oljeskift på høsten?


Lazyjack

Recommended Posts

Ser og hører at noen kjører motor varm, pumper ut gammel olje, fyller på ny og så lar den stå. Jeg synes det er en dårlig ide da den nye olja jo havner rett i bunnpanna og ikke finner veien til lagrene før ved oppstart til våren.

 

Selv kjører jeg motoren varm, bytter olje og kjører den deretter 15-20 minutter (med ferskvann fra hageslange og avslutter med frostvæske).

 

Jeg antar dere er enige om at den første metoden ikke er å anbefale.

Link to post
Napoli skrev 29 minutter siden:

motor ikke skal startes etter bytte - da man i så fall forurenser den nye oljen

 

Hvis olja blir så forurenset etter en oppstart etter oljeskift bør gjerne motoren overhales?:wink: Har blitt anbefalt av en av dem hos Nilsen Motor å tørne motoren i form av oppstart etter oljeskift for å få ny olje sirkulert før vinterlagring av Chevellen (veteranbil med V8). Nettopp for å lagre motoren med ny olje i hele systemet, og ikke som Lazyjack skriver bare i bunnpanna. Så lenge ikke motoren belastes nevneverdig skal det mye til å forurense den nye olja ved at motoren sviver til olja har fått sirkulert et par ganger. 

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Fjordgubbe skrev for 6 timer siden:

Ein håplaus argumentasjon og heilt feil.

Takk, håpløs argumentasjon var det jeg forsøkte på...

Dette kan jeg svært lite om - og gjør bare som jeg har blitt fortalt. 

 

Men stusser selvfølgelig på hvorfor ingen av oppskriftene jeg har sett på vinterkonservering, heller ikke Volvo Penta manualen, sier "start motoren etter oljeskiftet", når det tydeligvis er helt åpenbart at det burde stått.

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/vinterklargjøring-del-2-vinterkonservering-og-teknisk-gjennomgang

 

http://www.klikk.no/motor/baat/guide-til-vinterklar-bat-3468486

 

http://www.klikk.no/motor/baat/vinterklargjoring-3493328

 

http://www.boatingmag.com/boats/how-to-properly-winterize-marine-diesel-engine

 

https://www.westmarine.com/WestAdvisor/Winterizing-your-Gas-Inboard-or-Sterndrive

 

 

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

At det ikke står "start opp motoren etter oljeskift " kan være fordi det  å gjøre det er en del av selve prosedyren, og følgelig ikke er ansett som nødvendig å skrive. 

 

 

Nå skal man allikevel ikke ha ett helt "religiøst" forhold til dette med oljeskift. 

 

 

Husk at de fleste fritdsbåtene går maks 100 timer i året, noe som er svært lite mtp. skiftintervall for motorolje.

 Om den skiftes på høst eller vår, og motor  eller ikke etter skift, spiller nok ingen rolle overhodet.

 

Det som er viktig,  er ag oljen har riktige spesifikasjoner og at det er riktig nivå.

 

Skal du være sikker på at nivået er riktig, må motoren startes slik at korrekt oljetrykk oppnås, så lar man motoren stå (stille) litt før man man peiler oljen på nytt.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
1 hour ago, Napoli said:

Takk, håpløs argumentasjon var det jeg forsøkte på...

Dette kan jeg svært lite om - og gjør bare som jeg har blitt fortalt. 

 

Men stusser selvfølgelig på hvorfor ingen av oppskriftene jeg har sett på vinterkonservering, heller ikke Volvo Penta manualen, sier "start motoren etter oljeskiftet", når det tydeligvis er helt åpenbart at det burde stått.

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/vinterklargjøring-del-2-vinterkonservering-og-teknisk-gjennomgang

 

http://www.klikk.no/motor/baat/guide-til-vinterklar-bat-3468486

 

http://www.klikk.no/motor/baat/vinterklargjoring-3493328

 

http://www.boatingmag.com/boats/how-to-properly-winterize-marine-diesel-engine

 

https://www.westmarine.com/WestAdvisor/Winterizing-your-Gas-Inboard-or-Sterndrive

 

 

 

Stpr det noe sted her at man IKKE skal starte opp motoren etter skifte av olje? Vil tro at det hadde stått hvis det var viktig og riktig?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Om man ikke starter opp motoren kan man like godt vente til våren ja... oljesumpen tåler nok ett år gammel olje gjennom vinteren. 

Alternativt kan man jo bruke lagringsolje. 

 

At det ikke står spesifikt at man skal starte opp... tja, det er jo ikke sagt at oljeskift bare gjøres før opplag. 

 

Det er viktig å starte opp. En ting er å få smørt opp med ny olje. En annen ting er at man må sjekke at det er rett nivå... 

sett at oljen var på maxmerket, men av ukjente årsaker så er det en rest igjen etter tømming. Så fyller man på ihht motorens kapasitet. Vips, så har du for mye olje... 

 

så går vinteren, du kommer til våren, peiler olje, åååyyyy, her var det mye olje. Alt for mye olje. Du lurer fælt på hva det kommer av, lurer på om det er diesellekkasje inn til olja, ligger våken om natten, du kommer deg ikke på jobb, blir sykemeldt,kona blir lei, ungene forsømmes, barnevernet henter dem, det går i ball for deg. Du blir lagt inn og får hvite tøfler og tvangsmedisinert. 

 

Så husk å starte opp etter oljebytte. 

Link to post

Dette står i håndboka for Mercruiser 1.7 DTI:

 

Sitat

Preparing Your Power Package for Seasonal or Extended Storage

IMPORTANT: If the boat has already been removed from the water, supply water to the
water inlet holes before starting the engine. Follow all warnings and flushing attachment
procedures stated in Flushing the Seawater System.

1. Supply cooling water to the water inlet holes or seawater pump inlet.
2. Start the engine and operate until it reaches normal operating temperature.
3. Stop the engine.
4. Change the engine oil and filter.
5. Start the engine and run for about 15 minutes. Check for oil leaks.
6. Flush the seawater cooling system. See Flushing the Seawater System.

 

Etter dette skal sjøvannssiden av kjølesystemet fylles med glykol. Gjøres ved  å ta ut den anoden som sitter høyest i kjølesystemet og fylle inn 5,5 liter glykol/vann mix. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Eureka skrev 27 minutter siden:

...Du blir lagt inn og får hvite tøfler og tvangsmedisinert.... 

 

Ok ok da :discuss:- jeg skjønner når jeg har tapt:wflag: Får huske å starte maskinen etter oljeskiftet i morgen da, så slipper jeg tvangsmedisinering og hvite tøfler :giggle:

 

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Skiftet olje i går på min d6 og hadde for hånden manualen til Volvo Penta bare for sikkerhetsskyld. Lurte et øyeblikk på om jeg skulle skifte filter først eller oljen først (manualen tar filter sist så slik ble det) Men uansett så husker jeg at jeg leste om starting av motor, se utklippet fra manualen under punkt 5. 

Screenshot_20171001-115922.jpg

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...