nomen Svart 2.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Ja, jeg hadde også den mistanken, ikke at jeg skjønner at det er så mye å erte etter. Noen bruker båten om sommeren, andre hele året, er vel opp til hver enkelt hva man liker å gjøre. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Sjøfare Svart 3.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2017 En ting er faren for at hvitfrakkene henter deg, det er jo ille nok En annen ting å huske på er at etter oljeskift tar det gjerne litt tid før du får oljetrykk (filter og kanaler etc skal fylles). Tar du oppstarten rett etter oljebytte så har du en oljefilm som hjelper litt fram til trykket er tilbake. Venter du til våren vil mesteparten av denne filmen være borte. Da går motoren "tørr" fram til oljetrykket er på plass igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 Alt dette rundt bytte før/etter noen måneders lagring er vel mest akademiske betraktninger som neppe er det som tar knekken/ikke tar knekken på motoren din... Hovedsaken er nok at motoren får korrekt olje og at den (og filteret) byttes innenfor foreskrevet intervall. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Dr Nelson Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 Stjeler litt denne tråden. Trenger jeg bensinstabilisator til en Suzuki DF 140? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 (redigert) Dr Nelson skrev 1 time siden: Stjeler litt denne tråden. Trenger jeg bensinstabilisator til en Suzuki DF 140? Alle motorfabrikantene anbefaler vel dette hvis det er snakk om "langtids-lagring" av bensin..(vinteropplag, f.eks.). Redigert 6.Oktober.2017 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 Har biltema dette? Har søkt både på maritim og biltema uten hell. Mye man skal ha for opplag tydeligvis. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 (redigert) Dr Nelson skrev for 2 timer siden: Trenger jeg bensinstabilisator til en Suzuki DF 140? Som sagt over, produsentene anbefaler dette. Men det er verdt å merke seg at disse motorene går over hele verden, og det er mye dårlig bensin der "ute" Selv har jeg kun god erfaring med norsk bensin i forhold til lagring, selv etter de begynte med etanol. Har aldri brukt bensintilsetninger, og har aldri opplevd startproblemer eller andre problemer med drivstoffsystemet på verken påhengsmotorer, snøfresere, snøscootere, plenklippere, atv, motorsag osv osv, som gjerne står urørt i 7-8 måneder. Når jeg ser bilder på f-eks amerikanske forum av forgassere som ser ut som de er fyllt med kloakk etter et halvt år, så er min personlige konklusjon at norsk bensin er noe av det bedre og ikke nødvendigvis behøver tilsetninger. Men det betyr ikke at norsk bensin ikke taper oktan og kan bli "flat". Men på de få motorene jeg har med høy kompresjon, så løser jeg det med å tappe eller kjøre tanken ned maksimalt før sesongslutt, å fylle frisk bensin på ved sesongstart. Bensin jeg tapper av, fyller jeg bare på et annet kjøretøy :) Redigert 6.Oktober.2017 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 6.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2017 Dr Nelson skrev 19 minutter siden: Har biltema dette? Har søkt både på maritim og biltema uten hell. Mye man skal ha for opplag tydeligvis. Tror ikke Biltema har det, men Maritim har - Startron og Alron. Begge gjør samme nytten. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
LM 605 Svart 7.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2017 Dr Nelson skrev for 9 timer siden: Har biltema dette? Har søkt både på maritim og biltema uten hell. Mye man skal ha for opplag tydeligvis. Dette får du hos alle båtforhandlere/verksteder. Brukte nylig selv noe på egen båt/motor (Honda) før vinterlagring som hette Motul fuel stabilitzer . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.