Jump to content

Kjøre motor etter oljeskift på høsten?

Lazyjack

Recommended Posts

En ting er faren for at hvitfrakkene henter deg, det er jo ille nok :giggle:

En annen ting å huske på er at etter oljeskift tar det gjerne litt tid før du får oljetrykk (filter og kanaler etc skal fylles).

Tar du oppstarten rett etter oljebytte så har du en oljefilm som hjelper litt fram til trykket er tilbake. Venter du til våren vil mesteparten av denne filmen være borte. Da går motoren "tørr" fram til oljetrykket er på plass igjen.

Dr Nelson skrev for 2 timer siden:

Trenger jeg bensinstabilisator til en Suzuki DF 140? 

Som sagt over, produsentene anbefaler dette. Men det er verdt å merke seg at disse motorene går over hele verden, og det er mye dårlig bensin der "ute" Selv har jeg kun god erfaring med norsk bensin i forhold til lagring, selv etter de begynte med etanol. Har aldri brukt bensintilsetninger, og har aldri opplevd startproblemer eller andre problemer med drivstoffsystemet på verken påhengsmotorer, snøfresere, snøscootere, plenklippere, atv, motorsag osv osv, som gjerne står urørt i 7-8 måneder. Når jeg ser bilder på f-eks amerikanske forum av forgassere som ser ut som de er fyllt med kloakk etter et halvt år, så er min personlige konklusjon at norsk bensin er noe av det bedre og ikke nødvendigvis behøver tilsetninger. Men det betyr ikke at norsk bensin ikke taper oktan og kan bli "flat". Men på de få motorene jeg har med høy kompresjon, så løser jeg det med å tappe eller kjøre tanken ned maksimalt før sesongslutt, å fylle frisk bensin på ved sesongstart. Bensin jeg tapper av, fyller jeg bare på et annet kjøretøy :) 

Redigert av PolarLi (see edit history)
Dr Nelson skrev 19 minutter siden:

Har biltema dette? Har søkt både på maritim og biltema uten hell. Mye man skal ha for opplag tydeligvis. 

Tror ikke Biltema har det, men Maritim har - Startron og Alron. Begge gjør samme nytten.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...